Boota från mSATA SSD efter reparation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Boota från mSATA SSD efter reparation

Tjenare!

Jag köpte en laptop, Acer V5-573G, i somras och köpte till en mSATA SSD eftersom det fanns en ledig mSATA-plats. Som ny hade den Windows 8 installerat
på den mekaniska hårddisken. Men då jag ville dual-boota Windows och Ubuntu gjorde jag lite ändringar (hittade en smidig guide på detta forum tror jag, som jag inte hittar längre...). Jag gjorde en backup på Windows och förde över den på SSD:n, rensade den mekaniska hårddisken och sedan installerade jag även Ubuntu på SSD:n. Det fungerade väldig bra!

Men för ett par veckor sedan pajade moderkortet och jag fick lämna in den på service. Jag fick tillbaka den idag och min SSD är intakt. Alltså finns det en dual-boot-installation som tidigare fungerade bra, på SSD:n. Dock installerade de Windows 8 igen på den mekaniska hårddisken och återställde bios-inställningarna. Jag testade direkt när jag fick igång datorn att gå in i bios och lägga min SSD högst upp i kön för booting och sedan stängde jag av secure boot. Detta har dock inte gett resultat. Den bootar alltid Windows som ligger på den mekaniska hårddisken.

Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ här som har idéer på hur jag kan åtgärda detta problem. Jag vill alltså behålla innehållet på min SSD och rensa den mekaniska, så att jag kan dual-boota Ubuntu/Windows. Förut hade jag grub-customizer installerat så att jag enkelt kunde boota Ubuntu/Windows, men menyn dyker inte upp längre!

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Ta ur den mekaniska disken?

Tror att EFI koden har ändrats, så din mSata inte kan starta på den datorn längre. Det går att ordna genom att lägga om den koden.
http://www.itechs-systems.com/fix_corrupt_UEFI_partition.aspx
Som sagt, du bör ta ut den mekaniska disken först, annars kan du få problem.

Om mSatan bootar som den ska efter det, bör du kunna tömma mekaniska disken utan större problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Löste det. Att ta ur den mekaniska hårddisken var en bra idé eftersom det fick Windows att boota på SSD:n (testade dock detta innan ditt inlägg ). För att dual-bootingen skulle fungera repairade jag GRUB. Här är en bra länk:

http://www.howopensource.com/2012/05/reinstall-recover-grub-f...

Tack för svaret Paddanx!