AMD släpper Catalyst 15.4 Beta för Grand Theft Auto V

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 15.4 Beta för Grand Theft Auto V

En ny drivrutin för grafikkorten i Radeon-serien optimerar för nylanserade GTA V och levereras samtidigt en uppsjö nya och uppdaterade profiler för Crossfire.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Spelet flöt på riktigt bra med allt på very high, 2x MSAA, 2560x1440 med mitt R9 290. Om arbetsdagen kunde ta slut någon gång så man får komma hem och fortsätta spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Spelet flöt på riktigt bra med allt på very high, 2x MSAA, 2560x1440 med mitt R9 290. Om arbetsdagen kunde ta slut någon gång så man får komma hem och fortsätta spela.

teeeeell me about it!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

WOHOOOOO

Permalänk
Medlem

Kommer ni göra benchmarks? (Frågan riktad till redaktionen)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Discokungen

Jag är fortfarande lite nyfiken över varför de inte pushar ut uppdaterade Crossfire-profiler hela tiden. Hade inte det varit vettigt? Typ ett bibliotek inbyggt i varje paket med drivrutinen som uppdateras separat. Det känns lite märkligt att det ska ta så pass lång tid att få ut vissa profiler. Detsamma gäller självklart Nvidia men jag har inte haft så värst mycket erfarenhet av SLI på ett par år.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Testat med GTX 970 och 290X. Ska man köra allt på "very high" så kan du inte ens köra steg 1 på MSAA (2X) i 1080p utan att videominnet tar slut på GTX 970 (dvs över 3.5GB). Jag testade med senaste drivers och när man kommer över 3.5GB videoanvändning så swappar/laggar det direkt.

290X körde spelet betydligt bättre i alla inställningar och med mer MSAA än GTX 970. Sålänge man inte går över 4GB såklart, men finns ju 290X med 8GB också. Driver det fint i 2560x1600 också! Spelet är ju utvecklat till konsoller som har AMD gpu'er så kanske är därför.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt märkvärdig skillnad med nya drivrutinen?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Kommer ni göra benchmarks? (Frågan riktad till redaktionen)

Du kan nästan räkna med att en artikel dyker upp idag eller imorgon.

Årets troligen största PC-lansering dessutom.

Permalänk
Medlem

Väntar jag bara på att få laddat klart spelet.. GTA social club är helt sämst. Laddar via alternativ väg istället..

Permalänk
Medlem

Varför släpper näsan AMD jämt BETA drivers när något nytt spel släpps medan nVidia släpper WHQL versioner?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Testat med GTX 970 och 290X. Ska man köra allt på "very high" så kan du inte ens köra steg 1 på MSAA (2X) i 1080p utan att videominnet tar slut på GTX 970 (dvs över 3.5GB). Jag testade med senaste drivers och när man kommer över 3.5GB videoanvändning så swappar/laggar det direkt.

290X körde spelet betydligt bättre i alla inställningar och med mer MSAA än GTX 970. Sålänge man inte går över 4GB såklart, men finns ju 290X med 8GB också. Driver det fint i 2560x1600 också! Spelet är ju utvecklat till konsoller som har AMD gpu'er så kanske är därför.

Då hoppas jag att folk slutar att rekommendera 970 som THE ULTIMATE GAMING CARD EVER. Som många påpekat tidigare så kommer inte 3.5 räcka och 4gb börjar även det bli för lite.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Då hoppas jag att folk slutar att rekommendera 970 som THE ULTIMATE GAMING CARD EVER. Som många påpekat tidigare så kommer inte 3.5 räcka och 4gb börjar även det bli för lite.

Nu kanske folk faktiskt lämnar tillbaka dem så det svider lite extra för nvidia. Dem måste veta att det inte är och kommer inte vara ok med falsk marknadsföring.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

hmm. Har precis gjort mig av med ett av mina 780's. Undrar om det kommer fungera "okej" med ett 780? (obs ej Ti)

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Varför släpper näsan AMD jämt BETA drivers när något nytt spel släpps medan nVidia släpper WHQL versioner?

AMD kallar inte det stabilt för än många har prövat det. Imo bättre idé.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AMD kallar inte det stabilt för än många har prövat det. Imo bättre idé.

Dock så hade jag alltid problem med just Beta-drivrutinerna. Ljudet från HDMI strulade alltid, trots att jag inte ens uppdaterade drivrutinerna för ljudet.
Märkligt med tanke på att den drivrutinen stod kvar på samma versionsnummer.
En av anledningarna till att jag tröttnade på AMD och gick över till den gröna sidan.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AMD kallar inte det stabilt för än många har prövat det. Imo bättre idé.

Håller absolut med men det verkar ju inte ha hjälpt särskilt mycket de senaste releaserna eftersom de fått dragit tillbaka dem. Jag håller emellertid med dig i sak

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en prestandaanalys från Swec snart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nu kanske folk faktiskt lämnar tillbaka dem så det svider lite extra för nvidia. Dem måste veta att det inte är och kommer inte vara ok med falsk marknadsföring.

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga drivrutiner för Freesync & Crossfire?

Suck, kom igen nu AMD...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Både AMD och Nvidia rebrandar grafikkort och det är något som förekommer i många, förmodligen alla, branscher. Trist för konsumenter men troligtvis ett nödvändigt ont. För dyrt att ständigt utveckla helt nya kort och kan man då återanvända en krets som fortfarande duger så gör man helt enkelt det. Koll på vad man köper behöver ha oavsett hur insatt man är IMHO.

Permalänk
Entusiast

Trodde sweclockers var bättre än att tro att drivrutiner är bättre bara för att ett företag betalar Microsoft för att sätta en stämpel på dem. Varför inte vänta tills sweclockers presenterar sina prestandasiffror?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Bra att du har koll? Nvidia gör precis likadant.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Min åsikt är att det är en för stor gråzon för att man ska kunna diskutera det. Skulle man kalla det "rebrand" när en biltillverkare tar en motor från en tidigare års modell och gör några förbättringar och säljer det som en ny motor?

Att göra om allt från scratch för att få kalla det "nytt" känns lite njaaa..

Den ena som förlorar på det är ju tillverkaren. Är skillnaden så liten att du inte tycker det är värt ett nytt köp, då har du ju heller ingen anledning att köpa den nya varan.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Stackars er som har amd gpu best of luck med beta

Inga problem med drivrutinerna, och aldrig haft heller förutom en gång när bf3 släpptes och jag satt med CF

Skrivet av leafbranch:

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Haha, nvidia gör precis likadant.

Hey guys, we got a badass fanboy over here.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag är fortfarande lite nyfiken över varför de inte pushar ut uppdaterade Crossfire-profiler hela tiden. Hade inte det varit vettigt? Typ ett bibliotek inbyggt i varje paket med drivrutinen som uppdateras separat. Det känns lite märkligt att det ska ta så pass lång tid att få ut vissa profiler. Detsamma gäller självklart Nvidia men jag har inte haft så värst mycket erfarenhet av SLI på ett par år.

Dom (AMD) gjorde så under en längre period förut, men slutade med det av någon anledning. Kanske vet du om det, men eftersom du inte nämde det...

Tänkte "Forka" av detta inlägg och samtidigt ställa en fråga: I de senaste drivrutinspaketen har de tagit bort alternativet att avinstallera tidigare drivrutiner. Förr i tiden kunde man hamna i problem om man inte gjorde detta innan installationen. Behövs detta inte nu?

Tycker generellt att det är lite dålig information i allmänhet från AMD's sida då de gör förändringar likt dessa i rutinerna, brukar inte direkt vara någon heltäckande information kring sådant. Själv tyckte jag det var ganska konstigt fram till nyligen att man aldrig hittade nya Crossfire-profiler pga denna typen av otydlig information kring förändringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Trodde sweclockers var bättre än att tro att drivrutiner är bättre bara för att ett företag betalar Microsoft för att sätta en stämpel på dem. Varför inte vänta tills sweclockers presenterar sina prestandasiffror?

WHQL innebär verkligen ingen garanti för kvalitet. Som privatperson är det snudd på irrelevant. Finns förmodligen fler bra exempel men Nvidias gamla WHQL-drivare på GTX 200-tiden som kunde grilla grafikkort kommer jag aldrig glömma. Jag hade tur med mina EVGA GTX 260 SSC-kort att dessa var specialdesignade och då var immuna. Andra hade inte lika tur.

Skrivet av dannesthlm:

Dom (AMD) gjorde så under en längre period förut, men slutade med det av någon anledning. Kanske vet du om det, men eftersom du inte nämde det...

Tänkte "Forka" av detta inlägg och samtidigt ställa en fråga: I de senaste drivrutinspaketen har de tagit bort alternativet att avinstallera tidigare drivrutiner. Förr i tiden kunde man hamna i problem om man inte gjorde detta innan installationen. Behövs detta inte nu?

Tycker generellt att det är lite dålig information i allmänhet från AMD's sida då de gör förändringar likt dessa i rutinerna, brukar inte direkt vara någon heltäckande information kring sådant. Själv tyckte jag det var ganska konstigt fram till nyligen att man aldrig hittade nya Crossfire-profiler pga denna typen av otydlig information kring förändringar.

Det bör bara vara att installera över. Jag har gjort så sedan förra sommaren. Blir något fel är det ju så klart bra att börja felsöka med att avinstallera, rensa och installera drivaren på nytt. Gäller såväl AMD som Nvidia dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeyPakt:

Varför släpper näsan AMD jämt BETA drivers när något nytt spel släpps medan nVidia släpper WHQL versioner?

Skillnaden är oftast minimal. WHQL är bara ett certifikat.

Skrivet av Lexius:

Stackars er som har amd gpu best of luck med beta

Japp. För att sätta WHQL i slutet av en drivrutins namn är per automatik ett bevis på att drivrutinen är felfri. Speciellt när sagda certifikat köps oftast utan några som helst extra kollar på drivrutinen. Om man vänder på det så borde WHQL stå för en buggfri drivrutin men eftersom Microsoft urholkar certifikatet genom att ge det till vem som än betalar så borde benämningen "WHQL" helt ignoreras eftersom det inte har någon som helst betydelse för vad som är stabilt och inte. Tar hellre en "Beta" drivrutin som fungerar bra än en "WHQL" certifierad drivrutin som fungerar dåligt.

Skrivet av RobCar:

Och på andra sidan av myntet...
För att inte tala om när AMD rebrand sina grafikortsnamn samt även artiekturer. Påstå att något är helt nytt när det är något från förra generationen är inte okej.
Isåfall bör det stå i klartext i beskrivningen så information kommer fram till kunderna som inte lusläser på nätet om allt.

Host. GTX700-serien host. Båda sidorna rebrandar friskt.

Skrivet av MSIOCGenie:

Trodde sweclockers var bättre än att tro att drivrutiner är bättre bara för att ett företag betalar Microsoft för att sätta en stämpel på dem. Varför inte vänta tills sweclockers presenterar sina prestandasiffror?

Folk kommer alltid att gnälla pga. små petitesser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Både AMD och Nvidia rebrandar grafikkort och det är något som förekommer i många, förmodligen alla, branscher. Trist för konsumenter men troligtvis ett nödvändigt ont. För dyrt att ständigt utveckla helt nya kort och kan man då återanvända en krets som fortfarande duger så gör man helt enkelt det. Koll på vad man köper behöver ha oavsett hur insatt man är IMHO.

Skrivet av Hymer:

Bra att du har koll? Nvidia gör precis likadant.

Skrivet av WoG:

Min åsikt är att det är en för stor gråzon för att man ska kunna diskutera det. Skulle man kalla det "rebrand" när en biltillverkare tar en motor från en tidigare års modell och gör några förbättringar och säljer det som en ny motor?

Att göra om allt från scratch för att få kalla det "nytt" känns lite njaaa..

Den ena som förlorar på det är ju tillverkaren. Är skillnaden så liten att du inte tycker det är värt ett nytt köp, då har du ju heller ingen anledning att köpa den nya varan.

Skrivet av Jaegrlicious:

Inga problem med drivrutinerna, och aldrig haft heller förutom en gång när bf3 släpptes och jag satt med CF

Haha, nvidia gör precis likadant.

Hey guys, we got a badass fanboy over here.

Jag har pratat om detta innan, och är fullt medveten om att Nvidia och andra företag rebrandar också lite då och då vilket jag tycker är fel OM man inte informerar om det i klartext. AMD har använt sig av denna strategi mer och med långa mellanrum tror jag, men det var inte det jag syftade på i mitt inlägg utan jag citerade en person och med rubriktext "andra sidan av myntet".
Som gammal AMD användare är det tråkigt att bli påpekad som Nvidia fanboy så fort man kommer med kritik eller på något vis motstånd.

Ett grafikkort är en komponent som inte fungerar utan andra komponenter. Det är en specifik komponent som har en specifikt funktion i en enhet. 99% av köparna köper komponenten för prestandan och funktionerna.
En bil är en enhet med massor av komponenter. En bil är ett paket som är en helhet. Bilar förändras väldigt mycket genom finslipningar av innehåll och utseende, form. Går inte att jämföra.

Om det är samma kretskort så är det en rebrand, om man vill sälja det som ett nytt kort med ett produktnamn i högre siffror får man informera om detta med klart text i beskrivningen oavsett företag. Borde inte vara särskilt svårt att utveckla en agenda för detta med kunnigt folk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Jag har pratat om detta innan, och är fullt medveten om att Nvidia och andra företag rebrandar också lite då och då vilket jag tycker är fel OM man inte informerar om det i klartext. AMD har använt sig av denna strategi mer och med långa mellanrum tror jag, men det var inte det jag syftade på i mitt inlägg utan jag citerade en person och med rubriktext "andra sidan av myntet".
Som gammal AMD användare är det tråkigt att bli påpekad som Nvidia fanboy så fort man kommer med kritik eller på något vis motstånd.

Ett grafikkort är en komponent som inte fungerar utan andra komponenter. Det är en specifik komponent som har en specifikt funktion i en enhet. 99% av köparna köper komponenten för prestandan och funktionerna.
En bil är en enhet med massor av komponenter. En bil är ett paket som är en helhet. Bilar förändras väldigt mycket genom finslipningar av innehåll och utseende, form. Går inte att jämföra.

Om det är samma kretskort så är det en rebrand, om man vill sälja det som ett nytt kort med ett produktnamn i högre siffror får man informera om detta med klart text i beskrivningen oavsett företag. Borde inte vara särskilt svårt att utveckla en agenda för detta med kunnigt folk.

Problemet är att ämnet inte har i tråden att göra riktigt. Nyheten gäller nya drivare för AMD's Radeon-grafikkort som främst optimerats för GTA V. Att börja ta upp rebranding här är utanför ämnet. Och rätt illa valt när Nvidia har sämre statistik på området. Dessutom har de en förmåga att använda samma namn på flera olika produkter vilket gör det svårt att veta exakt vad du får. GT 640 är ett ganska klassiskt exempel där det finns fem olika modeller som går under samma namn: http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_600_series#Products

Frågan är såklart viktig men denna tråd är nog inte det absolut bästa stället att diskutera något sådant.