Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 köpråd

Hej på er!

Sitter i valet och kvalet gällande en ny Dell XPS 13.

Är väldigt sugen på en QHD variant men jag hittar ingen information på nätet gällande vilken uppdateringsfrekvens den skärmen har. Är det någon som äger en sådan som kan svara på frågan eller någon som vet/har källa på vad som gäller?

Annars finns ju alltid en väldigt prisvärd variant i i5 och full hd med matt icke touch skärm.

Vad tror och tycker ni? Samt är det någon som vet gällande uppdateringsfrekvensen på QHD varianten?

Tack på förhand.

Mvh
Kristoffer

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Om inget annat skrivs brukar 60Hz vara standard för skärmar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Om inget annat skrivs brukar 60Hz vara standard för skärmar.

Jo men man vill ju vara säker innan man pungar ut 13-14k

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo men man vill ju vara säker innan man pungar ut 13-14k

Hade det inte varit det så hade nog Jacob reagerat i sin recension men annars så dra iväg ett mail till dell och fråga du bör få snabba svar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Värt att tänkta på är att QHD+ versionen har klart sämre batteritid enligt de flesta tester, vilket inte är så konstigt då den högre upplösningen + touch kräver med energi för att dras runt. Sen är skärmen på QHD+ rätt blank också medan den på FHD är matt. Finns även vissa rapporter som säger att fläkten hörs med på QHD+ varianten vilket kan vara logiskt iom att det lär krävas mer kylkapacitet iom med värme. Ovanstående är dock baserat på vad jag läst i tester och på olika forum och inget jag själv testat. Tycker skrämen på FHD varianten är rätt jämförbar med den matta skärmen på min MacBook Pro från 2011 eller om det nu var 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Värt att tänkta på är att QHD+ versionen har klart sämre batteritid enligt de flesta tester, vilket inte är så konstigt då den högre upplösningen + touch kräver med energi för att dras runt. Sen är skärmen på QHD+ rätt blank också medan den på FHD är matt. Finns även vissa rapporter som säger att fläkten hörs med på QHD+ varianten vilket kan vara logiskt iom att det lär krävas mer kylkapacitet iom med värme. Ovanstående är dock baserat på vad jag läst i tester och på olika forum och inget jag själv testat. Tycker skrämen på FHD varianten är rätt jämförbar med den matta skärmen på min MacBook Pro från 2011 eller om det nu var 2012.

Jo jag har också läst detta. Men 7-9 timmar batteritid är ändå bra tycker jag och hur nice är det inte att ha en riktigt fin skärm att titta på?

Sedan har QHD varianten Gorilla Glass också vilket jag gillar väldigt mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo jag har också läst detta. Men 7-9 timmar batteritid är ändå bra tycker jag och hur nice är det inte att ha en riktigt fin skärm att titta på?

Sedan har QHD varianten Gorilla Glass också vilket jag gillar väldigt mycket.

Du lär ju se dig själv speglas i QHD+ skärmen och bättre än så blir det väl inte

Sitter just nu och jämför QHD+ skärmen i Yoga 3 med FHD på XPS13 och vet inte riktigt vilken jag föredrar. Den blanka skärmen har lite mer "pop" i sig helt klart, men jag ser även mer av rummet i den. Dells matta skärm är faktiskt riktigt bra, får inte riktigt den där diffusa känslan som matta skärmar iaf tidigare lätt gav. Men det är helt klart skillnad på dem så vet man vad man vill ha så ska man så klart välja just det. Personligen så ser jag 13" som lite fjolligt så det måste så klart kompletteras med en riktig dator också

Permalänk
Datavetare

Angående skärmfrekvensen: har själv 2014 år XPS15 med 3200x1800 IGZO-panel vilket jag tror till stor del är samma typ av panel som på 2015 års XPS13 med QHD+. På min maskin är det i alla fall 60Hz som gäller.

Edit:

Skrivet av improwise:

Du lär ju se dig själv speglas i QHD+ skärmen och bättre än så blir det väl inte

Det är ganska stor skillnad på olika blanka skärmar, de dyrare/bättre skärmarna har typiskt väldigt litet avstånd mellan glaset och ytan där bilden projiceras vilket kraftig minskar mängden reflexer. Har man en lampa eller liknande som lyser direkt in i skärmen är en matt skärm bättre, men för "vanligt" arbete inomhus är skärmen på XPS15 en rejäl positivt överraskning då jag under alla år innan alltid kört med laptops med matt panel.

Nu har XPS15 större skärm och 4-kärnig CPU, men givet batteritiden man får ur denna laptop så kan jag skriva under på att HiPPI-skärmar äter batteritid för tillfället
Så är batteritid viktigt och man tittar på XPS13 ska man nog fundera om det inte räcker med 1920x1080 skärmen. Själv tycker jag HiPPI-skärmar har så stor fördel i ergonomi, är som att läsa tryckta bokstäver, så skulle inte ens överväga ett köpa en ny laptop utan högupplöst skärm (1920x1080 på 13" är inte högupplöst, skulle sätta gränsen vid runt 2560x1440).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående skärmfrekvensen: har själv 2014 år XPS15 med 3200x1800 IGZO-panel vilket jag tror till stor del är samma typ av panel som på 2015 års XPS13 med QHD+. På min maskin är det i alla fall 60Hz som gäller.

Edit:

Det är ganska stor skillnad på olika blanka skärmar, de dyrare/bättre skärmarna har typiskt väldigt litet avstånd mellan glaset och ytan där bilden projiceras vilket kraftig minskar mängden reflexer. Har man en lampa eller liknande som lyser direkt in i skärmen är en matt skärm bättre, men för "vanligt" arbete inomhus är skärmen på XPS15 en rejäl positivt överraskning då jag under alla år innan alltid kört med laptops med matt panel.

Nu har XPS15 större skärm och 4-kärnig CPU, men givet batteritiden man får ur denna laptop så kan jag skriva under på att HiPPI-skärmar äter batteritid för tillfället
Så är batteritid viktigt och man tittar på XPS13 ska man nog fundera om det inte räcker med 1920x1080 skärmen. Själv tycker jag HiPPI-skärmar har så stor fördel i ergonomi, är som att läsa tryckta bokstäver, så skulle inte ens överväga ett köpa en ny laptop utan högupplöst skärm (1920x1080 på 13" är inte högupplöst, skulle sätta gränsen vid runt 2560x1440).

Du har helt rätt i att de blanka skärmarna blivit betydligt bättre, är rätt sällan jag retar mig på den blanka skärmen på min Yoga 3 Pro, även om jag främst använder den hemmavid i ljudkontrollerad miljö. Vad som kan vara värt att komma ihåg är att ljusstyrkan också påverkar, desto lägre ljusstyrka man har desto mer ser man ev reflexer (kanske inte rent vetenskapligt sant men tror nog de flesta upplever det som så). I praktiken, om man tänker sig köra datorn mycket på batteri och då dra ner på ljusstyckan så finns det än fler skäl att skaffa FHD förutom att de kräver mindre energi. Något som jag faktiskt inte tänkt på innan jag köpte Yogan är att om man har touch, om man nu använder den, så får man av naturliga skäl mer "gris" på skärmen vilken syns en hel del ibland beroende på vinkel, ljusstyrka, bakgrund osv. Inget direkt jätteproblem direkt men faktiskt inget jag tänkt på innan.

Men som sagt innan, vill man ha en QHD+ så ska man så klart köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Blev en QHD+

Läste Anandtech's test och där fick de ut 9 timmar på den varianten i ett wifi/browser test och det är ju ändå riktigt bra kan jag tycka.

Kul att få hem en ny leksak snart

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Blev en QHD+

Läste Anandtech's test och där fick de ut 9 timmar på den varianten i ett wifi/browser test och det är ju ändå riktigt bra kan jag tycka.

Kul att få hem en ny leksak snart

Du blir säkert nöjd! Vad innebär "snart"? Dell brukar ju ha lite leveranstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du blir säkert nöjd! Vad innebär "snart"? Dell brukar ju ha lite leveranstid

Köpte den från Proshop eftersom de redan hade på lager.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Köpte den från Proshop eftersom de redan hade på lager.

Ska bli spännande att höra dina intryck när du får den. Riktigt fin dator som känns mkt mindre än andra 13" laptops, ibland nästan lite för liten, t.ex. om man ska ha den i knät i sängen. Men i övrigt imponerande på många sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska bli spännande att höra dina intryck när du får den. Riktigt fin dator som känns mkt mindre än andra 13" laptops, ibland nästan lite för liten, t.ex. om man ska ha den i knät i sängen. Men i övrigt imponerande på många sätt och vis.

Jo jag kommer skriva lite om vad jag tycker om den. Det enda jag är orolig för är att skärmen kommer ha backlight bleeding eller pixelfel Då åker den tillbaka

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska bli spännande att höra dina intryck när du får den. Riktigt fin dator som känns mkt mindre än andra 13" laptops, ibland nästan lite för liten, t.ex. om man ska ha den i knät i sängen. Men i övrigt imponerande på många sätt och vis.

Nu har jag haft datorn körklar i nån timme och mina första intryck är:

* Själva datorn är långt mycket mer läcker i verkligenheten framför sig än vad den verkar vara i videos.
* Byggkvaliteten är riktigt bra, det enda jag skulle kunna ha någon mindre positiv synpunkt på är tangenterna som bara känns ok.
* Skärmen är fantastisk.
* Storleken är riktigt trevlig, den känns riktigt slimmad men skärmen känns ändå stor. Riktigt häftigt är det.
* Den är väldigt tyst, fläkten startar bara när man gör mycket samtidigt och den låter inte mycket alls.
* Prestandan är riktigt bra, allt känns rappt och snabbt. Dock har jag inte testat några tunga benchmarks eller liknande, men gällande vardagsanvändning så är den riktigt snabb.
* Touchplattan är bra, inte den bästa jag testat men helt klart godkänd. Den känns väldigt trevlig i materialet, men tar nog lite tid att vänja sig vid själva känslan i den.

Allt som allt är jag väldigt nöjd hittills och hoppas att Dell kommer släppa någon uppdatering där man kan stänga av den där speciella adaptive light inställningen som ligger som standard och inte går att stänga av. Så att valfriheten finns.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu har jag haft datorn körklar i nån timme och mina första intryck är:

* Själva datorn är långt mycket mer läcker i verkligenheten framför sig än vad den verkar vara i videos.
* Byggkvaliteten är riktigt bra, det enda jag skulle kunna ha någon mindre positiv synpunkt på är tangenterna som bara känns ok.
* Skärmen är fantastisk.
* Storleken är riktigt trevlig, den känns riktigt slimmad men skärmen känns ändå stor. Riktigt häftigt är det.
* Den är väldigt tyst, fläkten startar bara när man gör mycket samtidigt och den låter inte mycket alls.
* Prestandan är riktigt bra, allt känns rappt och snabbt. Dock har jag inte testat några tunga benchmarks eller liknande, men gällande vardagsanvändning så är den riktigt snabb.
* Touchplattan är bra, inte den bästa jag testat men helt klart godkänd. Den känns väldigt trevlig i materialet, men tar nog lite tid att vänja sig vid själva känslan i den.

Allt som allt är jag väldigt nöjd hittills och hoppas att Dell kommer släppa någon uppdatering där man kan stänga av den där speciella adaptive light inställningen som ligger som standard och inte går att stänga av. Så att valfriheten finns.

Kul att du är nöjd!

Av nyfikenhet, hur blank upplever du skärmen jämfört med andra blanka skärmar? Antar att du kör i QHD+ utan skalning?

Är din touchplatta också "lös" på så sätt att även om man gör "touchclick" så känns det nästan som om man gjorde ett riktigt klick. Överlag verkar den maskin jag fått vara lite av ett måndagsex med en del kvalitetsbrister, typ en knapp där backlight inte fugnerar osv. I övrigt håller jag med om att du skriver, med i7 och SSD är den rejält rapp och iaf med FHD är det en grym batteritid även med rätt bra ljusstycka, ska bli intressant att se vad du får för batteritider på din när du hunnit testa lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kul att du är nöjd!

Av nyfikenhet, hur blank upplever du skärmen jämfört med andra blanka skärmar? Antar att du kör i QHD+ utan skalning?

Är din touchplatta också "lös" på så sätt att även om man gör "touchclick" så känns det nästan som om man gjorde ett riktigt klick. Överlag verkar den maskin jag fått vara lite av ett måndagsex med en del kvalitetsbrister, typ en knapp där backlight inte fugnerar osv. I övrigt håller jag med om att du skriver, med i7 och SSD är den rejält rapp och iaf med FHD är det en grym batteritid även med rätt bra ljusstycka, ska bli intressant att se vad du får för batteritider på din när du hunnit testa lite mer.

Min touchplatta känns inte lös alls.

Återkommer när jag har lite kött på benen gällande datorn och batteritid med mera.

Btw tråkigt att det är problem med din, ska du få den utbytt?

Edit: Glömde svara gällande skärmen. Den känns faktiskt bra för att vara blank. Inte så farligt med reflektioner som jag trott.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Lustigt nog publiserade SweClockers idag (nåja, igår ) en recenssion av FHD varianten:

http://www.sweclockers.com/recension/20247-dell-xps-13-med-fu...

Inga större överraskningar.

Min XPS13 är en speciell historia, jag hade avbeställt den och fått det bekräftat av Dell...sen plötsligt så stog det en snubbe vid dörren och skulle leverera och jag noterade att jag blivit ett antal tusenlappar fattigare på kortet

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att imponeras över hur prestandautveckllingen varit senaste åren. Testade just att, mest av nyfikenhet, köra igång Dead Effect på min XPS13 (FHD med i7) och även med maxade inställningar så ligger jag ändå aldrig under 30 fps även i "större scener". Och detta alltså på en dator utan dedikerad GPU utan bara HD5500 som finns i i7:an. Respekt.

Permalänk

Jag beställde en QHD+ idag och tänkte fråga om det ligger mycket bloat från Dell på den från början? Visst kan jag installera om W8.1, men det vore faktiskt skönt att slippa!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Så, vad får ni för batteritider på era QHD+ modeller? Något annat plus/minus som ni kommit på när ni haft datorerna lite längre tid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Så, vad får ni för batteritider på era QHD+ modeller? Något annat plus/minus som ni kommit på när ni haft datorerna lite längre tid?

Jag har inte kollat så noga på batteritiden då det är sällan jag behöver mer än 6-7 timmar och det klarar den galant.
Jag är dock inte helt nöjd med tangentbordet. Känslan i det är ganska okej men ibland får jag två tecken istället för ett när jag skriver. Det är som tydligast när man skriver lite "hårdare" och har ett snärtigare nedslag på tangenterna. För mig är det extra tydligt på space-tangenten. Det händer också att tangenter inte registreras men det är mer sällan än dubbeltecknen. Förhoppningsvis är båda problemen något som man kan lära sig att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag har inte kollat så noga på batteritiden då det är sällan jag behöver mer än 6-7 timmar och det klarar den galant.
Jag är dock inte helt nöjd med tangentbordet. Känslan i det är ganska okej men ibland får jag två tecken istället för ett när jag skriver. Det är som tydligast när man skriver lite "hårdare" och har ett snärtigare nedslag på tangenterna. För mig är det extra tydligt på space-tangenten. Det händer också att tangenter inte registreras men det är mer sällan än dubbeltecknen. Förhoppningsvis är båda problemen något som man kan lära sig att undvika.

Har samma problem med tangentbordet men tror det är en bugg hos XPS13 snarare än att jag gör fel, så förslagsvis ringer du Dell och begär att få det fixat (och har du du så erbjuder dom nästa dagen service inom 14 dagar...)

Permalänk
Medlem

Då har jag också beställt denna dator, inkl den extra tunna nätadaptern

Vad använder ni för fodral eller väska till datorn?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Har samma problem med tangentbordet men tror det är en bugg hos XPS13 snarare än att jag gör fel, så förslagsvis ringer du Dell och begär att få det fixat (och har du du så erbjuder dom nästa dagen service inom 14 dagar...)

Skönt att man inte är ensam iaf! Har du hört av dig till Dell angående tangentbordet?

Skrivet av uber:

Då har jag också beställt denna dator, inkl den extra tunna nätadaptern

Vad använder ni för fodral eller väska till datorn?

Jag har inget extra fodral till den men min ryggsäck har ett (lite för stort, såklart) fack för 13" laptops. http://www.outnorth.se/jack-wolfskin/covent-garden#NightBlue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Skönt att man inte är ensam iaf! Har du hört av dig till Dell angående tangentbordet?

Japp, det ska fixas med nästa-dagen-på-plats service. Vilket i praktiken med Dell innebär att det åtgärdas efter ca 20 dagar....

Permalänk

Kör vidare på denna tråd så slipper vi gröta ner forumet med en nästan exakt likadan

Efter diverse skavande på nätet verkar versionen med I7-5500U, infinity/touch, 512gb sd och Ubuntu vara den mest priseffektiva - det skiljer nästan 4k mellan xps 13 Windows vs Ubuntu där specen är identisk enligt ovan. 11,7k mot 15,4k.

Några varningens ord innan jag lägger en beställning?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drillseargent:

Kör vidare på denna tråd så slipper vi gröta ner forumet med en nästan exakt likadan

Efter diverse skavande på nätet verkar versionen med I7-5500U, infinity/touch, 512gb sd och Ubuntu vara den mest priseffektiva - det skiljer nästan 4k mellan xps 13 Windows vs Ubuntu där specen är identisk enligt ovan. 11,7k mot 15,4k.

Några varningens ord innan jag lägger en beställning?

Nope är helnöjd med min så du kommer säkert inte att ångra dig.

Det som du måste tänka på dock är om du vill ha 10+ timmars battertid eller runt 7-8 timmar. QHD-versionen har lite sämre sådan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nope är helnöjd med min så du kommer säkert inte att ångra dig.

Det som du måste tänka på dock är om du vill ha 10+ timmars battertid eller runt 7-8 timmar. QHD-versionen har lite sämre sådan.

Var helt inne på en 1920x1080 med i5 från början, men eftersom den blev dyrare än i7 med mindre SSD så känns det dumt. Oavsett så kommer detta bli min första laptop så utan något att jämföra med blir förväntningarna mindre lättkrossade.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drillseargent:

Var helt inne på en 1920x1080 med i5 från början, men eftersom den blev dyrare än i7 med mindre SSD så känns det dumt. Oavsett så kommer detta bli min första laptop så utan något att jämföra med blir förväntningarna mindre lättkrossade.

Rätt svårt att krossa några förväntningar med den här modellen Tror du kommer bli supernöjd.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti