MiniDIN-6(PS/2) till RCA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveg
Registrerad
Jun 2010

MiniDIN-6(PS/2) till RCA

Hej!

Jag sitter här med ett par högtalare med RCA-utgång till subwoofer, och en gammal sub med någon DIN med sex pin(miniDIN-6 eller PS/2), som jag vill försöka använda!

På Kjell & Company hittar jag 5-pin DIN-kontakt till RCA men hittar ingenstans med sex pin. Någon som vet av någon lösning, om det fungerar ens?

Tack på förhand,
Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Farnell verkar ha en sådan, Conrad likaså.

Jag hittade den här beskrivningen av ett 2.1-system från Klipsch. Är det ett sådant (eller ett liknande) du har? Tyvärr verkar det som om subwoofern vill bli matad med enbart lågfrekvens, filtreringen av inkommande ljud sker i kontrolldosan med volymkontroll och hörlursuttag som jag antar att du saknar. Jag kan inte lista ut vilken signalnivå subwoofern förväntar sig på ingången heller.

Några experiment att göra:

1. Kolla om det inte är så att den ljudkälla du tänkt använda har någon utgång för subkanal -- vissa ljudkort kan konfigureras som så att t ex linjeingången blir subwooferutgång.

2. Koppla en RCA-kontakt mellan ev. subkanal eller valfri stereokanal och subwooferingången. RCA-jord ansluts till ringen runt subwooferkontakten, RCA-signal ansluts till pin 2 ("klockan halv tio", ca)

Bilden snodd från beskrivningen jag länkade till ovan.
    OBS ACHTUNG DANGER: Bilden visar hur kontakten på sladden ser ut och är alltså spegelvänd. Mät gärna spänningen mellan RCA-kontaktens signal och jord innan ljudkällan ansluts (men med subwoofern påslagen), den ska vara noll.
    Börja med låg volym och lyssna om det kommer ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveg
Registrerad
Jun 2010

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15352163]Farnell verkar ha en sådan, Conrad likaså.

Jag hittade den här beskrivningen av ett 2.1-system från Klipsch. Är det ett sådant (eller ett liknande) du har? Tyvärr verkar det som om subwoofern vill bli matad med enbart lågfrekvens, filtreringen av inkommande ljud sker i kontrolldosan med volymkontroll och hörlursuttag som jag antar att du saknar. Jag kan inte lista ut vilken signalnivå subwoofern förväntar sig på ingången heller.

Några experiment att göra:

1. Kolla om det inte är så att den ljudkälla du tänkt använda har någon utgång för subkanal -- vissa ljudkort kan konfigureras som så att t ex linjeingången blir subwooferutgång.

2. Koppla en RCA-kontakt mellan ev. subkanal eller valfri stereokanal och subwooferingången. RCA-jord ansluts till ringen runt subwooferkontakten, RCA-signal ansluts till pin 2 ("klockan halv tio", ca)

Bilden snodd från beskrivningen jag länkade till ovan.
    OBS ACHTUNG DANGER: Bilden visar hur kontakten på sladden ser ut och är alltså spegelvänd. Mät gärna spänningen mellan RCA-kontaktens signal och jord innan ljudkällan ansluts (men med subwoofern påslagen), den ska vara noll.
    Börja med låg volym och lyssna om det kommer ljud.

[/QUOTE]

Stort tack för bra svar!

Nästa problem blir att jag inte har verktyg eller erfarenhet för att utföra detta enkelt. Subben är från ett gammalt Fujitsu siemens-system så det är inga saker som det känns tillräckligt värt att lägga pengar och tid på. Än en gång tack för svar!