Kan ej boota nya DDR4 RAM-minnen, svart skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Kan ej boota nya DDR4 RAM-minnen, svart skärm

Hej!
Jag har lite problem att boota när jag installerar nya DDR4 RAM-minnen till mitt moderkort. Allt är bara svart och jag kan inte ens komma åt BIOS.

Jag har testat:
- Köra varje minne för sig själv.
- Tagit ut CMOS-batteriet för 30 sek och hållit ner startknappen för att dränera kondensatorerna.
- Uppdaterat till senaste BIOS (v1.8).

Mina nuvarande specs:
- Moderkort: MSI X99S SLI PLUS (Handles max 128GB RAM & 3333Hz, has 8 slots).
- CPU: Intel i7 5820k (Handles max 64GB RAM & 2133Hz).
- RAM: Crucial 4x4GB DDR4 2133Hz.

Jag kan däremot starta datorn som vanligt när jag byter tillbaka till mina gamla Crucial DDR4 4x4GB 2133Hz minnen men så fort jag byter till antingen ett Crucial DDR4 4x8GB 2133Hz eller ett Crucial DDR4 1x16GB 2133Hz så vill inte datorn boota eller komma till BIOS. Allt är bara svart och fläktarna kör i vågor ungefär, som att den försöker köra minnena men misslyckas att hitta dem så datorn loopar bara om och om igen. Det är inga beep-ljud heller så jag antar att det inte är några hårdvarufel.

Några idéer?
Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

För moderkortet står det "Supports Quad Channel DDR4-3333". Om de inte är så fula att stödet är begränsat till endast den hastigheten (vilket nog skulle vara första gången i historien) så borde det ju funka. Kolla manualen så det inte är vissa slots som modulerna skall sitta i osv. Börja med en sticka till du får liv i datorn.

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Exakt vilka minnen är det egentligen? Jag blir lite fundersam när du säger att 1x16 inte fungerar, eftersom det vad jag vet inte finns några 16 GB-stickor utan ECC. Och moderkortet har ju inte stöd för ECC, så det kommer inte fungera. Så om även dina 4x8 GB har ECC så är det nog det som är problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av perost:

Exakt vilka minnen är det egentligen? Jag blir lite fundersam när du säger att 1x16 inte fungerar, eftersom det vad jag vet inte finns några 16 GB-stickor utan ECC. Och moderkortet har ju inte stöd för ECC, så det kommer inte fungera. Så om även dina 4x8 GB har ECC så är det nog det som är problemet.

Ajajaj där har vi problemet! Alla är ECC. Jag visste inte att det var så avgörande, får returnera dessa och köpa nya som inte är ECC. Tack för hjälpen!