Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

gaming build

Hej, ja kommer få antingen 10 till 15 tusen inom några månader och jag är en gamer och gillar datorer så det första jag kom på att köpa var en helt ny asgrym monsterdator. Om jag får 10k så tänkte jag köpa delar för ca 13k och om jag får 15, delar för 18k. jag har aldrig byggt en dator förut så jag undrar om ni har några tips om vad man kan köpa eller vad man ska leta efter, eller om jag bara ska kolla på youtube eller hitta ngn sida på internet med en 2k dollar gaming builds.
En viktig fråga är oxå om det äns är värt att köpa en dator för 18k? jag spelar ca 4-5 timmar varje dag och längre på helger men det är mycket pengar.
Spelen jag spelar är mest cs.go men planerar att skaffa the Witcher 3, vill helst kunna spela på ultra när spelet kommer ut.

En annan viktig fråga är om jag får 18k, om ja ska köpa en dator för ca 15tusen o en 4k skärm för 3tusen, min m8 tyckte ja skulle skaffa dator först och sedan skärm men det är ju ingen ide att skaffa monstergrejer i datorn om jag inte kan se dom?

Det finns bara en grej till.. jag vet inte hur man avslutar tråder så att det står att dom är "färdiga" eller "lösta" så skulle uppskatta om ni kunde informera mig om dessa grejer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005

hej,

vänta tills du får pengarna först, det kan hända mycket i pc marknaden på "några månader"
tills dess kan du lerka i forumet och eventuellt kika på sweclockers vinterdator eller vänta på sommar datorn!

en dyr skärm för 4k beror helt på vad du spelar och hur kräsen du är gällande fps. om du lirar wow räcker en billig ips skärm på 24-28 tum. ska du spela bf/cs på 144hz så blir det lite dyrare.

dock att köpa en dator för över 10 tusen för att du spelar cs:go är inte att rekomendera.
Köp dator för MAX 10k och lite "lull lull" på sidan som mus, skärm osv så blir du nog jätte nöjd och den håller några år

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011

Det är svårt att säga vad som är värt pengarna Allt är ju vad DU tycker är värt det, min dator är "värd" ca 40k med all kringutrustning och sådant jag har till den, och det är det värt för mig, en annan person skulle kanske ALDRIG köpa dator för de pengarna.

Sedan en 4k skärm är jag extremt tveksamt till, du kommer ha stora problem att få respektabel FPS på en 4k skärm med en budget på 15k, i alla fall om du vill ha max inställningar i spelet.

Jag skulle satsa på en 120/144hz monitor istället. Som är just för spel.

* Fractal Design R5 * Acer Predator XB240Hbmjdpr * MSI Z170A GAMING M7 * Intel Core i7 6700K / NZXT Kraken x61 * MSI GTX 1080 8GB Gaming X* Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000MHz * EVGA SuperNova 850W G2 * Samsung SSD PRO 850-Series 250GB * Samsung SSD EVO 850-Series 1TB * Windows 10 Pro -64bit * Objetive Designs O2+ODAC * Philips Fidelio X2 + AntLion MicMod V4 // https://www.youtube.com/channel/UCVbLB7vBqeVGy6g1mY6M6Zw