Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Nov 2014

repa i moderkortet

Hej, jag skulle skruva fast en fläkt från insidan i min dator. Då tappade skruvmejslen greppet om skruven eller vad man ska säga. Det vart iallafall en repa på baksidan av moderkortet (ca 10 cm lång och 5 cm ifrån cpu)
tror ni datorn kommer funka efter detta? är det säkert och starta den utan att förstöra andra komponenter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Nov 2014

kan även tillägga att repan är vit, läste nånstans att om repan är vit så har inte ledningarna skadats

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Omöjligt att svara på utan bilder.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Om kortet funkar beror på hur djup repan är. Det finns en teoretisk risk att kortet kan skada andra komponenter, men antagligen är det lugnt. Jag hade testat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Omöjligt att säga utan att se repan. Men rent generellt så krävs en rejäl repa moderkortet för att du skall förstöra något, alternativt ha otur och träffa på fel ställe. Förhoppningsvis så har du bara skrapat lite på plasten och då är det inga problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

Dagens moderkort är uppbyggt i ett antal lager, (minns dock ej hur många).
Det har gjort att man kan böja dom en del, utan att dom går sönder. Plus att dom inte är lika känsliga för repor.
Dock hade det varit trevligt med en bild, inte för att jag tror att din skruvmejsel, har gjort något som moderkortet skulle faila av.
Men då kan vi alltid bekräfta, eller dementera eventuell skada här på Swec.
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013

Var det en magnetisk skruvmejsel?

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Nov 2014

Tack för alla svar:)
Har ingen bild just nu.
Det var ingen magnetisk skruvmejsel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Dragone:

Var det en magnetisk skruvmejsel?

Hur är det relevant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av niclasc:

Hur är det relevant?

Det blir då en dispangulär elektronmigration mellan de djupt liggande ledningsbanorna i PCB:ns vortexskikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av niclasc:

Hur är det relevant?

Det Dunde sa.

Skrivet av Dunde:

Det blir då en dispangulär elektronmigration mellan de djupt liggande ledningsbanorna i PCB:ns vortexskikt.

Kunde inte beskriva det bättre själv

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

Apropå flera skikt, ja alla moderkort är av typen multilayer med flera etsade kopparlager med mellanlager av epoxy. Den ev repan har med stor sannolikhet bara skadat lacken ("vit repa"). Som nämnts får man misshandla en hel del om man ska lyckas riva av kopparbanor som påverkar funktionen. Lacken är relativt tålig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, jag skulle skruva fast en fläkt från insidan i min dator. Då tappade skruvmejslen greppet om skruven eller vad man ska säga. Det vart iallafall en repa på baksidan av moderkortet (ca 10 cm lång och 5 cm ifrån cpu)
tror ni datorn kommer funka efter detta? är det säkert och starta den utan att förstöra andra komponenter?

hur fick du plats inne i din dator?

men lägg upp en bild på skadan.