Permalänk
Medlem

Förbättra ljud i spel

Hej! Jag är ute efter att förbättra min ljudupplevelse när jag spelar datorspel och undrar ifall ni kunniga skulle kunna dela med er av erfarenheter och tips. I dagsläget har jag ett gammalt moderkort: Gigabyte P35-DS3 och har anslutit ett enkelt stereoheadset: ADX H01. Det är inga fancy grejer och därför kan jag väl inte förvänta mig så mycket mer av ljudet.

Men, jag tror att det ska gå att klämma ut ännu mer och det är här jag behöver hjälp. Det här med ljudkort till datorer är ännu ett mysterium för mig och jag vet inte om det är det jag skulle behöva spana efter. Jag kommer inte att arbeta med ljudproduktion utan det blir främst för gaming. Kanske skulle en DAC av något slag kunna hjälpa till men det är också helt nytt för mig. Hur kan jag tänka? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med ett par bra lurar, helst ska de vara anpassade för high-fi då gaminglurar har en ljudprofil anpassad efter småpojkars smak. Efter det vill du nog ha ett ljudkort/DAC med hörlursförstärkare.

Din budget är avgörande, vill du lägga mindre än 1000kr så får det bli ett Asus xonar DGX med Qpad qh-85/90 eller Kingston hyperX lurarna. Kan du lägga mer är ett par riktiga musikhörlurar vägen ett gå, då letar du efter ett par med bästa möjliga "soundstage" du kan hitta då det kommer låta dig placera var ljud kommer ifrån väldigt lätt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jo, budget. Eftersom jag är student så hade jag inte tänkt att lägga ned alltför mycket pengar. Absolut under tusenlappen om det inte är en enormt påtaglig skillnad och värt att gå upp i pris.

Är det verkligen att rekommendera att köpa nya lurar också? Går det inte att fånga upp mycket bättre ljud med mina befintliga lurar?

Och på tal om ljudkort. Hur fungerar de? Hur kan de förbättra ljudet? Väldigt nyfiken

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort du än köper kommer att vara bättre än et som sitter på moderkortet.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Tips, nästa gång du köper mobo köp med bra ljud från början, inget som är aktuellt nu men tänkte i framtiden när du byter.
Kör själv gigabyte g1.sniper som har soundblasterkrets med förstärkare. Så sjukt mycket bättre ljud än det där realtek crappet som sitter på majoriteten av alla mobos.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jo Realtek låter bekant. Antagligen en billig krets då. Då blir det nog att köpa ett nytt ljudkort i så fall. Något annat ni skulle vilja tillägga eller andra tankar? Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på prisjakt efter olika ljudkort och det verkar som att det finns prisvärda ljudkort för runt 300 kr. Omdömena verkar lovande och många påpekar att det är ett oerhört lyft från moderkortets inbyggda ljudutgångar. Det som rekommenderade ovan är detta kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1192439

Det står att det går via PCI-E och mitt moderkort verkar bara ha en PCI-E x 16 men tre stycken PCI-E x 1 (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2748#s...). Kommer jag att ha plats för det här ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har kollat på prisjakt efter olika ljudkort och det verkar som att det finns prisvärda ljudkort för runt 300 kr. Omdömena verkar lovande och många påpekar att det är ett oerhört lyft från moderkortets inbyggda ljudutgångar. Det som rekommenderade ovan är detta kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1192439

Det står att det går via PCI-E och mitt moderkort verkar bara ha en PCI-E x 16 men tre stycken PCI-E x 1 (http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2748#s...). Kommer jag att ha plats för det här ljudkortet?

Har ingen åsikt ang själva ljudkortet. Men du sätter det i en av de där två små svarta portarna under den ljusblåa grafikkortsporten. Bara ditt grafikkort inte hänger ner för mycket. Gissar grafikkortet täcker den första porten iaf men den andre borde gå.

Ah ser nu där är en port ovan grafikkortet med, bara ditt chassi har ett uttag ovanför grafikkortet med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kikade in i lådan och det verkar som att jag har plats för ljudkortet. Det är nu även beställt. Tack för era kommentarer!