Ljudproblem med HTPC och Receiver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004

Ljudproblem med HTPC och Receiver

Har ett lite konstigt problem med min HTPC och Receiver.
Jag kör Kodi på datorn, ljudet går via HDMI från grafikkortet (GTX 960) till en Marantz NR1605 receiver, och från receivern till stereohögtalare.
Det som händer är att när jag startar datorn är GUI:t i Kodi helt tyst, jag har normalt ett litet "klick" som ljud när man navigerar i menyerna (samma ljud som på PS3), detta ändras dock när man startar en video eller music för då verkar ljudet "väckas" och kommer igång. Stoppar man då uppspelningen och går ut i menyerna igen så funkar GUI-ljuden också.

Startar jag upp datorn och går in i t.ex. Chrome och tittar på Youtube så funkar ljudet där också. Så är det någon som vet vad det här handlar om, är detta "klick"-ljud i GUI:t för svagt för att receivern ska reagera och börja skicka ljud, eller är det nåt annat som strular?

TILLÄGG: Testade just att starta datorn, köra video i Chrome direkt, och sen gå in i Kodi. Detta gör ingen skillnad för GUI-ljudet, även fast jag "väckt" ljudet via Chrome innan, alltså lutar jag åt att det här är ett problem som finns i själva Kodi. Jag kör ljudet i Kodi via WASAPI HDMI för både vanlig uppspelning och Passthrough till receivern med "Keep audio device alive" ställt på "Always".