En superdator från grunden

Permalänk
Melding Plague

En superdator från grunden

En modern superdator ger massiva mängder beräkningskraft och möjligheten att analysera många avancerade problem. Jörgen Städje besöker Lenovo HPC Innovation Center i Stuttgart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Frågan är dock:

Går det att spela på den?

Permalänk

Energi problem -

Energi problem, Känns lite onödigt att dra upp sådant, datorer blir mer ström effektiva varje år dessutom blir vi bättre med att utnyttja sol vind och vatten

Permalänk
Medlem

Jörgen Städje levererar som vanligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig artikel! Måste dock använda på ett faktafel, i ett av de få områden i denna artikel där jag är lite halv-hemma.

Citat:

Sidan på det här tvärsnittet genom volymen är 4,1 Gpc, eller 13,4 miljarder ljusår, vilket är den ungefärliga storleken av vårt kända universum.

Den kända delen av universum är ungefär 93 miljarder ljusår i diameter. Pga att expansion av rymd inte begränsas till ljusets hastighet (eftersom vi inte pratar om rörelse genom rymd) så kan saker växa utan hastighetsgräns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe#Misconcepti...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av svealan:

Frågan är dock:

Går det att spela på den?

Räcker nog precis för att köra AC:Unity i 60 fps @ 1080p.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av bboy-basil:

Energi problem, Känns lite onödigt att dra upp sådant, datorer blir mer ström effektiva varje år dessutom blir vi bättre med att utnyttja sol vind och vatten

Vi ska inte bry oss om det eftersom det blir bättre alltså?

Tänk om det kan bli ännu bättre fortare då? Jag tycker det är självklart att man ska tänka mer på miljön och hur vi kan göra för att inte påverka den så mycket som vi gör nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av svealan:

Frågan är dock:

Går det att spela på den?

Klarar den Crysis på ultra high?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baom:

Klarar den Crysis på ultra high?

Om du skriver en spelmotor för det. Denna maskinen har ungefär lika mycket gemensamt med din dator som en säck mjöl.

Permalänk

Skall bli mycket intressant söndagsläsning! Tack SweC!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Ohhh.. gröna LEDs. Det måste vara en snabb dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mycket trevlig artikel! Måste dock använda på ett faktafel, i ett av de få områden i denna artikel där jag är lite halv-hemma.

Den kända delen av universum är ungefär 93 miljarder ljusår i diameter. Pga att expansion av rymd inte begränsas till ljusets hastighet (eftersom vi inte pratar om rörelse genom rymd) så kan saker växa utan hastighetsgräns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe#Misconcepti...

Fast den observerbara delen av vårt universum är enbart 13.8Gly. Dess verkliga storlek är okänd, men vi kan inte observera något som är längre bort än vad ljuset har färdats på dessa 13.8Gyr. Inte direkt i alla fall.

Edit: Det kan ju argumenteras att "det kända universum" inefattar dagens storlek på allt vi kan se, då vi ser det som det såg ut för väldigt längesedan. Men tycker wikipedia-artikeln skriver fel, då det observerbara får väl ändå syfta på hur stor del av universum vi direkt kan observera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baom:

Klarar den Crysis på ultra high?

Precis som alltid. Du får bättre grafik om du sparar in pengar på CPU och lägger pengarna på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nuförtiden används de första Cray datorerna oftast som soffor verkar det som
Utvecklingen går snabbt, kollade Top500 och såg att Triolith i Linköping trillat ned till plats 122 från 79 då jag använde den.
"Bäst" i Sverige verkar vara en på KTH på 32:a plats.

Borde försökt smita in på ett stuidebesök på K-computer i Japan när jag hade chansen. Grämer mig lite än faktiskt :/

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, tack!

Men... Sa dom något om hur ofta diskarna kraschar?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast den observerbara delen av vårt universum är enbart 13.8Gly. Dess verkliga storlek är okänd, men vi kan inte observera något som är längre bort än vad ljuset har färdats på dessa 13.8Gyr. Inte direkt i alla fall.

Edit: Det kan ju argumenteras att "det kända universum" inefattar dagens storlek på allt vi kan se, då vi ser det som det såg ut för väldigt längesedan. Men tycker wikipedia-artikeln skriver fel, då det observerbara får väl ändå syfta på hur stor del av universum vi direkt kan observera.

Nja, läs artikeln jag länkade.
Den observerbara delen är 93 miljarder ljusår i diameter, inte <14 (och inte heller <28, som är den mer rimliga felaktiga siffran isåfall, eftersom det skulle vara en radie på ~13.8, inte diameter, om det vore så). Hur stort universum är totalt vet vi som sagt inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

hur mkt skulle du gagnas av ett infiniband i en vanlig speldator? skulle det göra skillnad om proffsen i vissa spel hade det jämfört med andra??? jag är bara nyfiken.

Permalänk
Inaktiv

Intressant artikel och jag beställde hem en sådan superdator som htpc efter att ha läst den.

På tal om energi så är en processor extrem energi-ineffektiv (typ 0% blir nyttig energi om man ska avrunda eller?), då i princip all energi blir värme. Men denna värme kan man ta vara på och sälja som värme eller el.
Men då bör det byggas riktigt stora datorhallar om det ska bli lönsamt att ta vara på energin.
Edit: Hur tusan räknar man energieffektivt på en cpu men vanliga mått? Om vi tar en lysdiod så är all energi som inte resulterar i ljus lika med "onyttig energi". Så på en cpu skickar man in 90Watt och nästan 90Watt värme kommer ut så är den 0% energieffektiv? (ja jag kan ohms lag, men jag förenklar resonemanget)

Annars behovet av superdatorer blir bara större för varje år och man kan hyra datorkraft av dem. Något annat som ökar hos företag och privat är datacenter vilket inte är i närheten av prestandan av en superdator, men betydligt bättre än en vanlig konsumentdator, där man på dessa oftast har flera os och användare samtidigt. Varför ska t.ex. 20 personer sitta på var som egen dator när de kan arbeta på en? Vilket ger en massa fördelar med underhåll etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweClockers:

För Ethernet används alltid tranportlagret, eller protokollet TCP/IP. På Infiniband kan man köra ett antal olika protokoll. Man kan faktiskt köra TCP/IP över Infiniband, men det används bara för filöverföringar. Vid beräkningsarbete använder man istället MPI-protokollet.

Anledningen till detta är att TCP/IP är ett så omfattande protokoll att latensen för att få fram ett paket är i storleksordningen millisekunder, medan det handlar om tider under en mikrosekund för MPI. I en superdator är varje mikrosekund dyrbar.

Kan man inte använda Ethernet men köra något annat än TCP/IP?
Kan man inte köra MPI över Ethernet?
Istället för TCP/IP kan man inte köra QUIC, RUDP eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

hur mkt skulle du gagnas av ett infiniband i en vanlig speldator? skulle det göra skillnad om proffsen i vissa spel hade det jämfört med andra??? jag är bara nyfiken.

Inget, om det nu inte finns något spel som kan dela ut uppgifterna till flera datorer.
Enda jag vet som i "någon mån" gjort det är "DOOM I" och det var då för att dela upp grafiken över max 3 skärmar, då var fortfarande spelmotorn skött av en pc.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Kan man inte använda Ethernet men köra något annat än TCP/IP?
Kan man inte köra MPI över Ethernet?
Istället för TCP/IP kan man inte köra QUIC, RUDP eller något annat?

MPI måste sitta ovanpå en lager som erbjuder multiplexing av olika session, d.v.s i OSI modellen ligger MPI ovanpå lager 4 (transportlagret). MPI förutsätter och tillförlitlig leverans av data.

TCP/IP erbjuder båda dessa egenskaper, så är fullt möjligt att köra MPI över Ethernet via TCP/IP. Om de protokoll du länkar till också erbjuder dessa egenskaper skulle de också kunna används.

I fallet InfiniBand så stödjer man redan i HW tillförlitlig leverans av data och multiplexing av sessioner, vilket då gör att färre CPU-cykler spenderas om man kör MPI ovanpå InfiniBand. Rent programmeringsmässigt är det samma API, man kör BSD-sockets i båda fallen men i InfiniBand fallet kan man köra SDP (Sockets Direct Protocol) så operativsystemet kan hoppa förbi transportlager som TCP. Och här är vinsten med InfiniBand, att helt gå förbi transportlagret (och eventuellt nätverkslagret) så att byta ut TCP mot något annat som hanteras av OS-kärnan och CPUn är ingen större vinst.

Har inte tillräckligt med kunskap om InfiniBand för att säga om man även kan gå förbi nätverkslagret (IPv4/IPv6), rent logiskt kör man i alla fall fortfarande med IP-adresser men sett en del slides där det ser ut som själva protokollhanteringen av IP inte behöver ske på OSet, så det kanske händer i InfiniBand-HW?

Edit: från artikeln sidan 4
"Anledningen till detta är att TCP/IP är ett så omfattande protokoll att latensen för att få fram ett paket är i storleksordningen millisekunder, medan det handlar om tider under en mikrosekund för MPI."
TCP/IP har högre latens, men det är inte alls den skillnad som står här. Utan att försöka minimera latens och med "billiga" 10Gbit/s Ethernet-kort är en mer realistisk latens 10µs. Fortfarande ca en tiopotens högre än InfiniBand (latensen skalar inte alls linjärt med bandbredd, är något lägre på 40/100Gbit/s men fortfarande i samma härad som 10Gbit/s). Här är i.o.f.s en punkt där Linux är helt överlägsen Windows, men tvivlar på att Windows är så pass mycket sämre att det blir hela millisekunder i latens.

Som referens (väldigt ungefärligt, är mest tiopotensen som är viktig här)
access mot L2-cache: ~3-4ns
access mot L3-cache (vilket då också är nivån på latens för att kommunicera mellan kärnor i "Core" CPUer): ~10ns
access mot lokalt RAM: ~30-50ns
access mot icke-lokalt RAM via QPI (vilket då också är nivån på latens för att kommunicera mellan CPU-sockets): ~100-150ns
InfiniBand: ~700ns
Ethernet: ~10000ns

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra artikel, du fångade mitt intresse!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk

Få se om AMD är rätt ute med ZEN då att dom där 300 watt gör nytta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Varje reportage av Städje vi fått ta del av här har varit en riktig guldgruva med kunskap, mer sådant tack! Så skönt att han har en ny plattform att skriva på nu när IDG gått åt helvete...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

AMD's kommande cpu'er med staplade minnen har ju helt klart potential att bli kung i HPC land. (Men vi får väl se huruvida det blir så.) I vilket fall som helst så verkar ju staplade minnen på cpu'n vara helt rätt väg att gå för HPC iallafall.

Känns ju lite som att dagens arkitektur har nått sin ände dock. Det kommer att behövas något annat sätt att hantera processerna. 5% verkningsgrad är ju ganska illa.

Permalänk
Medlem

den där kan jag lova att du får cancer av!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Edit: Hur tusan räknar man energieffektivt på en cpu men vanliga mått? Om vi tar en lysdiod så är all energi som inte resulterar i ljus lika med "onyttig energi". Så på en cpu skickar man in 90Watt och nästan 90Watt värme kommer ut så är den 0% energieffektiv? (ja jag kan ohms lag, men jag förenklar resonemanget)

Termisk verkningsgrad blir som du misstänker inte ett speciellt intressant mått för en beräkningsenhet. Jag minns att jag skrev lite i ämnet i denna tråd på forumet.

Flops per watt är ett mer vettigt mått för att bedöma någon sorts "effektivitet" att jämföra mellan olika system; se Performance per watt [Wikipedia]. I praktiken används några olika mätmetoder beroende på sammanhang.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel

Funderar dock lite kring verkningsgraden på 5%. Är denna siffra mer eller mindre konstant så fort man arbetar med flera noder eller minskar den linjärt? Om jag bara haft två noder hade verkningsgraden fortfarande varit ca 5% med detta system?

Vilken verkningsgrad skulle jag få om jag bara haft 1? Finns ju ingen kommunikation att ta hänsyn till mer än till lagrignsservern och administrationsnätet. Om så är fallet torde jag ha ~100% verkningsgrad. Vilket i sin tur skulle innebära att jag behöver ~20 noder för att uppnå samma beräkningskraft (med antagandet att verkningsgraden på 5% är konstant)!

Känns som jag tänker fel, om inte är det ju helt vansinnigt ^^

Permalänk

Väntar fortfarande på kvantdatorerna.