Inget ljud från vinylspelaren genom förstärkaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Inget ljud från vinylspelaren genom förstärkaren

Jag har köpt ny (fast gammal) förstärkare (ITT SK5000) och vinylspelare (Micro Seiki Solid-1) men får inget ljud när jag försöker spela vinyl. Vinylspelaren är kopplad till Phono-ingången bak på förstärkaren, som har inbyggt RIAA. Det låter förvisso, men extremt lågt. Hörs enbart med örat direkt mot högtalarna, som är ett par Carlsson från 1970-talet. Däremot funkar förstärkarens radio, vilket bör indikera att felet inte ligger i relationen mellan förstärkare och högtalare. Någon som har tips? Tack.

Tillägg: Det bör nämnas att vinylspelaren låter ut i högtalarna när jag testar den tillsammans med en annan förstärkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av rosorodenplan:

Jag har köpt ny (fast gammal) förstärkare (ITT SK5000) och vinylspelare (Micro Seiki Solid-1) men får inget ljud när jag försöker spela vinyl. Vinylspelaren är kopplad till Phono-ingången bak på förstärkaren, som har inbyggt RIAA. Det låter förvisso, men extremt lågt. Hörs enbart med örat direkt mot högtalarna, som är ett par Carlsson från 1970-talet. Däremot funkar förstärkarens radio, vilket bör indikera att felet inte ligger i relationen mellan förstärkare och högtalare. Någon som har tips? Tack.

Tillägg: Det bör nämnas att vinylspelaren låter ut i högtalarna när jag testar den tillsammans med en annan förstärkare.

Finns olika pickuper till skivspelare Moving Magnet (MM) och Moving Coil (MC) Den ena av dom är mycket svagare än den andra. Man måste välja vilket man har

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Tack för ditt svar, Niclas. Du skriver att man måste välja - var gör man detta val?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Tack för ditt svar, Niclas. Du skriver att man måste välja - var gör man detta val?

Inte alla som har att man kan välja.

Vilken förstärkare är det du har?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Det är en ITT SK5000, byggd i Tyskland på 1970-talet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jul 2001

Trevligt en Micro-Seiki skivspelare, har faktiskt en jag med men en RX 1500.
Går inte (eller sällan) att välja, av din felbeskrivning låter det dock som det sitter en MC pickup på din skivspelare vilket extremt förenklat innebär att utsignalen är lägre än vad den är på en MM pickup.

Gissar därför att du antingen kommer behöva en MC-trafo eller så får du byta pickup till en MM pickup.

Googlade lite snabbt och här har du lite läsning i ämnet: http://www.harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=7

/havoc