Gå mer in-depth om datorkompontenter

Permalänk

Gå mer in-depth om datorkompontenter

Hej!

Till och börja med så är denna tråden fel placerad så ber jag om ursäkt och ser gärna att den blir flyttat till rätt kategori.

Till min fråga så är jag väldigt sugen på att läsa mer in-depth på datorkomponenter för ofta när jag ser på t.ex. youtube videos eller läser någon artikel om t.ex dom senaste processorerna så blir jag väldigt förvirrad av dom avancerade tekniska termerna och skulle vilja läsa på mer för att förstå vad exakt dom menas.
Kan ta ett exempel så igår så satt jag och såg en review om ett nätaggregat och det pratades mycket om peek power, AC-to-DC och så vidare men jag förstod inget vad han pratade om.
Så min fråga är då hur man skulle kunna bli bättre påläst om såna grejer, bör man ta en kurs inom elektronik (alt. el-lära) eller bara läsa runt på wikipedia eller vad skulle ni rekommendera? Hur gick ni till väga?

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Nu har jag en utbildning i grunden, men då lär man sig ganska snabbt var man kan leta. Det tar ju givetvis ganska lång tid att göra så om man bara vill förstå hur komponenter fungerar.

Mitt tips kan nog vara att köra på wikipedia och slå om till "Simple English" om det går (kikade på Power Supply Unit, det fanns inte då). Det går inte alltid, men ofta får man en riktigt bra och relativt enkel förklaring.

Permalänk
Hjälpsam

Skadar inte att ha lite grundkunskaper i klenström och digitalelektronik för att hänga med på jargongen. Men det mesta av de specifika teknikerna som tillverkarna flaggar med är deras egna "this new processor has an incredibly advanced inside-stepping computing techbology" (påhittade rapparkalja ord från mig just nu), många av de tekniker som beskrivs i marknadsmaterial etc får man läsa lite närmare på wiki eller liknande för att få ett hum om vad de gör.

De flesta entusiaster som kan hårdvara, kan det för att det är en hobby och man hänger med på allt som händer. Att läsa sig till modern hårdvara idag är rätt omöjligt då det är nya tekniker som gäller inom ett år, man får hålla sig ajour helt enkelt.

Fortsätt som du gör, kolla recensioner och tech diskussioner. Det du inte är med på vad de menar, kolla på Wiki och/eller googla för att få en uppfattning om vad det är så att du kan skapa dig en egen bild, inte nödvändigtvis hårdplugga varje sak men för att få en bild. Ju mer du gör det desto mer klarnar den stora bilden och du får ett bättre grepp om saker och ting.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Nu har jag en utbildning i grunden, men då lär man sig ganska snabbt var man kan leta. Det tar ju givetvis ganska lång tid att göra så om man bara vill förstå hur komponenter fungerar.

Mitt tips kan nog vara att köra på wikipedia och slå om till "Simple English" om det går (kikade på Power Supply Unit, det fanns inte då). Det går inte alltid, men ofta får man en riktigt bra och relativt enkel förklaring.

Skrivet av Fluf:

Skadar inte att ha lite grundkunskaper i klenström och digitalelektronik för att hänga med på jargongen. Men det mesta av de specifika teknikerna som tillverkarna flaggar med är deras egna "this new processor has an incredibly advanced inside-stepping computing techbology" (påhittade rapparkalja ord från mig just nu), många av de tekniker som beskrivs i marknadsmaterial etc får man läsa lite närmare på wiki eller liknande för att få ett hum om vad de gör.

De flesta entusiaster som kan hårdvara, kan det för att det är en hobby och man hänger med på allt som händer. Att läsa sig till modern hårdvara idag är rätt omöjligt då det är nya tekniker som gäller inom ett år, man får hålla sig ajour helt enkelt.

Fortsätt som du gör, kolla recensioner och tech diskussioner. Det du inte är med på vad de menar, kolla på Wiki och/eller googla för att få en uppfattning om vad det är så att du kan skapa dig en egen bild, inte nödvändigtvis hårdplugga varje sak men för att få en bild. Ju mer du gör det desto mer klarnar den stora bilden och du får ett bättre grepp om saker och ting.

Tusen tack för svar! Jag har alltid varit intresserade av datorer och tycker om att bygga så ville bredda min kunskap ännu mer inom det området då det är min hobby.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl