Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Kylpasta på socket

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Kommer datorn fungera som det ska eller måste jag skaffa nytt moderkort?

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007

Är väldigt tveksam till det där kommer fungera du kommer få rengöra det rejält och det kommer nog vara ett jävla pilleri för att lyckas skulle jag säga.

Du får avgöra själv om du vill sitta pilla och försöka få bort det och få det att fungera eller köpa ett nytt moderkort.

Varför försökte du montera en kylare utan en cpu i?

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byhåla
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av abbe99:

Hej, jag har gjort ett oerhört klantigt misstag att försöka sätta fast en eftermarknads cpu fläkt direkt på min AMD3+ socket med kykylpasta på. Jag har försökt rengöra det med t-röd och en bommulstuss samt t-röd och en liten nål men det finns en del kvar och ser ut så här nu http://www.ladda-upp.se/bilder/eukimsaqavzt/

Glömde du processorn?

Bra fråga, känns ju inte som att pinsen kommer få ordentligt med kontakt i socketen där..
Testa om du vågar, annars är det väl ny socket/ny mobo som gäller.

MBP 13" Retina.
Z3 Compact.
Nexus 7 2013 32GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av abbe99:

Förlåt, men hur i hela världen lyckades du med det där? Glömde du bort att sätta dit CPUn?

Nu är jag långt ifrån en expert på ämnet, men det ser onekligen mörkt ut. Det där är väl en av de absolut känsligaste delarna i datorn, så min tanke är nog att du kommer behöva köpa nytt moderkort.

Tips: Bomull ska man akta sig för. Det lämnar, i alla fall av min erfarenhet, alltid kvar massa rester av bomull. Sedan vet jag inte hur bra T-röd är att använda, vad jag vet använder till exempel LinusTechTips alltid typ 98% alkohol (kommer inte ihåg vad det heter exakt) för att få bort kylpasta!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Det blir till att rengöra.
Jag hade nog testat med extremt högt tryckluft, försöka blåsa bort det.

Faran är om du vågar riskera CPUn... Vill det sig illa kanske något kortsluts, men moderna PSUer brukar skydda. Dock kanske inte mot detta dock :=/

Räkna med att behöva nytt mobo... sen om du kan (och vågar) använda det, är bonus om det fungerar.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Jag hade blåst ur med en ny burk bromsrengöring (extra högt tryck), brukar använda det till skitiga datordelar utan problem. Gör det så snabbt som möjligt för att skona materialen. Tyvärr är det ingen garanti att det blir rent ändå med tanke på mängden hål och hur små de är, men värt att testa. Avsluta med tryckluft för att korta torktiden inuti sockeln.

Är du flink i fingrarna, snabbrensa med stråna på en bra pensel samtidigt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Jag skulle köpa ett nytt moderkort. Om du sätter ner din processor i den där röran så riskerar du att din processor tar skada. Det kanske finns en liten chans att moderkortet går att rädda, men tänk på att du riskerar att döda processorn som du väljer att testköra med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Vad är det för kylpasta? Är den ledande, typ Arctic Silver så är det en sak, är den inte ledande så är det lugnt.

Det ser ut som Arctic Silver, och i så fall tycker jag att du ska ge upp och köpa ett nytt moderkort. Att du får kylpasta på pinnarna spelar kanske inte så stor roll, värre är det mellan pinnarna. Och då ska du även tänka på den pasta som du eventuellt har tryckt ner inne i socketen. Jag tror att det blir mycket svårt att få rent.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av abbe99:

Jag skulle testat att hållt moderkortet upp och ner, och sprejat CRC elektronikrengörningsspray i hålen.
Riktigt vräkt på med det, sen låtit det avdunsta ett tag.

Men detta är inte alls säkert att det fungerar, så gör på egen risk

Tjoho, jag har lärt mig ett nytt ord, ojailbreakead, måste ha något med något att göra :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Jag hade nog lagt på lite isopropylalkohol och mjukat upp det lite och sen använt tryckluft till att blåsa bort det, och gjort om tills jag varit nöjd.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Tack för alla svar, jo det är första gången jag öpnnar upp datorn och pillar och cpu'n satt fast på fläkten och jag tänkte inte på det innan jag hade haft på kylpasta så jag får nog köpa nytt moderkort

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Btw kylpastan är någon cooler master

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av giplet:

Vad är det för kylpasta? Är den ledande, typ Arctic Silver så är det en sak, är den inte ledande så är det lugnt.

Det ser ut som Arctic Silver, och i så fall tycker jag att du ska ge upp och köpa ett nytt moderkort. Att du får kylpasta på pinnarna spelar kanske inte så stor roll, värre är det mellan pinnarna. Och då ska du även tänka på den pasta som du eventuellt har tryckt ner inne i socketen. Jag tror att det blir mycket svårt att få rent.

Arctic Silver 5 är INTE ledande.
Enligt deras egna sida:
"Not Electrically Conductive: Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity."

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av abbe99:

Btw kylpastan är någon cooler master

Kolla då här om den är ledande:
http://www.coolermaster.com/product/Lines/thermal-compound/

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Det där ska nog gå att fixa Värt ett försök i varje fall. Spruta en höghaltig alkohol på skiten så ska det nog gå bort. Alkohol, trycklyft och en jävla massa tålamod. Lycka till!

Hail hydra
GPU: AMD Sapphire 390 Nitro CPU: Intel i5 6600k Chassi: Phantek Enthoo Evolv Hörlurar: Audio-technica ATH m50 med löstagbar kabel
(http://www.sweclockers.com/galleri/12754-borttagbarkabel-audi...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av LiquidPanda:

Det där ska nog gå att fixa Värt ett försök i varje fall. Spruta en höghaltig alkohol på skiten så ska det nog gå bort. Alkohol, trycklyft och en jävla massa tålamod. Lycka till!

Okej men så jag häller helt enkelt på 90+% alkohol och använder sedan kompressor och fortsätter så tills jag inte ser någon kylpasta längre? Och vad kan skadas om det inte funkar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av giplet:

Den är inte ledande, men det kan väl ändä inte gå något vidare att bara sätta på processorn och starta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Du har fått många bra förslag.

Jag rekommenderar Multimans förslag, bromsrengöring är magiskt...
http://www.sonax.se/Produktsuche/%28node%29/13275/836400-SONA...
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/br...
https://eshop.wuerth-industrie.com/Brake-cleaner-BRKCLNR-500M...

Testa!
Processorn lär inte ta skada.

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av FatherOfThree:

Du har fått många bra förslag.

Jag rekommenderar Multimans förslag, bromsrengöring är magiskt...
http://www.sonax.se/Produktsuche/%28node%29/13275/836400-SONA...
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/br...
https://eshop.wuerth-industrie.com/Brake-cleaner-BRKCLNR-500M...

Testa!
Processorn lär inte ta skada.

Okej tack så det kan inte skada några andra komponenter ifall det ej fungerar? Ska jag ta lös moderkortet ur datorn när jag gör detta?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av abbe99:

Okej men så jag häller helt enkelt på 90+% alkohol och använder sedan kompressor och fortsätter så tills jag inte ser någon kylpasta längre? Och vad kan skadas om det inte funkar?

Finns tydligen risk att spruta med olja med kompressor, så kör med tryckluft om du inte är säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av El_Raspberry:

Finns tydligen risk att spruta med olja med kompressor, så kör med tryckluft om du inte är säker.

Aight då kör jag tryckluft men var det rätt annars?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av abbe99:

Jag har aldrig varit i din, eh, sits förut, så att... Kan ju endast ge förslag.

Som jag ser det så har du inte så många alternativ. Antingen försöker du fixa det du har eller så köper du nytt. Det första utesluter dock inte det andra. Angående ytterliggare skada kan jag inte tänka mig att bara alkohol och tryckluft skulle förstöra moderkakan ännu mer. Något som dock skulle oroa mig mer, som andra också pekat ut, vore om prollen skulle kunna ta skada om sockan har sabbats.

Om inte annat är det ju kul att spruta alkohol och tryckluft på ett moderkort. Lycka till!

Hail hydra
GPU: AMD Sapphire 390 Nitro CPU: Intel i5 6600k Chassi: Phantek Enthoo Evolv Hörlurar: Audio-technica ATH m50 med löstagbar kabel
(http://www.sweclockers.com/galleri/12754-borttagbarkabel-audi...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Bromsrengöring på sprayburk fungerar utmärkt, bara hålla moderkortet sidleds och upponer och spraya rakt på sockeln så försvinner pastan, bromsrengöringsvätskan dunstar väldigt fort, så när det är torrt är det bara att montera cpun.

Jag har själv fått pasta rakt ner i sockeln 2ggr och löst det lika fort med just bromsrengöring.

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Enda problemet med att ha icke-ledande gojja i sockeln är om den även skulle hindra kontakt mellan benen och sockeln. Då det är rätt bra tryck i sockeln tror jag inte det är ett problem.

Metalclean, Isopropanol, liknande och sedan tryckluft på flaska... Repetera ett par gånger tills det ser OK ut. Sedan är det bara att montera och testa.

Så länge kylpastan inte leder eller är kapacitiv så borde det bara vara att köra.

Ge inte upp,

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Warrior28:

Jag har själv fått pasta rakt ner i sockeln 2ggr och löst det lika fort med just bromsrengöring.

hur i hela friden har du lyckats med det inte bara en, utan två gånger?!

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av versions:

hur i hela friden har du lyckats med det inte bara en, utan två gånger?!

Ihop montering av datorn med lite mycket promille i blodet ?

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av JohanFalk:

Ångor från alkoholen vid rengöringen?

| INTEL i7 4770K@4.6GHZ | NOCTUA NH-C14 | ASUS MAXIMUS VI GENE mATX | 16GB DDR3 | GTX 1080 STRIX | 512 GB CRUCIAL SSD | 4TB HDD | WIN 7 | BENQ XL2420Z@144hz| BENQ XL2410T@120hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av JohanFalk:

Skrivet av rinosaur:

Ångor från alkoholen vid rengöringen?

En till datorn.. och en till miiig (Hiick)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blekinge
Registrerad
Dec 2003

Skulle vilja tipsa om en s.k lödsug, den kan du nog eventuellt suga upp pastan med ur hålen.

http://www.grandtech.lv/shop/images/tme2/18_20b/nb-208k.jpg

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013

Moderkort kan man ha under rinnande vatten bara du tar bort batteriet och låter det sitta och torka någon vecka innan du sätter tillbaka det. Om vatten kan få bort kylpastan ordentligt vet jag dock ej.

3930K @ 4.2GHz