En fråga om klockfrekvenser och annat på minnen.

Permalänk
Medlem

En fråga om klockfrekvenser och annat på minnen.

Hejsan, håller på att sätta ihop en dator till en kompis, och sitter och funderar på vad jag vinner/förlorar i rent gaming-värde på att ta 16gb 1600mhz minnen VS att ta 8gb 2133mhz minnen.

Undrar även om 8gb minne skulle räcka till en gamingdator med ett 980 som den här jag bygger. Och är CL9 och CL11 något värt att ta med i beräkningen? Vad är mest värt i grund och botten? Tack för svar.

Visa signatur
Permalänk

8GB räcker långa vägar till mycket. Skillnaden mellan högklockadr moduler vs. 1600MHz standarden är inte mätbar i något spelscenario. Om du kan få 16GB för en billig peng är det värt alla dar i veckan vs. 8GB. Efter egna erfarenheter mår tex Vegas Pro pch liknande program bra av stora mängder RAM, annars är det bara onödiga slantar!

Timings mellan CL9/CL11 gör väl sin skillnad. Skulle hellre köra CL9 med låg frekvens än 11 med höga tex.

Hoppas det varit till hjälp, rätta mig om jag har fel! Ingen expert!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

8GB räcker långa vägar till mycket. Skillnaden mellan högklockadr moduler vs. 1600MHz standarden är inte mätbar i något spelscenario. Om du kan få 16GB för en billig peng är det värt alla dar i veckan vs. 8GB. Efter egna erfarenheter mår tex Vegas Pro pch liknande program bra av stora mängder RAM, annars är det bara onödiga slantar!

Timings mellan CL9/CL11 gör väl sin skillnad. Skulle hellre köra CL9 med låg frekvens än 11 med höga tex.

Hoppas det varit till hjälp, rätta mig om jag har fel! Ingen expert!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för informationen. misstänkte nästan att 8gb skulle räcka till gaming, och tror inte min kompis sitter mycket i tung mjukvara så det borde räcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt mitt vetande så spelar klocken på RAM minnena inte särskilt stor roll alls om man inte använder den integrerade grafikdelen.

Jag har själv 16 GB 1600 minne. Jag kör en ram-drive på 1 GB på det bland annat. Att få slut på ram slår hårdare än att ha lite långsammare ram. Men det var min prioritering. Lycka till!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Minneshastigheten har mindre betydelse än man tror. Högre frekvenser har ofta sämre (högre) latenser.
Moderkorts tillverkaren har kvalificerat (testat) vissa minnen.
Det är väldigt svårt att utnyttja hela 16GB minne.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrikon2:

Timings mellan CL9/CL11 gör väl sin skillnad. Skulle hellre köra CL9 med låg frekvens än 11 med höga tex.

Det är dock viktigt att komma ihåg att CL räknas i klockcykler, dvs. CL9 betyder att det tar 9 klockcykler att hämta det första ordet. CL 11 med 2133 MHz-minnen är ju t.ex. snabbare än CL 9 med 1600 MHz, eftersom klockcyklerna är kortare vid 2133 MHz. Wikipedia har en tabell med lite exempel här.

Permalänk
Avstängd

som sagts tidigare gör hastigheten mindre skillnad som inte märks i verkligeheten "kanske minimalt" MEN det finns ganska ofta 2133 cas 9 minnen som är 50kr dyrare än cas 11 versionen eller 1600 då är det värt att gå 2133 tycker jag för är sån skitsumma men annars 8bg 2133 vs 16gb 1600 hade jag kört 16gb men någon cl9 version helst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt 16gb minne istället för 8gb bara för att få lite extra i bagaget så att säga. Din kompis kommer inte märka någon skillnad mellan 1600mhz och 2133mhz när han pysslar med datorn. Vilket av valen är dyrast? Spelar priset någon roll?

Men å andra sidan så räcker 8gb gott och väl det också.... det är kanske priset som skulle avgöra. Det är väl ett personligt val som behöver göras I guess.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på 8gb lägret. Kör själv 8gig och hittills har jag inte behövt mer. Köper man 2x4gb så är det enkelt att sätta in 2x4gb i framtiden om man märker det skulle behövas.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync