Dator startar inte efter tweakad överklockning [LÖST]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013

Dator startar inte efter tweakad överklockning [LÖST]

Hej SweC.
Jag satt igår och tweekade min klockning lite granna, sänkte Vcore, och körde sedan igång prime95 när datorn slog av helt och det gick inte att starta den igen. Jag tänkte att den kanske hade slagit av för att den blev för varm, så jag lät den stå ett tag och testade senare igen. Inget svar.

Mus/tangentbord lyser fortfarande (ström genom MB från nätagget antar jag är OK då?).
Fläkten börjar "nästan snurra" när man trycker in startknappen (som att de får en signal men sen inget mer).

Finns det något jag kan testa? Är det något som är paj?

//Mvh Martin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Clear cmos för att återställa inställningarna. Kolla i moderkortsmanualen. Om du får igång det rekommenderarar jag inte prime95 för att testa sin överklockning.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001

Låter lite som nätagget har kastat in handduken..

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Superlight:

Clear cmos för att återställa inställningarna. Kolla i moderkortsmanualen. Om du får igång det rekommenderarar jag inte prime95 för att testa sin överklockning.

Ska testa att cleara CMOS, återkommer ikväll.

Skrivet av -=fredrik=-:

Låter lite som nätagget har kastat in handduken..

Även fast det ju ger ström på något sätt genom att mus+ tangentbord får ström?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Nesvop:

Låter inte som nätagget. Återställ allt till original (d.v.s. clear CMOS) så borde den hoppa igång igen.

Fractal Design Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Zotac GTX970 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av PointMan:

Låter inte som nätagget. Återställ allt till original (d.v.s. clear CMOS) så borde den hoppa igång igen.

Ska testa det när jag kommer hem, tack för hjälpen allihopa :-).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Du kan även dra ut 220v sladden till nätagget i ngn minut, detta kan resetta eventuella "säkringar" i nätagget.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*rubrik redigerad*

Om TS känner att den inte passar kan man såklart redigera den igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nesvop:

Jag hade liknande problem med mitt moderkort när mitt nätagg hade lagt av.. Fläktarna
drog igång något varv eller två för att sedan stanna igen. Tangentbord och mus fick ström.
Nätagg kaputt. Tyvärr brände det även moderkortet på något sätt i fallet..

Men ditt problem kan ju givetvis härstamma från överklockningen, så kolla ovanstående
tips

WS: Core i7 2600k | 32 GB DDR3 | Geforce GTX 750 TI 2GB | 256 + 180 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi
NAS: Synology DS414 | 12 TB HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av -=fredrik=-:

Jag hade liknande problem med mitt moderkort när mitt nätagg hade lagt av.. Fläktarna
drog igång något varv eller två för att sedan stanna igen. Tangentbord och mus fick ström.
Nätagg kaputt. Tyvärr brände det även moderkortet på något sätt i fallet..

Men ditt problem kan ju givetvis härstamma från överklockningen, så kolla ovanstående
tips

Jag glömde säga det, men jag har nu löst problemet. Tog ut CMOS batteriet, inget fungerade. Körde vidare med CMOS urdraget ganska länge (10 min) inget fungerade. Då bytte jag ut CMOS-batteriet mot ett nytt och datorn hoppade igång, det började lukta lite bränt sedan dog datorn. Samma sak en gång till, sen efter det så hostade den till lite och gick igång som vanligt.

Nu fungerar datorn alltså som vanligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Maj 2010

Att det "luktade lite bränt" låter inte ok dock

Vilken processor har du, och vilka klockinställningar kör/körde du den med? Du är säker på att du verkligen sänkte Vcore, så att du inte råkade höja den istället?

i5 4690K | Gigabyte Z97 HD3 | HyperX Savage 16GB | GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Rixxz:

Att det "luktade lite bränt" låter inte ok dock

Vilken processor har du, och vilka klockinställningar kör/körde du den med? Du är säker på att du verkligen sänkte Vcore, så att du inte råkade höja den istället?

Jodå, det var en i5 750. Körde med inställningar enligt nedan:

CPU Clock Ratio: 20 X
BCLK: 200
CPU Vcore: 1.36250 V
QPI/VTT Voltage: 1.370
PCH Core: 1.160 V
CPU PLL: 1.920 V

Sänkte därifrån Vcore till runt 1.32xxxx V, inte helt säker på exakt siffra.

Jag är säker på att jag sänkte, sen efter det så körde jag Prime95, det var då problemen "hittades".