Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Ta bort fil

Hej,

Jag har en gammal, oönskad fil på mitt skrivbord som jag skulle vilja radera. Det verkar vara något fuffens med filen eftersom det inte går att läsa den med något program. Ursprungligen är det en textfil från OS X. Jag kan inte heller döpa om den. Filen slutar med tre punkter. När jag högerklickar på den så står det under filtyp "Fil (.)". När jag försöker radera den till papperskorgen så får jag följande meddelande: "Det gick inte att hitta objektet. Det finns inte längre i C:\Användare\Konrad\Skrivbord. Verifiera objektets plats och försök igen."

Så, hur går jag tillväga för att slänga den? Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Testa:

1) Starta kommandotolken (CMD) 2) Skriv: cd "%homedrive%%homepath%\Desktop\" 3) Skriv: dir 4) Leta reda på filen i listan, markera och kopiera dess namn så som det står i listan. 5) Skriv: del /f [Filens-namn]

Om det inte fungerar, kopiera in meddelandet här.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Ibland kan Windows och explorer få lite spel. Då räcker det oftast att starta om explorer så visar den att filen är borta.

ctrl+alt+del, aktivitetshanteraren. Gå till processer hitta explorer.exe, stäng av, tryck windows+r och skriv explorer.exe och ok så ska du ha startat om explorer. Filen bör nu har försvunnit.

Om filen är kvar så är det något fel på hur windows hanterar filer på hårddisken och det är rekommenderat att du använder ett program för att försöka kolla hur frisk disken är och eventuellt byta den och installera om allt.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Maj 2010

Ta bort vid reboot

Jag har också stött på trilskande filer som inte går att ta bort hur man än gör. Ett tips är då att använda sig av det speciella läge som Windows är i innan det bootat klart, alltså det läge då den installerar uppdateringar etc.
Det finns ett program som schemalägger flytt av filer så de utförst nästa gång du startar om. Det hjälpte mig med en jobbig fil.
Här finns det: http://emcosoftware.com/move-on-boot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Om inte någon av ovanstående punkter fungerar så kan du testa att installera ett uninstall program. De brukar kunna ta bort filer som man i vissa fall inte kan på normalt sett.

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Låter för mig som ett typiskt ogiltigt filnamn.
I Windows/Fat 32-NTFS världen så ska alla filer ha grunden XxXxXxXx.zzz, dvs 8 tecken, 3 för filändelser med en punkt mellan. Nu har moderna OS kommit långt från denna gräns, men allt bygger fortfarande på den.
Vad det innebär är att en fil aldrig får ha bara "." på slutet, utan måste sluta på en bokstav/siffra.
OSX, eller specifikt linux i grunden, hanterar "." på ett annat sätt, och därför har du nog problem att ta bort den, för Windows försöker "peka" på den, men förstår sig inte på namnet och därför antar att den är borta redan.

Du kan testa följande:
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/320081
"Orsak 6: Filnamnet innehåller ett ogiltigt namn i Win32-namnutrymmet"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Nov 2012

Går säkert att få bort filen om man startar med en Live linux cd eller usb sticka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

http://www.emptyloop.com/unlocker/ den brukar lösa de flesta problemen vid fil radering!

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.