Windows upptäcker mitt headset som "Speakers" - "fattigt" ljud i CSGO.

Permalänk
Medlem

Windows upptäcker mitt headset som "Speakers" - "fattigt" ljud i CSGO.

Hej! Har precis fått en ny dator och ett nytt headset... Mitt headset har 2 vanliga uttag för mic(rösa) och headphone (gröna) jag lägger in dem och windows upptäcker det som "Speakers" även om det finns alternativet Headphones i själva playback device's i windows.

Notera jag hade Realtek HD audio drivrutin innan men då den hittade ljudenheten 1 gång efter några minuter börja den hitta samma ljudenhet så var man tvungen att trycka ner realtek programmet. Så jag avinstallera den och ljudet funkar ändå nu efter jag avinstallerat den men ett problem kvarstår nämligen att det står speaker istället för att den upptäcker den som headphones.

Får även ett ganska "fattigt" ljud i CSGO, vet inte riktigt varför.

Headset som jag har är; Steelseries v2 RED
Info om data;

Citat:

Tech Support Guy System Info Utility version 1.0.0.2
OS Version: Microsoft Windows 8.1 Pro, 64 bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz, Intel64 Family 6 Model 60 Stepping 3
Processor Count: 8
RAM: 8134 Mb
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 980, -1 Mb
Hard Drives: C: Total - 238122 MB, Free - 210686 MB; D: Total - 953866 MB, Free - 848221 MB;
Motherboard: ASUSTeK COMPUTER INC., Z97-E
Antivirus: Kaspersky Anti-Virus, Updated and Enabled

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

"Speakers" beror på vilket uttag du använder på dessa inbyggda ljudkort. Om du har en ingång på framsidan av din dator så skulle jag gissa att det är det som räknas som "Headphones".

Permalänk
Medlem

Vad hade du för headset förut? Siberia v2 är inte ett direkt bra headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

"Speakers" beror på vilket uttag du använder på dessa inbyggda ljudkort. Om du har en ingång på framsidan av din dator så skulle jag gissa att det är det som räknas som "Headphones".

Ja jo, har det ju där framme men skulle vilja ha det bakom... :/ men i vilket fall någon aning om varför ljudet i csgo är så fattigt?

Bör jag ha Realtek audio~ eller ska jag låta det vara då det fungerar även utan ?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad hade du för headset förut? Siberia v2 är inte ett direkt bra headset.

Yes, Steelseries Siberia v2 RED
Anledning till att jag valde den var för att CSGO proffs verkar använda dem...

http://www.inet.se/produkt/6303431/steelseries-siberia-v2-rod...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Notera, att headsetet som jag hade sedan innan var;
Logitech G35 Surround Sound, 7.1 Gaming Headset, svart

Kanske därför ljudet var så mycket bättre ?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Notera, att headsetet som jag hade sedan innan var;
Logitech G35 Surround Sound, 7.1 Gaming Headset, svart

Kanske därför ljudet var så mycket bättre ?

Förmodligen då Sibera headset är som att ha två tomma konserver på huvet med en en liten högtalare att det låter som från en brunn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förmodligen då Sibera headset är som att ha två tomma konserver på huvet med en en liten högtalare att det låter som från en brunn.

Fytusan, och så dyra dom är 600kr i rännet.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Yes, Steelseries Siberia v2 RED
Anledning till att jag valde den var för att CSGO proffs verkar använda dem...

http://www.inet.se/produkt/6303431/steelseries-siberia-v2-rod...

Finns inte många cs-proffs som spelar med lurar för 500-600kr.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benna:

Anledning till att jag valde den var för att CSGO proffs verkar använda dem...

Bra anledning!

Permalänk
Skrivet av Benna:

Fytusan, och så dyra dom är 600kr i rännet.

Recensionerna säger i huvudsak att ljudet var bra i början men sedan blev det snabbt sämre. Tillverkarens data säger att det är en mycket kompetent hörlur när det gäller frekvensområde och känslighet. Om du provar att spela musik i dem, vad tycker du då om ljudet ? Man får ju det ljud som spelet skickar... Den inaktiva hörlursikonen är kvar sedan de andra hörlurarna blev upptäckta. Att lurarna anses vara speakers har kanske med det låga värdet 32 ohm i lurarna. Ljudet skall dock bli lika bra.

P.S. Har du provar programvaran för lurarna ? SteelSeries Engine 3 for Windows

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Fytusan, och så dyra dom är 600kr i rännet.

250kr är vad dom är värda, ska du lägga över 500kr är det Qpad Qh-85/90 på rea som gäller. Kan du så utnyttja 14dagars ångerrätten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

ska du lägga över 500kr är det Qpad Qh-85/90 på rea som gäller.

Eller HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Dem flesta CS-proffsen lirar med in-ear hörlurar och siberia över dem för att ta bort allt bakgrundsljud.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Recensionerna säger i huvudsak att ljudet var bra i början men sedan blev det snabbt sämre. Tillverkarens data säger att det är en mycket kompetent hörlur när det gäller frekvensområde och känslighet. Om du provar att spela musik i dem, vad tycker du då om ljudet ? Man får ju det ljud som spelet skickar... Den inaktiva hörlursikonen är kvar sedan de andra hörlurarna blev upptäckta. Att lurarna anses vara speakers har kanske med det låga värdet 32 ohm i lurarna. Ljudet skall dock bli lika bra.

P.S. Har du provar programvaran för lurarna ? SteelSeries Engine 3 for Windows
http://cdn-co.steelseries.com/wp-content/uploads/2-1_beautifu...

Musik spelas helt rätt men det är just i CSGO som ljudet blir väldigt skumt och "fattigt". Var på Inferno online i sthlm för några dagar sedan och märkte att ljudet på den datan jag var på hade exakt lika skumt ljud i csgo som jag har nu.

Jag testade mina gamla g35 headset och det fungerade prima ljudet är som vanligt igen (Det är dock med USB, kan det vara skillnaden?)
Har testat ladda ner SteelSeries engine men den hittade inte min steelserie enhet, vilket var lite skumt. Dock Starta jag inte om datorn, kanske värt att testa.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Dem flesta CS-proffsen lirar med in-ear hörlurar och siberia över dem för att ta bort allt bakgrundsljud.

Så de får det bra ljudet från ett par ynka "in-ear" hörlurar?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Musik spelas helt rätt men det är just i CSGO som ljudet blir väldigt skumt och "fattigt". Var på Inferno online i sthlm för några dagar sedan och märkte att ljudet på den datan jag var på hade exakt lika skumt ljud i csgo som jag har nu.

Jag testade mina gamla g35 headset och det fungerade prima ljudet är som vanligt igen (Det är dock med USB, kan det vara skillnaden?)
Har testat ladda ner SteelSeries engine men den hittade inte min steelserie enhet, vilket var lite skumt. Dock Starta jag inte om datorn, kanske värt att testa.

För mina bluetooth headset kommer det upp två olika hörlurar att välja på. Den ena är "Headphone xxx - Stereo" med kanonljud och därtill en som heter "HeadPhone xxx Hands-Free" med dåligt monoljud och mikrofon. Jag tror dock att både bluetooth och USB anslutna lurar har bättre ljudprocessorer.

Jag kopplade in mina bluetooth lurar via kabel så de dök upp som Speakers. De låter helt okay och du kan "Konfigurera" dem och anpassa "Egenskaper" med extra lull-lull.

Programvaran finns även som V2 för äldre produkter (?)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Benna:

Så de får det bra ljudet från ett par ynka "in-ear" hörlurar?

Alla har vi olika smak. Personligen tycker jag man får bäst ljud från ett par in-earlurar. Har provat många over-earlurar runt 500 men inga av dem slår mina Ajays 3 som också kostar däromkring när det gäller definition och detaljrikedom.

Permalänk
Skrivet av Benna:

Musik spelas helt rätt men det är just i CSGO som ljudet blir väldigt skumt och "fattigt". Var på Inferno online i sthlm för några dagar sedan och märkte att ljudet på den datan jag var på hade exakt lika skumt ljud i csgo som jag har nu.

Jag testade mina gamla g35 headset och det fungerade prima ljudet är som vanligt igen (Det är dock med USB, kan det vara skillnaden?)
Har testat ladda ner SteelSeries engine men den hittade inte min steelserie enhet, vilket var lite skumt. Dock Starta jag inte om datorn, kanske värt att testa.

Det där (steelseries engine) programmet funkar inte med Siberia v2, funkar med bara några utvalda headsets från steelseries.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Klart man får det bästa ljudet av inear oftast.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Så vad tros, ska man ge upp om SteelSeries Siberia v2 som man köpt eller inte? Dom var riktigt sköna att ha på sig, dock är det skumma csgo ljudet som förstör alltet. :/ Ingen som vet anledning?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

För 600 kr hade jag skrickat tillbaka v2'sen och köpt något bättre. Med detta sagt, så kör även jag Siberia V2 och tycker om dem, men jag köpte dem för 367 på någon rea här för ett tag sen och för det priset tycker jag dem är värda det.

Sedan ska man inte alltid kolla på vad proffsen använder då de är sponsrade och blir mer eller mindre tvingade till att använda en del saker.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Dem flesta CS-proffsen lirar med in-ear hörlurar och siberia över dem för att ta bort allt bakgrundsljud.

Faaaast Siberia sluter inget ljud ute at all.

Skrivet av Benna:

Så vad tros, ska man ge upp om SteelSeries Siberia v2 som man köpt eller inte? Dom var riktigt sköna att ha på sig, dock är det skumma csgo ljudet som förstör alltet. :/ Ingen som vet anledning?

Vad du säger är "skumt" ljud säger inte oss något alls. Siberia har näst intill ingen bas alls och därför är det inte heller något "djup" i ljudet.

Jag har ett par QPAD QH-90 och är grymt nöjd. Jag har haft Hela Siberia-linjen, ända från Icemat Siberia och kan lugnt säga att Qpad slår alla versioner med hästlängder och lite mer.

Eliter använder In-ears på LAN eftersom det är mycket ståhej i bakgrunden och därför sitter de med in-ears och headset utanför med stor uteslutande funktion, dvs att inget ljud utifrån kommer in.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Dem flesta CS-proffsen lirar med in-ear hörlurar och siberia över dem för att ta bort allt bakgrundsljud.

Tror inte någon sitter med några Siberia för att stänga ute ljud. Skulle mer tro att dom sitter med någon sorts hörselskydd eller något med aktiv ljuddämpning. Om dom skulle bära siberia skulle det bara vara runt halsen bara för att använda micen (sponsor).

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tror inte någon sitter med några Siberia för att stänga ute ljud. Skulle mer tro att dom sitter med någon sorts hörselskydd eller något med aktiv ljuddämpning. Om dom skulle bära siberia skulle det bara vara runt halsen bara för att använda micen (sponsor).

Det jag tänkte men inte det jag skrev tack för bättre förklaring

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Så vad tros, ska man ge upp om SteelSeries Siberia v2 som man köpt eller inte? Dom var riktigt sköna att ha på sig, dock är det skumma csgo ljudet som förstör alltet. :/ Ingen som vet anledning?

Hur ser dina inställningar ut i Realtek hd audio manager? Har du kanske pillat med equalizer som ger det "skumma" ljudet?

Permalänk
Skrivet av Benna:

Notera, att headsetet som jag hade sedan innan var;
Logitech G35 Surround Sound, 7.1 Gaming Headset, svart

Kanske därför ljudet var så mycket bättre ?

Skrivet av Commander:

Förmodligen då Sibera headset är som att ha två tomma konserver på huvet med en en liten högtalare att det låter som från en brunn.

har precis samma som dig, dock hade jag trådlösa versionen av ditt headset, inget bra ljud i siberia alls. sitter i exakt samma situation som dig så hör av dig ifall du hittar något!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

Hur ser dina inställningar ut i Realtek hd audio manager? Har du kanske pillat med equalizer som ger det "skumma" ljudet?

Som jag sa så har jag typ testat alla inställningar i realtek och sedan avinstallera jag det då det funkade utan det. Kan det vara dubbla audio drivrutiner? Har Nvidia audio Hd och hade realtek, avinstallerade realtek och installerade om det igen. Nu har jag båda men använder min g35 då jag gav upp om Siberia V2

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Alla CS proffs har 3hörlurar på sig, ett inear, sedan ett sibera över och annat på halsen för microfonen, tror mer att det är marknadsföring för dessa företag än att det låter bra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.