win 7 startar inte efter bios uppdatering

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

win 7 startar inte efter bios uppdatering

Lyckades efter mkt om och men installera en nyare version av bios och sen ville inte windows starta. Jag har testat alla windows system verktyg men inget hjälper!
Moderkortet heter Gigabyte H61MA-D3V
Biosversionen är f6 från 2013.

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Nov 2007

din nya bios kanske aktiverade IDE läge på dina enheter i bios, kolla det ändra till sata/ahci läge.
kan också va så enkelt att boot prioriteringen kastades om så nu försöker pc starta på gel disk
hitta din Os/win disk i boot listanoch sätt som nummer 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

Tack för snabbt svar. Detta är överkurs för mig. går det att förklara lite enklare? ☺

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Ladda ner manualen(http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-h61m...) och kolla under avsnitt 2-5 BIOS Features där finns boot options se så att din disk finns med där.
Under avsnitt 2-6 Peripherals så finns nedan, som RAA76 skrev kolla så att SATA står som AHCI och inte som IDE.

SATA Mode Selection (Intel H61 Chipset)
Allows you to decide whether to configure the SATA controllers integrated in the Intel H61 Chipset to AHCI
mode.
IDE Configures the SATA controllers to IDE mode. (Default)
AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface (AHCI)
is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA
features such as Native Command Queuing and hot plug.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Leta upp något i stil med "SATA mode selection" och se till att den är satt på ACHI, om den är inställd på IDE så måste du ändra.

EDIT: Läs ovan istället^

| Moderkort: MSI Z87-S02 | CPU: i5 4670K @4GHz | RAM: 16GB Corsair Dominator Platinum @2400MHz | GPU: R9 280X OC 3GB | PSU: Corsair TX750 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Mus: Steelseries Rival | Tangentbord: CM Storm QuickFire Rapid-i Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

Tror jag fått det rätt nu fast win startar inte ändå.
Boot option 1-sata ps: wdc
Boot option 2-p5: hl-dt-st dvdram.
Sata mode selection stod på ide. Jag
Ändrade till achi.

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jul 2004

Hur flashade du bios? I windows eller med Q-Flash? Testat flasha om bios?

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Bredband:

Hur flashade du bios? I windows eller med Q-Flash? Testat flasha om bios?

eh i q flash tror jag. Fick guidning i detta över mail av en forummedlem.

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Mattia-SS:

eh i q flash tror jag. Fick guidning i detta över mail av en forummedlem.

Okej, har du testat att flasha om bios? Vad exakt händer när den ska in i Windows, är det bara svart i skärmen?

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

Nej det har jag inte. En ruta kommer upp o säger att win inte går att starta pga förändringar i program el hårdvara. Den nya bios versionen ligger där iallafall.

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jul 2004

Hmm, skumt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Det går förstås inte att starta i felsäkert läge heller?

Kan du välja mellan Legacy BIOS och UEFI? Måhända är Windows installerat som Legacy medan inställningarna ändrades till UEFI efter uppdateringen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

Jo det gick! Vad ska jag göra nudå? Edit. Testade runt lite. Inget verkar fungera.

Mattia-SS

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Mattia-SS:

Jo det gick! Vad ska jag göra nudå? Edit. Testade runt lite. Inget verkar fungera.

Har du gjort förändringar hårdvarumässigt som att du t ex tagit ur en disk så kan problemet ligga att startsektorn ligger på denna ev bortplockade disk?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av RAA76:

din nya bios kanske aktiverade IDE läge på dina enheter i bios, kolla det ändra till sata/ahci läge.
kan också va så enkelt att boot prioriteringen kastades om så nu försöker pc starta på gel disk
hitta din Os/win disk i boot listanoch sätt som nummer 1

Att gå från ahci till ide läge är inget problem men att gå från ide till ahci efter installationen kräver att man manuellt installerar ahci drivern.

Endera har man ändrat ordningen på diskarna eller så är det nått annat drivrutinsproblem så man kanske behöver boota i felsäkert läge och installera om moderkortsdrivrutinerna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2006

Tack för alla svar. Det slutade med att jag installerade om windows och nu funkar det igen, min nya bios ligger också kvar.

Mattia-SS