Samsungs 4K-skärmar med AMD Freesync butikslistas från 5 200 kronor

Permalänk
Melding Plague

Samsungs 4K-skärmar med AMD Freesync butikslistas från 5 200 kronor

Koreanska Samsung har tidigare utlovat stöd för AMD Freesync med samtliga 4K-skärmar år 2015, ett löfte som nu är på väg att infrias när inget mindre än fem modeller butikslistas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD och Samsung blir mer bundis hela tiden, uppköp under 2015? Kul med fler Freesync-skärmar i alla fall.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Synd att det är 24" modellen som kostar så pass lite :/ Oh well, nu är det bara dags för Nvidia att göra det möjligt med freesync på deras kort!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

32Tum för 10k? :/

Tar nog Acer Predator ist.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Är det inte lite överdriven pixeltäthet för 24"? Tänker att allt kommer bli sjukt smått. DPI-skalningen i Windwos är ju inte den snyggaste direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Bra att priserna åker ner på 4K så att när grafikkorten väl klarar av att driva 4K så kan man köpa en billig skärm. Men idag är det inte lönt att köpa 4K, för tidigt fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det inte lite överdriven pixeltäthet för 24"? Tänker att allt kommer bli sjukt smått. DPI-skalningen i Windwos är ju inte den snyggaste direkt.

Förhoppningsvis fixar Microsoft det med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Förhoppningsvis fixar Microsoft det med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så tänkte jag inför Windows 8. Och 8.1

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Exakt så tänkte jag inför Windows 8. Och 8.1

Fast Windows 8.1 upplevde jag mer som ett överhypat service pack än ett nytt operativsystem. Möjligtvis gäller samma sak Windows 10, men jag hoppas inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Förhoppningsvis fixar Microsoft det med Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

I Windows går det säkert att fixa så att skalningen blir perfekt i men alla spel och program man kör så blir det svårare.

Permalänk
Medlem

Ju mer genomslag för Freesync ju bättre!

Är Samsung Koreanska? Wow... AMD då?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men om Asus numera kommer tillverka chipset för AMD så kommer det bli en konstig situation när Samsung köper AMD. Men å andra sidan är detta inte konstigare än att Samsung gör skärmar till iPhone.

Har för mig att NVidia fortsatte tillverka chipset ett tag även efter att AMD köpte ATI så konstigare saker har väl hänt som sagt. Dock intressant.

Jag vet inte hur mkt pengar Asus har men de är säkert intresserade att köpa AMD om de nu klarar av att få fram pengarna.

Permalänk
Medlem

Äsch. Jag har just nu en 28" 4K-skärm med G-sync och TN-panel, och väntar på en motsvarande skärm med bättre panel (dvs 27-28" 4K med G-sync eller Freesync och t.ex IPS). Synd att Samsungs 28" är TN, och om lägsta-nivån för Freesync är 40Hz så går det dubbelt bort.

Någon som vet om det kommer någon sådan skärm i nära framtid (några månader)? Det jag hört är att det ska komma G-sync-skärmar som uppfyller mina krav mot slutet av året, men det är ju länge dit ju.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Dåliga betraktningsvinklar.
Låg uppdateringsfrekvens.
USB 3.1, HDMI 2.0, DisplayPort 1.4? Nähä, inte?

Ge oss 16:10 istället för 16:9.

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte kunde enas, eller göra en kompatibel standard.
Som det ser ut nu kommer man ju tvingas välja skärm utifrån ens grafikkort eller tvärtom om
man vill åt denna teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Synd att dom inte kunde enas, eller göra en kompatibel standard.
Som det ser ut nu kommer man ju tvingas välja skärm utifrån ens grafikkort eller tvärtom om
man vill åt denna teknik.

Det finns bara en standard, den heter adaptive-sync och alla har möjligheten att implementera den.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Lite offtopic, men om Asus numera kommer tillverka chipset för AMD så kommer det bli en konstig situation när Samsung köper AMD. Men å andra sidan är detta inte konstigare än att Samsung gör skärmar till iPhone.

Har för mig att NVidia fortsatte tillverka chipset ett tag även efter att AMD köpte ATI så konstigare saker har väl hänt som sagt. Dock intressant.

Jag vet inte hur mkt pengar Asus har men de är säkert intresserade att köpa AMD om de nu klarar av att få fram pengarna.

Vilda spekulationer här, har du några källor? Försöker inte vara dryg, jag är bara nyfiken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gsync 60Hz 40" 4k ips snälla

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Dåliga betraktningsvinklar.
Låg uppdateringsfrekvens.
USB 3.1, HDMI 2.0, DisplayPort 1.4? Nähä, inte?

Ge oss 16:10 istället för 16:9.

I vilken värld är 178 grader dålig betraktningsvinkel? Hur tänkte du dig att man skulle se en skärm från sidan eller bakifrån? Du kanske ska vänta tills det finns enheter som stödjer USB 3.1 innan du förväntar dig att allt ska ha hubbar för det. HDMI 2.0 är inte så relevant för datorer. HDMI borde gå och dö. Displayport 1.4 finns inte än och det finns inga grafikkort som stödjer 1.3 än. Frågan är om det finns 4K-paneler som klarar högre än 60 Hz. Det lär inte läggas mycket pengar på att utveckla det innan det finns grafikkort med DP 1.3. Sen är frågan vad du ska ha det till med tanke på att det idag är tungt att hålla spel på 60 Hz i så höga upplösningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa både gsync och freestyle i en och samma skärm? Jag betalar gärna mer för att när som helst kunna byta från de röda till gröna eller tvärt om utan att behöva byta skärm för att kunna utnyttja motsvarande teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det inte lite överdriven pixeltäthet för 24"? Tänker att allt kommer bli sjukt smått. DPI-skalningen i Windwos är ju inte den snyggaste direkt.

Jag kör med en 24" med 4k (Dell P2415Q) som sekundär skärm, för att t.ex. kolla på foton. Firefox skalar också väldigt bra, så det går utmärkt att surfa på den. Det är stor skillnad jämfört med 1920x1200 som jag har på min andra 24", text blir mycket skarpare och detaljer i foton framträder mycket bättre. Jag kör dock Linux, och det är tyvärr rätt mycket som inte skalar så bra än (och det blir ju inte bättre med två skärmar med väldigt olika dpi). Men det går faktiskt rätt bra att läsa på den skärmen utan skalning också eftersom den är mycket skarpare. Min åsikt är i alla fall att 4k på 24" är en väldigt trevlig upplösning, men mjukvaran är inte riktigt där ännu. Om någon bara släpper en bra och prisvärd 16:10 någon gång så kan jag mycket väl tänka mig att byta ut mina skärmar mot två såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag kör med en 24" med 4k (Dell P2415Q) som sekundär skärm, för att t.ex. kolla på foton. Firefox skalar också väldigt bra, så det går utmärkt att surfa på den. Det är stor skillnad jämfört med 1920x1200 som jag har på min andra 24", text blir mycket skarpare och detaljer i foton framträder mycket bättre. Jag kör dock Linux, och det är tyvärr rätt mycket som inte skalar så bra än (och det blir ju inte bättre med två skärmar med väldigt olika dpi). Men det går faktiskt rätt bra att läsa på den skärmen utan skalning också eftersom den är mycket skarpare. Min åsikt är i alla fall att 4k på 24" är en väldigt trevlig upplösning, men mjukvaran är inte riktigt där ännu. Om någon bara släpper en bra och prisvärd 16:10 någon gång så kan jag mycket väl tänka mig att byta ut mina skärmar mot två såna.

Jo, jag vet att det går :). Använder DPI-skalning i Windows 8 (som är lite bättre än i w7) men det känns fortfarande som en fullösning. Och skalar man upp allt så får man ju ändå inte mer arbetsyta. Det är en balansgång. 4k skulle som du själv säger vara mycket trevligare om mjukvaran fungerade bättre, steglös DPI-skalning som fungerar över hela UI:t. Nu är det massa enskilda program reagerar olika på skalningen, vissa ballar ur totalt om man har för hög skalning m.m.
Dell har en 25" IPS nu med 1440p, känns som ett rimligare alternativ i dagsläget. Men nu blev det lite off topic

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Tror inte det är många som vill byta upp sig från 1440p, 144hz till 4K, 60 hz. Jag tycker att 144hz ger mycket bättre känsla än dessa extra pixlar från 1440p till 4K ger.

När tror ni man kan få se 4K i 144 hz?

Permalänk
Medlem

40 - 60Hz, med Free-sync? Kom igen. 144Hz ska det vara.

Den här ultra breda skärmen svek ju mig som bara kunde ha 75Hz och nu det här. G-Sync/Free sync ska minimum ha 120Hz för att vara inräknat som en gaming skärm helt och hållet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

40 - 60Hz, med Free-sync? Kom igen. 144Hz ska det vara.

Den här ultra breda skärmen svek ju mig som bara kunde ha 75Hz och nu det här. G-Sync/Free sync ska minimum ha 120Hz för att vara inräknat som en gaming skärm helt och hållet.

Lycka till att driva 4K i 120 Hz än på ett bra tag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Härligt att se lite fler 32tums 4k ips paneler på ingång! Synd att dom kostar så mycket, men smakar det så kostar det I guess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ja takk, tar gjerne en "Samsung U24E590D" (23" PLS)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I vilken värld är 178 grader dålig betraktningsvinkel? Hur tänkte du dig att man skulle se en skärm från sidan eller bakifrån? Du kanske ska vänta tills det finns enheter som stödjer USB 3.1 innan du förväntar dig att allt ska ha hubbar för det. HDMI 2.0 är inte så relevant för datorer. HDMI borde gå och dö. Displayport 1.4 finns inte än och det finns inga grafikkort som stödjer 1.3 än. Frågan är om det finns 4K-paneler som klarar högre än 60 Hz. Det lär inte läggas mycket pengar på att utveckla det innan det finns grafikkort med DP 1.3. Sen är frågan vad du ska ha det till med tanke på att det idag är tungt att hålla spel på 60 Hz i så höga upplösningar.

Tror han syftar på TN panel skärmarna.
Sen på vilket sätt är inte HDMI 2.0 inte relevant på datorer? Hur ska folk som bygger HTPC kunna visa 4K video utan HDMI 2.0 med HDCP 2.2 och all nya ljudformat DD HD 7.1/DTS HD 7.1/Dolby Atmos/DTS-X? Finns väl ingen TV med med DP 1.2 ingång?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Det är väl upp till tillverkarna av programmen att fixa dpi-skalningen, right?

Ser bra ut. 24'' är precis lagom storlek.

Permalänk
Medlem

Bra att Samsung kör "all in" med Adaptive Sync (Freesync) på alla 4K-skärmar. Fortsätter tillverkarna med att ge Adaptive Sync-stöd på alla nya skärmar så blir nog Nvidia snart tvungna att börja stödja det snart. Jag vill i alla fall inte låsa in mig till den tillverkaren som är bäst för stunden, då det lär skifta fram och tillbaka i framtiden.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB