OS Hårddisken full

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

OS Hårddisken full

Hej allihop!

Jag är en riktig amatör när det kommer till datorer. Jag gillar att spela på dom men hur dom fungerar är jag helt grön.

Jag har ett problem att min OS hårddisk är i stort sett full. Det är alltid olika hur full den är men på senaste tiden har det aldrig varit mindre än 9GB ledigt på den.

Jag går in på den och hittar att det är mappen användare som tar upp 76,2GB utav de 118GB på hårddisken.

Vidare hittar jag att det är min mapp "Carl" som är användarmappen som tar upp 75,8GB

Markerar jag sedan de mappar som finns i "Carl" så är det bara 5,35GB som är i de mapparna.

Är det någon som vet vart de 70GB gömmer sig? Vad ska jag göra för att öppna upp minne på den hårddisken?

Tacksam för alla svar jag kan få !

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Antagligen i den dolda mappen "AppData", där exempelvis molntjänster, temporära internetfiler och dylikt brukar spara filer.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

yepp.

Vill du göra sökandet efter vad det är som tar plats lite enklare så kan jag rekommendera programmet treesize. Brukar vara väldans användbart med jämna mellanrum

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Zcenicx:

Antagligen i den dolda mappen "AppData", där exempelvis molntjänster, temporära internetfiler och dylikt brukar spara filer.

Du är en god människa! Tack som fan!

En följdfråga på det, kan man rensa den utan att det blir några problem för programmen och datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av CarlB:

En följdfråga på det, kan man rensa den utan att det blir några problem för programmen och datorn?

Det kan bli problem om du tar bort data som du fortfarande använder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har du steam installerat? I så fall installerar den per default spelen under just appdata.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Kör detta för att rensa ett par gig i powershell som admin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Din hemkatalog kan du flytta, dvs mina dokument, bilder osv till en annan disk för att ev frigöra utrymme.
Annars är väl det klassiska att installera om burken och sedan inte installera en massa saker på C: disken.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Oneone:

http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/41377d139725...

Kör detta för att rensa ett par gig i powershell som admin.

intressant, personligen har jag alltid kört windows cleanup tool med dess paketutrotande funktion som introducerades i Win7. brukar vara -20-30GB från /winSXS mappen

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av ksw:

intressant, personligen har jag alltid kört windows cleanup tool med dess paketutrotande funktion som introducerades i Win7. brukar vara -20-30GB från /winSXS mappen

yes, nackdelen är att det där kommandot inte fungerar på Win 7 , bara 8 och uppåt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av CarlB:

Svaret rakt av är nej, men ligger det 70+ GB där så bör man se över vad som tar upp så mycket utrymme. Google Drive, Dropbox etc tenderar att spara sina synkmappar där vilket förstås kan ta enorma mängder utrymme, bara som ett exempel.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.