Samsung 840EVO 500GB vägrade boota Windows 7 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jan 2010

Samsung 840EVO 500GB vägrade boota Windows 7 x64

Jag har en Samsung 840EVO 500GB som plötsligt började bete sig konstigt. Från att ha fungerat helt normalt började jag få problem under uppstart av datorn.
Till slut gick det inte att starta och felsökning visade att MBR var skadat, så att det inte ens gick att reparera Windows överhuvudtaget. Åtskillig tid lades på att försöka återskapa MBR, men ingen av de olika programvarorna för det ändamålet gav resultat. Återstod att formatera och göra nyinstallation av Windows.
Men nu fick jag problem att få Windows att acceptera Samsungen. Jag får besked om att det inte går att installera på den valda disken, pga att installationsprogrammet inte kunde skapa en systempartition eller hitta en befintlig systempartition, och att loggfiler ska visa mer information. Var dessa logg filer skulle finnas visas inte.
Hur kommer jag vidare?
Tomas

Att hjälpa andra är bästa självhjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Samsung släpper snart i dagarna en ny firmware till 840 Evo. Börja med att flash om den. Dra sedan ner ett program som skriver nollor till hela SSD:n från första till sista sektorn, då är SSD:n garanterat helt ren och för sök sedan ominstallera Windows.

Funkar det inte efter detta så är det bara att returnera den på garantin.

Har du ingen garanti så är det bara att shoppa efter ny ssd, 850Evo är ett bra val som har fem års garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Hade jag varit honom hade jag kollat SMART värdena.
Om de visar "fel", så kan han åropa garantiärende redan nu.

Den har ju trots allt gjort "läs fel", något som inte ska ske. 840 felet har ju hittills bara sänkt hastigheterna, vilket tydligen har blivit en grå zon med garanti. Men läs fel, aka skadad sektor, är ju ett direkt tecken på fel som garantin ska täcka.

Alt kan han köra typ diskfresh redan nu, och hoppas den kan läsa rätt sektorn och laga felet. Spinrite hade säkert också kunna fixa felet, men det kostar en del.

MBR kan dock skapas om, helt.
Nolla sektorn och sen tvinga den att skapa om MBR från början.
Bör göras med rätt mjukvara dock, så att ingen data tappas bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2013

Om du har med än den hårddisken i datorn, koppla bort övriga innan du installerar om Windows på Samsungen..