Intern USB-floppy på modern dator?

Permalänk
Medlem

Intern USB-floppy på modern dator?

Jag passar på att fråga här då själva begreppet floppy borde anses som retro vid det här laget. Jag skulle vilja ha en intern USB-floppy till min dator, jag har hittat folk som modifierat externa usb floppys för att kunna montera internt men jag har inte hittat någon exakt modell som jag ska köpa. Jag har en hel drös interna floppys med 34 pin anslutning.

Har någon annan här på forumet en intern floppy med usb-anslutning? Hur har ni andra löst det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag hittade svaret själv nyss. Någon som använder en sån här?
http://www.ebay.co.uk/itm/34pin-floppy-connector-to-USB-adapt...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Den här tråden kan få handla om hur man får diskettstationer att fungera på moderna datorer. Själv har jag ett P5Q SE moderkort med modifierat BIOS för att kunna använda socket 771 processorer, dvs Intel Xeon. När jag gjorde den moderkortsmodifikationen så försvann möjligheten för mig att använda moderkortets interna floppykontroller vilket fick mig att tänka på denna USB-lösning.

Jag vet inte hur jag ska få min floppy att fungera igen om jag inte går över till USB. Annars hittade jag denna intressanta modifikation om man redan har ett modernt moderkort med floppykontroller och vill lägga till en sekundär floppy. T ex en 5,25" enhet.

https://www.youtube.com/watch?v=z9YXyfG0Vf0

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen "moderna" moderkort med floppyheader? Måste erkänna att jag är nyfiken på vad du behöver floppy till, när du t.ex. kan använda usb-stickor eller virtuella floppyimages istället?

Adaptern du länkade till är väl annars den bästa lösningen om du absolut måste ha intern floppy. Själv har jag en Sony usb-floppy som fungerat riktigt bra (även att boota på, och har fungerat perfekt som en pseudo-A: ), men det var många år sedan jag hade bruk för den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Den här tråden kan få handla om hur man får diskettstationer att fungera på moderna datorer. Själv har jag ett P5Q SE moderkort med modifierat BIOS för att kunna använda socket 771 processorer, dvs Intel Xeon. När jag gjorde den moderkortsmodifikationen så försvann möjligheten för mig att använda moderkortets interna floppykontroller vilket fick mig att tänka på denna USB-lösning.

Jag vet inte hur jag ska få min floppy att fungera igen om jag inte går över till USB. Annars hittade jag denna intressanta modifikation om man redan har ett modernt moderkort med floppykontroller och vill lägga till en sekundär floppy. T ex en 5,25" enhet.

https://www.youtube.com/watch?v=z9YXyfG0Vf0

Varför? Du får inga av fördelarna och bara nackdelar vad jag kan se av att göra så

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha en fungerande floppy är att jag vill komma åt material på gamla disketter, jag har även äldre datorer som tidiga 386or osv. Det viktigaste för mig är att jag kan läsa mina gamla disketter, skriva är en bonus som jag gärna vill ha möjlighet till.

Dessutom tycker jag det är kul bara för att med att ha en fysisk diskettläsare på en gammal dator. Jag vill gärna ha igång min 5,25" läsare oxå. Helst skulle jag vilja ha en av de ovanliga comboenheterna som fanns på 90 talet med både 5,25" diskett och 3,5" diskett i samma enhet.

Ja jag tycker fortfarande mitt Asus P5Q SE är ett modernt moderkort även om det är 7 år gammalt, jag får inte speciellt mycket mer prestanda idag om jag inte köper det allra senaste och värsta vilket jag tycker är omotiverat. Observera att jag är nöjd med min X5470 processor som presterar ungefär lika med en modern i5 processor. Det enda som är lite fjuttigt är mina 8 GB ram som är av DDR2 typ men är överklockat. Jag har ett GTX660 men det är till för att visa 2D grafik, det var längesedan jag körde någon 3D applikation. Jag har inbyggd floppykontroller på moderkortet men med min Xeon-mod så slutade diskettstationen att fungera. Jag vet inte varför men det har antagligen något att göra med den hackade firmware, som jag hackat själv och flashat. 3 st extra microcodes har jag lagt till, inget annat är förändrat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har inbyggd floppykontroller på moderkortet men med min Xeon-mod så slutade diskettstationen att fungera. Jag vet inte varför men det har antagligen något att göra med den hackade firmware, som jag hackat själv och flashat. 3 st extra microcodes har jag lagt till, inget annat är förändrat.

P5Q-SE och X5470 ska väl fungera utan BIOS hack? Eller du hade ingen tur med Asus original BIOS'ar?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt korrekt, men nu har jag hittat felet. Det var både en liten skada på floppykabeln och en defekt diskettstation som orsakade felet. Så nu är jag på G att försöka få min 5,25" diskettenhet att fungera. Biosmoddning är kul

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.