Seg hårddisk vid uppstart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2003

Seg hårddisk vid uppstart

Hej, jag har 3 hårddiskar i min dator, en SSD 120gb med operativsystemet på. Sen en Seagate 2000gb med spel samt lite filmer och en till Seagate 2000gb med enbart filmer och serier på. När jag startar datorn så står det "Startar windows" och det tar runt en minut att komma förbi den sekvensen. Men när jag tar bort min hårddisk med filmer och serier så tar det bara någon sekund att ta sig förbi det meddelandet. Vad kan vara fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av DannEerI:

Hej, jag har 3 hårddiskar i min dator, en SSD 120gb med operativsystemet på. Sen en Seagate 2000gb med spel samt lite filmer och en till Seagate 2000gb med enbart filmer och serier på. När jag startar datorn så står det "Startar windows" och det tar runt en minut att komma förbi den sekvensen. Men när jag tar bort min hårddisk med filmer och serier så tar det bara någon sekund att ta sig förbi det meddelandet. Vad kan vara fel?

Det är inte så att du råkar ha ett OS på hårddisken som bootas istället pga bootordningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2003

Nej. Har testat att ta bort allt som fanns i bootordningen och bara ha kvar min C: disk men det hjälpte inte heller. Även testat att defragmentera disken utan framgång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2003

Även testat byta sata sladd, byta port på moderkortet, byta strömsladd från nätagget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Win7/8/8.1?

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 27" Dell U2713HM | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2003

Windows 7 home