Chassin med bra fläktfilter?

Permalänk
Inaktiv

Chassin med bra fläktfilter?

Mitt Antec Solo 2 har riktigt dåligt billigt fläktfilter tycker jag, känner ni till några som har bättre?

Permalänk
Medlem

Bara en gissning, fläktfiltret sitter där nätagget blåser ut luften, kan du inte bara plocka bort filtret, har aldrig förstått meningen med att ha filter på utgående

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashTec:

Bara en gissning, fläktfiltret sitter där nätagget blåser ut luften, kan du inte bara plocka bort filtret, har aldrig förstått meningen med att ha filter på utgående

Jo en gissning. Men filtret sitter i fronten på chassit.

Det enda chassit jag kan komma på på rak arm med fläktfilter för nätaggets utblås är Node 304. Vilka fler chassin har filter på utgående nätagg?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Bara en gissning, fläktfiltret sitter där nätagget blåser ut luften, kan du inte bara plocka bort filtret, har aldrig förstått meningen med att ha filter på utgående

Hamnat du i fel tråd ?

Hur som så kan du ju byta till bättre fläktfilter i stället för att byta chassi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hamnat du i fel tråd ?

Hur som så kan du ju byta till bättre fläktfilter i stället för att byta chassi.

*Faceplant* nej hamnade inte i fel tråd, läste bara inte ordentligt hehe

oavsett vilket så vill man öka möjligheten för luften att ta sig ut så börja med att plocka bort filtren skulle jag säga, dammfilter
gör sig bra på ingående luft för att förhindra att luften drar med sig damm, däremot på utgående vill i alla fall jag ha fri väg

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

*Faceplant* nej hamnade inte i fel tråd, läste bara inte ordentligt hehe

oavsett vilket så vill man öka möjligheten för luften att ta sig ut så börja med att plocka bort filtren skulle jag säga, dammfilter
gör sig bra på ingående luft för att förhindra att luften drar med sig damm, däremot på utgående vill i alla fall jag ha fri väg

Varför skulle det sitta ett fläktfilter för utblås? Var i tråden står det att det är ett filter för utblås?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Redigt trött i huvudet nu men pratar vi inte dammfilter och såna brukar väl sitta vid alla ställen där det är fläktar i chassiet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Redigt trött i huvudet nu men pratar vi inte dammfilter och såna brukar väl sitta vid alla ställen där det är fläktar i chassiet?

Fläktfilter/dammfilter... På mitt chassi sitter det vid alla intag, och det antar jag är standard, har inte hört något annat iaf... Varför skulle det sitta på utblås?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni missförstår mig, med utblås menar jag fläktarna som drar ut luften från chassiet. Sitter det filter på alla ställen där det finns fläktar så sitter det även vid "utblåset" där gör dom mindre nytta så de kan ligga gärna tas bort helt så då behöver inte TS bry sig om dom utan istället bara skaffa bättre filter till dom fläktar som suger in luften i chassit. Tycker TS om renlighet och är en manisk städare kan ju alla filter tas bort men det är ju inte direkt att rekommendera antar jag. Hoppas jag ggjort mig förstådd

Sen kanske det bara sitter filter på inluftsfläktarna i TS chassi men det finns chassin som har filter även på utgående

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Vet inte om ni missförstår mig, med utblås menar jag fläktarna som drar ut luften från chassiet. Sitter det filter på alla ställen där det finns fläktar så sitter det även vid "utblåset" där gör dom mindre nytta så de kan ligga gärna tas bort helt så då behöver inte TS bry sig om dom utan istället bara skaffa bättre filter till dom fläktar som suger in luften i chassit. Tycker TS om renlighet och är en manisk städare kan ju alla filter tas bort men det är ju inte direkt att rekommendera antar jag. Hoppas jag ggjort mig förstådd

Sen kanske det bara sitter filter på inluftsfläktarna i TS chassi men det finns chassin som har filter även på utgående

Hur f*n tänkte du nu? du borde sova av dig ruset.

Har ej sett ett enda med fläktfilter på utblås det är inte ens vettigt. Kan du länka ett chassi?

Har inte sett ett enda med fläktfilter på utblåst på något chassi själv.
Sen ingen på fullaste allvar menar att man även sätter filer på utblås, när man skriver att alla fläktar har fläktfilter (99% menar då att det är på insug).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mitt Antec P280 har schyssta filter imo. Har inte burken på golvet heller så det blir i stort sett inget damm alls i maskinen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur f*n tänkte du nu? du borde sova av dig ruset.

Har ej sett ett enda med fläktfilter på utblås det är inte ens vettigt. Kan du länka ett chassi?

Har inte sett ett enda med fläktfilter på utblåst på något chassi själv.
Sen ingen på fullaste allvar menar att man även sätter filer på utblås, när man skriver att alla fläktar har fläktfilter (99% menar då att det är på insug).

Ja hur f×n tänkte jag nu.

Direkt citerat från Spcr:

Today, almost every aftermarket case is fitted with dust filters, often regardless of whether the vent is meant for intake or exhaust. This is pertinent: You don't need a dust filter on an exhaust fan; that just impedes airflow for no good reason. Dust filters on the best cases now are easily accessible so they can be readily and frequently cleaned. It looks mostly like progress.

Om du tror att jag hittar på det också i mitt alkoholiserade sinne så finns texten att läsa här.

Om jag inte minns helt fel så har även mitt Fractal design node 605 chassi filter på alla fläktplatser.

Men antar att du som är experten här vet bättre.

Detta blir det sista jag skriver i denna tråd, ha en bra kväll

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Ja hur f×n tänkte jag nu.

Direkt citerat från Spcr:

Today, almost every aftermarket case is fitted with dust filters, often regardless of whether the vent is meant for intake or exhaust. This is pertinent: You don't need a dust filter on an exhaust fan; that just impedes airflow for no good reason. Dust filters on the best cases now are easily accessible so they can be readily and frequently cleaned. It looks mostly like progress.

Om du tror att jag hittar på det också i mitt alkoholiserade sinne så finns texten att läsa här.

Om jag inte minns helt fel så har även mitt Fractal design node 605 chassi filter på alla fläktplatser.

Men antar att du som är experten här vet bättre.

Detta blir det sista jag skriver i denna tråd, ha en bra kväll

Jo, kom på ett annat HTPC chassi med fläktfilter på sidorna, men jag antar det är till för att dämpa ljud också eller att man sätter alla fläktar som insug (går utan problem att göra det, då luften lätt hittar ut igen) och vet en plats är upptagen av aggets insugsfläkt på nod 605.

Men menade vanliga tower chassin och kompakta sådana, har bara fläktfilter där det är tänkt insugsfläktar ska sitta. Det har jag inte sett fläktfilter på alla plaster bara fronten och längst ner.

Förstår inte ens att du tar upp detta när inte ens TS frågade efter fläktfilter på utsug.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur f*n tänkte du nu? du borde sova av dig ruset.

Har ej sett ett enda med fläktfilter på utblås det är inte ens vettigt. Kan du länka ett chassi?

Har inte sett ett enda med fläktfilter på utblåst på något chassi själv.
Sen ingen på fullaste allvar menar att man även sätter filer på utblås, när man skriver att alla fläktar har fläktfilter (99% menar då att det är på insug).

Det finns faktiskt anledningar att sätta fläktfilter på vissa utblås också. De som sitter upptill på ett chassi. Då datorn är avstängd så letar sig damm enkelt in genom fläkthålet uppe på mitt Fractal Design R4, så jag har köpt till ett litet filter och skruvat fast.

Sitter utblåsen däremot baktill finns det ingen anledning till filter.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Skrivet av SYRE:

Det finns faktiskt anledningar att sätta fläktfilter på vissa utblås också. De som sitter upptill på ett chassi. Då datorn är avstängd så letar sig damm enkelt in genom fläkthålet uppe på mitt Fractal Design R4, så jag har köpt till ett litet filter och skruvat fast.

Sitter utblåsen däremot baktill finns det ingen anledning till filter.

Jo, har ett FD 4 själv så jag vet om det

Men undrar snarare varför han i fråga ens tog upp med filter på utsug från början, inte ens TS nämnde det. Därför jag gick in i tråden, men är väl ett troll helt enkelt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så då TS inte angav någon specifik placering utan bara skrev att hans fläktfilter var av sämre modell och jag bara nämnde något om en av alla möjliga placeringar så är jag ett troll?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Så då TS inte angav någon specifik placering utan bara skrev att hans fläktfilter var av sämre modell och jag bara nämnde något om en av alla möjliga placeringar så är jag ett troll?

Ja, men du spann ju vidare på detta, trots att det redan är nämnt att få ens kör fläktfilter på utsug (är bara några få HTPC chassin som är undantaget från regeln).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Beroende på hur man använder fläktplatserna i toppen på phanteks enthoo primo/pro så antingen blir de fläktfilter för in eller utsug. Ett fulltower chassi som har de.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, men du spann ju vidare på detta, trots att det redan är nämnt att få ens kör fläktfilter på utsug (är bara några få HTPC chassin som är undantaget från regeln).

Ja men då får jag väl vara ett troll då, orka bry sig.

Du kan ju ta och svara på TS fråga istället för att maniskt påpeka att det jag skriver är fel eftersom minst nästan alla chassin bara har filter på ingående. Jag håller absolut med om att det säkert är så men till och med du själv säger ju att det finns exempel som bevisar motsatsen.

Troll out..

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

För att återgå till det tråden handlade om från början så kan du kanske till exempel kolla in DEMCiflex Antec solo II magnetic dust fan filter har ingen egen erfarenhet av paketet men om jag läst rätt så verkar det vara en kvalitetsprodukt.

Ingår även filter till dom bakre fläktarna men det pratar vi inte högt om, det blir så livat då

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

För att återgå till det tråden handlade om från början så kan du kanske till exempel kolla in DEMCiflex Antec solo II magnetic dust fan filter har ingen egen erfarenhet av paketet men om jag läst rätt så verkar det vara en kvalitetsprodukt.

Ingår även filter till dom bakre fläktarna men det pratar vi inte högt om, det blir så livat då

eheheh XD Ja, kan ha låtit hård, ber om ursäkt i så fall (men tyckte det spåra ur lite med att sätta filter på utsug).

Finns även denna sorten https://www.komplett.se/silverstone-sst-ff122b-120mm-damm-fil... (som jag tycker gör helt okej jobb), är inte lika täta som det du länkar ser ut att vara (i fall man vill ha högre luftvolym in i chassit).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

eheheh XD Ja, kan ha låtit hård, ber om ursäkt i så fall (men tyckte det spåra ur lite med att sätta filter på utsug).

Finns även denna sorten https://www.komplett.se/silverstone-sst-ff122b-120mm-damm-fil... (som jag tycker gör helt okej jobb), är inte lika täta som det du länkar ser ut att vara (i fall man vill ha högre luftvolym in i chassit).

Det kan säkert jag också gjort, och ja det känns överdrivet med filter på utblås om dom inte är riktade uppåt då kan det ju vara bra kanske, grejen jag ville få fram var ju bara att det finns

Det filtret du länkade, stoppar det verkligen damm, det ser ju mest ut som ett myggnät tycker jag men är man ute efter högt luftflöde så kan jag förstå om det ger effekt, tror det jag länkade är en kombination av båda som ger kanske ett något mindre luftflöde men renar mer, eller?

Satt och läste lite på spcr igen nu som jag så ofta gör då jag tycker dom verkar vettiga och ingående i sina reviews och hittade en på ett chassi som heter Bitfenix Pandora, ett mAtx tower chassi med utblås riktat uppåtsom är utrustat med filter, dock skriver dom så här :

The filter has a thick plastic hexagonal skeleton, a layer of steel mesh, and a light sheet of foam inside. It's rather pointless to filter the top of the case, and this restrictive design is made worse by the fact that the top is the main exhaust. It's also difficult to clean as several metal tabs have to be angled just so in order to take it apart.

Så enligt dom behöver man ju tydligen inget filter där heller även om det är riktat uppåt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det kan säkert jag också gjort, och ja det känns överdrivet med filter på utblås om dom inte är riktade uppåt då kan det ju vara bra kanske, grejen jag ville få fram var ju bara att det finns

Det filtret du länkade, stoppar det verkligen damm, det ser ju mest ut som ett myggnät tycker jag men är man ute efter högt luftflöde så kan jag förstå om det ger effekt, tror det jag länkade är en kombination av båda som ger kanske ett något mindre luftflöde men renar mer, eller?

Satt och läste lite på spcr igen nu som jag så ofta gör då jag tycker dom verkar vettiga och ingående i sina reviews och hittade en på ett chassi som heter Bitfenix Pandora, ett mAtx tower chassi med utblås riktat uppåtsom är utrustat med filter, dock skriver dom så här :

The filter has a thick plastic hexagonal skeleton, a layer of steel mesh, and a light sheet of foam inside. It's rather pointless to filter the top of the case, and this restrictive design is made worse by the fact that the top is the main exhaust. It's also difficult to clean as several metal tabs have to be angled just so in order to take it apart.

Så enligt dom behöver man ju tydligen inget filter där heller även om det är riktat uppåt

Ja, inte allt så klart. Men fastnar en hel del på utsidan av filtret. Ja jag har helst inte öppningar uppåt, trillar både in dam och drar in damm den vägen. Därför om man inte har fläktar där borde det sitta något som hindrar dammet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, inte allt så klart. Men fastnar en hel del på utsidan av filtret. Ja jag har helst inte öppningar uppåt, trillar både in dam och drar in damm den vägen. Därför om man inte har fläktar där borde det sitta något som hindrar dammet.

Med ett chassi med öppningar uppåt får man kanske ta med faktorn tid också, en dator som står på dygnet runt kommer inte behöva filter, en dator som används sporadiskt bör ha det, känns som logiskt tycker ja.

Har man fläktar i toppen bör ju dessa användas som utblås på grund av ren fysik, värme stiger uppåt så känns det ju dumt att tvinga luften mot sin vilja typ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Är det bara fläktfilter som är problemet så har Inet sådana lösa man kan köpa, billigt och enkelt att lösa själv.
120mm = http://www.inet.se/produkt/6990039/inet-flaktfilter120mm-svar...
140mm = http://www.inet.se/produkt/6990040/inet-flaktfilter-140mm-sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Är det bara fläktfilter som är problemet så har Inet sådana lösa man kan köpa, billigt och enkelt att lösa själv.
120mm = http://www.inet.se/produkt/6990039/inet-flaktfilter120mm-svar...
140mm = http://www.inet.se/produkt/6990040/inet-flaktfilter-140mm-sva...

Ser ut som "myggnätsvarianten" hur mycket damm stoppar dom eegentligen, damm partiklar är ju väldigt små, men visst dom stora "råttorna" kommer ju inte in

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av IDX:

Är det bara fläktfilter som är problemet så har Inet sådana lösa man kan köpa, billigt och enkelt att lösa själv.
120mm = http://www.inet.se/produkt/6990039/inet-flaktfilter120mm-svar...
140mm = http://www.inet.se/produkt/6990040/inet-flaktfilter-140mm-sva...

Fungerar, men tar inte det mer finkorniga.

Skrivet av FlashTec:

Ser ut som "myggnätsvarianten" hur mycket damm stoppar dom eegentligen, damm partiklar är ju väldigt små, men visst dom stora "råttorna" kommer ju inte in

Större korn stoppas, men det läcker så klart in en del. Ser det även i mitt FD4 och FD 3 jag hade. Tog inte det mindre dammet. Så hamnar även en del i datorn, men är bättre än inget i alla fall. Men det du länkar verkar ju vara bättre, om man inte kör med nylonstrumpa då.

Vet en som kör med en typ av filter som har tunt skumgummi som filter i stället (är inte så bra även om det är finmaskigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Fläktfilter/dammfilter... På mitt chassi sitter det vid alla intag, och det antar jag är standard, har inte hört något annat iaf... Varför skulle det sitta på utblås?

Har ej läst denna tråd supernoga.Men på Corsair 750D som jag har finns fläktfilter ett jättefläktfilter i toppen på chassit som jag har fläktar som drar luft ur chassit.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Med ett chassi med öppningar uppåt får man kanske ta med faktorn tid också, en dator som står på dygnet runt kommer inte behöva filter, en dator som används sporadiskt bör ha det, känns som logiskt tycker ja.

Har man fläktar i toppen bör ju dessa användas som utblås på grund av ren fysik, värme stiger uppåt så känns det ju dumt att tvinga luften mot sin vilja typ

Varför skulle en dator som står på 24/7 inte behöva ha fläktfilter? Min står nästan 24/7 och det blir fullt med damm på fläktfiltren på ganska kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Varför skulle en dator som står på 24/7 inte behöva ha fläktfilter? Min står nästan 24/7 och det blir fullt med damm på fläktfiltren på ganska kort tid.

Du menar alltså att ditt damm är tyngre än vad fläktarna orkar trycka ifrån, då bör du nog ringa Anticimex eller nåt. Skulle nog tro att dammet letar sig in på andra ställen än en fläkt som blåser utåt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB