Musik hackar från HDD men inte SSD

Permalänk
Medlem

Musik hackar från HDD men inte SSD

Hej!

Har all min musik lagrad på en Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB den har några år på nacken och är en ersättare jag fick från Inet när min liknande 750GB gick sönder. När jag spelar upp musik så hackar det en sekund några gånger per låt. Trodde först det var mitt trådlösa headset som krånglade, men när jag flyttar ett album till SSDn så hackar det ingenting.

Jag har också märkt att disken börjar knäppa konstigt när jag väcker den och det har den aldrig gjort innan. För ett tag sedan så hängde sig Windows när jag försökte väcka disken och det har heller aldrig hänt.

Jag har kört HD Tune och den visar allt grönt. Är det någon konstig inställning jag glömt (nyligen gått över till Win 8.1 från 7) eller är det dags för en ny?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Hej!

Har all min musik lagrad på en Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB den har några år på nacken och är en ersättare jag fick från Inet när min liknande 750GB gick sönder. När jag spelar upp musik så hackar det en sekund några gånger per låt. Trodde först det var mitt trådlösa headset som krånglade, men när jag flyttar ett album till SSDn så hackar det ingenting.

Jag har också märkt att disken börjar knäppa konstigt när jag väcker den och det har den aldrig gjort innan. För ett tag sedan så hängde sig Windows när jag försökte väcka disken och det har heller aldrig hänt.

Jag har kört HD Tune och den visar allt grönt. Är det någon konstig inställning jag glömt (nyligen gått över till Win 8.1 från 7) eller är det dags för en ny?

Låter som att disken börjar att ge sig. Säkerhetskopiera all data innan den går förlorat och börja titta dig om efter en ny disk

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera, kör sedan ett vettigt testprogram som exempelvis HDD Guardian.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av WillBjorG:

Säkerhetskopiera all data innan den går förlorat och börja titta dig om efter en ny disk

This.
Den klassiska undersökningen av Googles datacenter är ganska entydig: Om diagnostikverktyg säger att disken håller på att haverera så är det säkert så. Om diagnostikverktyg inte säger att disken är på väg att haverera så kan den ända göra det.

Frånvaron av indikatorer på haveri är ingen garanti alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Säkerhetskopiera, kör sedan ett vettigt testprogram som exempelvis HDD Guardian.

Känns som ett program som ger disken en mer grundlig genomsökning är ett bättre alternativ, om jag ska vara helt ärlig. HDD Guardian gör inget med disken, bara läser ut SMART värdena åt dig. Själv är jag svag för Spinrite, men det är inte gratis.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vive la liberté!

Hårddisken verkar ge upp. Säkerhetskopiera. Kassera.
Eventuellt kan man prova byta SATA-kabel, men det är osannorlikt att det är där felet är.
Hur säger HD tune att SMART-parametrarna ser ut?

Spinrite är dock ett program som är mer flashigt än gör något vettigt, att det inte heller uppdaterats för att fungera med moderna diskar gör inte saken bättre. DDrescue har likvärdiga om inte bättre dataåterställningsfunktioner. Samt pajar disken pga belastningen av en Spinrite-körning så sitter man där utan någonting.
Är man intresserad av att skriva om diskinnehållet så finns Diskfresh.
Egentligen finns det heller inte något fog för att man under normala förhålllanden behöver "återmagnetisera" hårddiskar för att bibehålla data. Om det vore så skulle vi ha diskar som ger upp efter att servokaliberingsdata avmagnetiseras.
Dessa ligger på områden som användarna aldrig kommer åt såvida man inte känner till tillverkarnas specifika hemliga kommandon för detta. Det är inte mycket som talar för att dessa används av Spinrite.

Permalänk
Inaktiv

Som de andra sagt.. Gör backup och kör gsmartcontrol för att kolla disken vilket är min personliga favorit.

Dock känns det som att hälsoresultaten kan kvitta.. Då det låter fysiskt som att disken inte mår bra, slösa inte tid. GÖR BACKUP PÅ EN GÅNG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Spinrite är dock ett program som är mer flashigt än gör något vettigt.

Vet inte om jag riktigt håller med dig, men det är väl naturligt, eftersom jag närmast regelbundet använder Spinrite för att testa diskars integritet.

Skrivet av Apanx:

DDrescue har likvärdiga om inte bättre dataåterställningsfunktioner.

Det är undantagsvis "dataåterställningsfunktioner" som är intressanta. Det är att läsa hela diskens yta, skriva den, och kontrollera så att det lästa och skrivna överensstämmer med det väntade. Det finns garanterat fler mjukvaror än Spinrite som gör det, men jag hittade Spinrite tidigt, och har använt mig av det i typ 20 år. Så det är mer gammal vana, och det faktumet att jag vet att det fungerar, som gör att jag rekommenderar det. Det hjälper även att Spinrite är väldigt lättanvänt, boota från ditt Spinrite media, och du är framme vid ett interface som låter dig ändra i lättförståeliga menyer, i ett lättarbetat interface, med lite, eller ingen förkunskap. DDrescue fungerar säkert det med, men gör något jag inte alls var ute efter. Dess funktion är att kopiera bort material, och försöka återställa det. Inte testa av disken och se vilka delar av den som eventuellt inte lagrar data tillförlitligt. Ovanpå det verkar DDrescue inte ha något GUI, utan du behöver en del förkunskap.

Skrivet av Apanx:

Samt pajar disken pga belastningen av en Spinrite-körning så sitter man där utan någonting.

Sitter man där utan någonting har man helt uppenbat inte skött sina backupper. Har man skött dem så har man i alla fall fått facit på om disken är slut eller inte. Stalltips, dör den när du kör Spinrite, så är den skrot. Jag känner att det är närmast det önskade resultatet.

Skrivet av Apanx:

Egentligen finns det heller inte något fog för att man under normala förhålllanden behöver "återmagnetisera" hårddiskar för att bibehålla data.

Om jag inte minns fel så är halveringstiden på magnetfältet på diskarna i storleksordningen 25-50 år, så jag håller fullständigt med. Fast nu tror jag inte det är hans problem, utan jag misstänker snarare ett mekaniskt fel, möjligen i form av tveksamma sektorer.

Skrivet av Apanx:

Dessa ligger på områden som användarna aldrig kommer åt såvida man inte känner till tillverkarnas specifika hemliga kommandon för detta. Det är inte mycket som talar för att dessa används av Spinrite.

Det känns inte speciellt relevant. HD's har garanterat, om det anses att det behövs, en funktion för att läsa, och skriva om dessa data, vart 10-15'de år eller så... Som jag nämnde ovan tvivlar jag på att man bryr sig, livslängden är betydligt kortare än tiden det tar för magnetfälten att bli så svaga att de inte går att läsa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vive la liberté!

Kan hålla med om att Spinrite är hyfsat lättanvänt. Håller också med om att diagnostikmöjligheten är väl det enda som egentligen är intressant med Spinrite, även om den kort kan sammanfattas till belasta disken och se om den går sönder, om inte så är allt bra.
Sen att programmet vad jag förstår kräver fippel i BIOS med IDE emulation för SATA diskar pga att senaste versionen är från 2004 är väl något att leva med om man nu har vant sig ;).

Programmet tas dock oftast inte upp i de sammanhangen och informationen om det på produktsidan handlar mer om dataåterställning och återmagnetisering. Sen tillkommer även en del diverse bombastiska påståenden.

Egentligen kan man tycka att två omgångar Diskfresh eller icke-destruktiv badblocks är ekvivalent med vad Spinrite nu gör med tanke på att det enda som händer är skrivande och läsande av diskkapacitet x 2. Kör man destruktiv badblock kommer du upp i skrivande och läsande av diskkapacitet x 4. Sen kan man med badblocks testa flera diskar parallellt, vilket du inte kan göra i Spinrite. Diskfresh kan du köra med Windows igång och använda datorn till annat under tiden, vilket gör att 840 Evo ägare använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Sen att programmet vad jag förstår kräver fippel i BIOS med IDE emulation för SATA diskar pga att senaste versionen är från 2004 är väl något att leva med om man nu har vant sig ;).

Det beror nog mer på hårdvaran än mjukvaran. Jag har aldrig behövt köra något annat än ACHI på min testrig. Misstänker att det helt enkelt beror på vad man har för chipset.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.