Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Överklocka grafikkort i AMD A8-6600

Hej Sweclockers. Jag undrade om jag kunde överklocka mitt grafikkort. Som sagt så har jag inga erfarenheter alls på överklockning. Min dator är väldigt seg för tillfället och jag vill gärna överklocka den. Här är specsen. Kan man överklocka den själv eller bör en professionell göra det utan att det blir något krångel

Specs: Processor: AMD A8-6600 APU 3.90 GHz Ram: 8 Grafikkort: AMD Radeon HD 8570D Hd graphics

Prestanda Klassificering 5.9

SystemTyp 64-bitars

Förlåt för mina dåliga erfarenheter på det här ämnet. Är väldigt tacksam över hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Sneddo:

Hej Sweclockers. Jag undrade om jag kunde överklocka mitt grafikkort. Som sagt så har jag inga erfarenheter alls på överklockning. Min dator är väldigt seg för tillfället och jag vill gärna överklocka den. Här är specsen. Kan man överklocka den själv eller bör en professionell göra det utan att det blir något krångel

Specs: Processor: AMD A8-6600 APU 3.90 GHz Ram: 8 Grafikkort: AMD Radeon HD 8570D Hd graphics

Prestanda Klassificering 5.9

SystemTyp 64-bitars

Förlåt för mina dåliga erfarenheter på det här ämnet. Är väldigt tacksam över hjälp.

Är 8570D diskret grafik(löstagbart grafikkort) lr det i APUn(inbyggda grafiken i CPUn)?

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av stimpen:

Är 8570D diskret grafik(löstagbart grafikkort) lr det i APUn(inbyggda grafiken i CPUn)?

graffikorted är inbyggt alltså det sitter fast. om du menade så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Sneddo:

graffikorted är inbyggt alltså det sitter fast. om du menade så

Nej jag menar är det ett löstagbart grafikkort eller ett integrerat i processorn?
8570D har jag för mig är integrerat i processorn.

Ok kollade upp det nu och det är den integrerade grafiken i processorn. Det skapar mer värme vid klockning då du har CPU och grafik i samma enhet.

Gissar nästan att du i ditt läge tjänar mest på att börja klocka grafikkortet.
Osäker men kan man överklocka apu grafik med msi afterburner eller man kör AMD overdrive lr ngt?

Kan ju börja med att söka runt på vilka temperaturer och spänningar din apu klarar

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av stimpen:

Nej jag menar är det ett löstagbart grafikkort eller ett integrerat i processorn?

Ok kollade upp det nu och det är den integrerade grafiken i processorn. Det skapar mer värme vid klockning då du har CPU och grafik i samma enhet.

Osäker men kan man överklocka apu grafik med msi afterburner eller man kör AMD overdrive lr ngt?

Kan ju börja med att söka runt på vilka temperaturer och spänningar din apu klarar

Oh!. Tack så mycket för din hjälp!. Då vet jag det :).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av stimpen:

ja, msi afterburner funkar att överklocka grafikdelen med! men klockar du cpu:n begränsas din möjlighet att kunna klocka grafikdelen.

vilken mhz har du på dina ram minnen?

om du kör med höghastighetsminnen får du ganska mycket mer fps i dina spel!

Kolla på denna video så förstår du!

Stationär: | CM HAF 912 Adv. | Gigabyte GA-990XA-UD3 | AMD FX-8320 4,8 Ghz | MSI GTX 980 REF | Kingston HyperX 8gb 1600mhz | Seagate Barracuda 1TB | Samsung EVO 120 gb SSD | CM 600W 80+ | CM seidon 120m |
Bärbar:| Lenovo Y50-70 | Intel Core i7 4720HQ 2,6GHz - 3,6GHz | GTX 960M 2GB | 12 GB RAM | 120GB Samsung SSD |