Hur mkt ska en vattenpump låta igentligen (dcp-2.2 i mitt första bygge)

Permalänk

Hur mkt ska en vattenpump låta igentligen (dcp-2.2 i mitt första bygge)

Hej!
Byggde precis min första loop här i dagarna. Jag har köpt ganska många komponenter begagnat här på sidan. Allt fungerar fint förutom att pumpen låter riktigt mkt. Det var det första jag reagerade på när jag skulle fylla loopen första gången och jag fyllt upp reservoaren helt och slog på nätagget. Lät som en skördetröska typ. Skramlade och surrade en jäkla massa. Jag tänkte att de hade att göra med att det kanske kom med lite luft bubblor ner i vatten genom pumpen i början. Jag var sjukt noga med att slå av pumpen när det var ca 2 cm vatten kvar i ressen så att den aldrig gick torrt över huvudtaget då jag läst att man kan pajja pumpen på typ en sekund. Det blev tystare iom att små bubblor i vattnet försvad över tiden och i skrivande stund låter det ljudnivåmässig som ett grafikkort på absolut högsta fläkt styrkan. Fast ljudet är ett mekaniskt jämnt surrande och upplevs därmed mkt mer påträngande. Kör fläktarna i chassit på 1200rpm och dom hörs inte. Om jag drar ur strömmen till pumpen i ca 2 sec så blir lådan typ tyst i jämförelse. och då hör man det vanliga svaga fläkt flåset man är van vid.

Den trycker runt vattnet fint men det låter aldeles för mkt. Står att den ska vara en tyst pump. Kan man med största sannorlikhet säga att den har gått torrt eller är trasig helt enkelt? Eller kan dom låta så här pass mkt?

Har beställt en ny likadan då min loop är konstruerad kring just den pumpen (litet chassi) men börjar tveka på om jag ska lägga 400kr på en ny eller om jag helt enkelt bör acceptera denna ljudnivån?

Någon med lite erfarenhet av pumpar och hur mkt dom låter jämfört med en någorlunda normal/tyst fläkt på 1200rpm som kan avgöra om min är trasig?

Permalänk
Medlem

om du tycker att fläktar i 1200 rpm är ljudlösa och du ändå stör dig på pumpen så måste den låta något fruktansvärt. jag har en d5 som jag kör i steg 1 (av 5) och den är isolerad från chassit med skumgummi och låter verkligen inte alls, man hör den dock direkt när den nuddar chassit när man pillar. jag kör mina fläktar i ~500 rpm under load så jag är ganska kräsen med ljud.

beroende på hur den är monterad kanske du också kan testa att isolera din pump från chassit med skumgummi, fungerar jättebra.

Permalänk
Proffsmobbare

DCP 2.2 är något av det sämsta man kan köpa i pumpväg, sett till ljudnivå. Den går helt enkelt inte att få tyst på. Körde min i runt 5V, helt fristående och inpackad i skum. Den lät fortfarnade förjävligt.

Skaffar du dig en DDC, eller ännu bättre, en D5 så kommer du få en helt annan upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Laine:

DCP 2.2 är något av det sämsta man kan köpa i pumpväg, sett till ljudnivå. Den går helt enkelt inte att få tyst på. Körde min i runt 5V, helt fristående och inpackad i skum. Den lät fortfarnade förjävligt.

Skaffar du dig en DDC, eller ännu bättre, en D5 så kommer du få en helt annan upplevelse.

Skrivet av versions:

om du tycker att fläktar i 1200 rpm är ljudlösa och du ändå stör dig på pumpen så måste den låta något fruktansvärt. jag har en d5 som jag kör i steg 1 (av 5) och den är isolerad från chassit med skumgummi och låter verkligen inte alls, man hör den dock direkt när den nuddar chassit när man pillar. jag kör mina fläktar i ~500 rpm under load så jag är ganska kräsen med ljud.

beroende på hur den är monterad kanske du också kan testa att isolera din pump från chassit med skumgummi, fungerar jättebra.

Den står på medföljande dubbelhäftande skum. Har ett 380t chassi, bygglogg finns under den delen av forumet. Men väggarna är helt av nät så det är svårt att isolera.
Min startar inte ens med 7v resistor.. Måste vara trasig va? Typ pajjade motor eller lager som gör att den skramlar? Om jag planerar att köra fläktarna i ca 800rpm,, bör jag vara oroad för att en frisk dcp 2.2 ska överösta det? Kika gärna på byggloggen så,ser ni varför jag vill ha just den lilla pumpen, går inte in något större skulle jag tro.
Finns det någon annan liten pump som är bra?

Nuvarande pump låter ledigt och lätt in i nästa rum och kanske rummet efter det också..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Biffsteki:

Den står på medföljande dubbelhäftande skum. Har ett 380t chassi, bygglogg finns under den delen av forumet. Men väggarna är helt av nät så det är svårt att isolera.
Min startar inte ens med 7v resistor.. Måste vara trasig va? Typ pajjade motor eller lager som gör att den skramlar? Om jag planerar att köra fläktarna i ca 800rpm,, bör jag vara oroad för att en frisk dcp 2.2 ska överösta det? Kika gärna på byggloggen så,ser ni varför jag vill ha just den lilla pumpen, går inte in något större skulle jag tro.
Finns det någon annan liten pump som är bra?

Nuvarande pump låter ledigt och lätt in i nästa rum och kanske rummet efter det också..

Tror inte att du kan komma runt ljudproblemet med DCP, den har en riktigt skum impeller och motordesign. Det är möjligt att din är defekt, men en frisk är inte heller tyst.

Kan tipsa om Alphacool DC-LT, har kört den i ett par olika byggen nu och den är väldigt liten men fungerar ändå bra.

http://www.coolingstuff.se/p/966/alphacool-dc-lt-pro

Billig också!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tror inte att du kan komma runt ljudproblemet med DCP, den har en riktigt skum impeller och motordesign. Det är möjligt att din är defekt, men en frisk är inte heller tyst.

Kan tipsa om Alphacool DC-LT, har kört den i ett par olika byggen nu och den är väldigt liten men fungerar ändå bra.

http://www.coolingstuff.se/p/966/alphacool-dc-lt-pro

Billig också!

Tack för tipset. Jag har inte köpt dcp pumpen än så jag funderar på att beställa DC-LT istället. Vill dock inte tappa flöde och därmed högre temperatur, har bara 360mm på gpu och cpu. Jag ska kika och jämföra dom och se om den passar över huvudtaget

Kort fråga är inloppet på pumpen på ovansidan? Om pumpen står som i bilden i länken? Kollat på filmer och test på den och den verkar inte heller helt tyst faktiskt. Hittar inga specs alls på den, hur är flödet och tryckhöjden jämfört med en DCP 2.2? Min Dcp startar ju inte ens på 7v resistor, så den går inte att köra långsammare heller men denna gör det va?

Tacksam för svar.

/Marcus

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Biffsteki:

Tack för tipset. Jag har inte köpt dcp pumpen än så jag funderar på att beställa DC-LT istället. Vill dock inte tappa flöde och därmed högre temperatur, har bara 360mm på gpu och cpu. Jag ska kika och jämföra dom och se om den passar över huvudtaget

Kort fråga är inloppet på pumpen på ovansidan? Om pumpen står som i bilden i länken? Kollat på filmer och test på den och den verkar inte heller helt tyst faktiskt. Hittar inga specs alls på den, hur är flödet och tryckhöjden jämfört med en DCP 2.2? Min Dcp startar ju inte ens på 7v resistor, så den går inte att köra långsammare heller men denna gör det va?

Tacksam för svar.

/Marcus

Hur mycket en pump låter beror helt på hur bra du monterar den. En pump i sig är i princip ljudlös, så länge den är väl isolerad från chassit.

Häng inte upp dig för mycket på flödessiffror heller, så länge vattnet rör på sig så får du bra temperatur. Flödet har inte extremt stor påverkan.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Hur mycket en pump låter beror helt på hur bra du monterar den. En pump i sig är i princip ljudlös, så länge den är väl isolerad från chassit.

Häng inte upp dig för mycket på flödessiffror heller, så länge vattnet rör på sig så får du bra temperatur. Flödet har inte extremt stor påverkan.

Jag har ju bara den tunna dubelhäftande skum biten som är 3mm tjock mellan chassit och pumpen. ska jag sätta dit lite softfoam och se om det bli bättre. Min pump har sedan igår tystnat med ca 10dB. Kan ljudet som är ett ganska ljust surrande vara kavitering på grund av en luft ficka?

Jag har sett på filmer att när pumpar låter mkt så beror det ofta på att dom är monterade mot någonting som ger resonans, men mitt surrande låter verkligen ifrån själva pumpen.

Ok men jag avaktar ett tag och ser om jag kan få tyst på denna pumpen eller om jag beställer den du rekomenterade.

https://www.youtube.com/watch?v=rNgRYSk2h_Q#t=248

Låter din såhär "knarrande" som i filmen?

Tack så hemskt mkt för alla svar också!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Biffsteki:

Jag har ju bara den tunna dubelhäftande skum biten som är 3mm tjock mellan chassit och pumpen. ska jag sätta dit lite softfoam och se om det bli bättre. Min pump har sedan igår tystnat med ca 10dB. Kan ljudet som är ett ganska ljust surrande vara kavitering på grund av en luft ficka?

Jag har sett på filmer att när pumpar låter mkt så beror det ofta på att dom är monterade mot någonting som ger resonans, men mitt surrande låter verkligen ifrån själva pumpen.

Ok men jag avaktar ett tag och ser om jag kan få tyst på denna pumpen eller om jag beställer den du rekomenterade.

https://www.youtube.com/watch?v=rNgRYSk2h_Q#t=248

Låter din såhär "knarrande" som i filmen?

Tack så hemskt mkt för alla svar också!

Jag brukar köra gummibussningar runt monteringshål så att metall aldrig nuddar metall, sedan någon form av fastare skum vid själva pumpen. Just DCP finner jag hopplös att få tyst oavsett hur man gör, den rätt utsagt bara låter och är en pumpmodell jag helt gett upp på.

Min DC-LT tjuter lite när man sänker volten, men den låter inte som i videon. Iom. att det är en billig pump så skiljer säkert exemplar från exemplar vid tillverkning.

10dB sänkning låter ganska extremt, det betyder att den låter ungefär en fjärdedel av ljudet från gårdagen? Mycket möjligt att det är luft som skapat det, eller något lager som inte körts in ordentligt.

Vill du ha en pålitlig och tyst pump så finns Laing D5 med vario, där kan du justera pumphastighet direkt på pumphuset via ett vred. En pump som går väldigt tyst och vibrerar ytterst lite. Kostar dock därefter!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag brukar köra gummibussningar runt monteringshål så att metall aldrig nuddar metall, sedan någon form av fastare skum vid själva pumpen. Just DCP finner jag hopplös att få tyst oavsett hur man gör, den rätt utsagt bara låter och är en pumpmodell jag helt gett upp på.

Min DC-LT tjuter lite när man sänker volten, men den låter inte som i videon. Iom. att det är en billig pump så skiljer säkert exemplar från exemplar vid tillverkning.

10dB sänkning låter ganska extremt, det betyder att den låter ungefär en fjärdedel av ljudet från gårdagen? Mycket möjligt att det är luft som skapat det, eller något lager som inte körts in ordentligt.

Vill du ha en pålitlig och tyst pump så finns Laing D5 med vario, där kan du justera pumphastighet direkt på pumphuset via ett vred. En pump som går väldigt tyst och vibrerar ytterst lite. Kostar dock därefter!

Ja min står inte mot metall just nu och jag har svårt att tro att all ljud jag hör är från resonans mot chassit. Den är ungefär hälften så tyst som igår. Det är som sagt en begagnad pump så lagret kansken rent av är trasig pga. att den gått torrt eller att det helt enkelt är utslitet och jag håller på att "köra in" det igen på nån vänster?

Men jag köper en DC-LT om den är tyst för jag tror den kommer passa under min res. För detta är som en liten liten hårtork typ. Kommer jag se någon temperaturförändring med det lägre flödet? Ligger på 64grader på cpun under load och runt 50 på gpun, men det tänkte jag överklocka lite iaf fläktarna är undervoltade till 7v nu men funderar på att gå ner till 5v om det inte kortet trottlar. Kanske att EK ljuger lite om att 2.2an har 400l/h? Såg nån test som visade att runt 100l/h var närmare sanninge. Kan det stämma? Tryckhöjden på DC-LT är ju lika som 2.2 så den borde därmed klara samma system (2 block och 2 radiatorer samt 7 90graders fittings.) ?

Tack för svar

Marcus.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Min pump är en vanlig akvariepump. Min modell klarar en normal cpu men det går att ta en kraftigare också. Den är nedsänkt i vatten och hörs inte ens om man lägger örat intill. Finns några varianter här http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh%C3%B6r-21/filter-...
Eheim Compact 300 (eller 1000 som den också kallas) är orginalnamnet. (300 L/min)
En del har bytt till 600 L/Min för att få bättre kylning.
Kostar ca 160 eller 230 kr + frakt.

Permalänk

det hade varit aktuellt om den passat. Har väldigt litet chassi och har redan byggt loopen så vill helst bara byta ut pumpen och inte behöva bygga om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffsteki:

 Kanske att EK ljuger lite om att 2.2an har 400l/h? Såg nån test som visade att runt 100l/h var närmare sanninge. Kan det stämma? Tryckhöjden på DC-LT är ju lika som 2.2 så den borde därmed klara samma system (2 block och 2 radiatorer samt 7 90graders fittings.) ?

Tack för svar

Marcus.

De behöver inte ljuga men tester kan vara annorlunda mot deras. En pump har inte ett "bestämt flöde", den har en pumpkurva. Ytterligheterna ligger på ingen tryckhöjd (maximalt flöde) och maximal tryckhöjd (inget flöde). EK marknadsför troligen den med värden i en viss punkt, alternativt de båda ytterligheterna och testet du läst har mätt vid en annan.

Sen är som sagt inte den pumpen tyst i min mening. Jag har en som var hyffsat tyst i början, men har börjat låta mer nu. Är det extra rasslande som blit bättre är det nog luft i. Lager reparerar sig inte själva, och hade du haft kavitation hade impellern varit småsmul nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra svar där! Det låter som att "lagret" surrar i den helt enkelt. Blir att byta till en av JaZid rekomenderad Dc-LT istället.

Permalänk
Skrivet av Biffsteki:

Ja min står inte mot metall just nu och jag har svårt att tro att all ljud jag hör är från resonans mot chassit. Den är ungefär hälften så tyst som igår. Det är som sagt en begagnad pump så lagret kansken rent av är trasig pga. att den gått torrt eller att det helt enkelt är utslitet och jag håller på att "köra in" det igen på nån vänster?

Men jag köper en DC-LT om den är tyst för jag tror den kommer passa under min res. För detta är som en liten liten hårtork typ. Kommer jag se någon temperaturförändring med det lägre flödet? Ligger på 64grader på cpun under load och runt 50 på gpun, men det tänkte jag överklocka lite iaf fläktarna är undervoltade till 7v nu men funderar på att gå ner till 5v om det inte kortet trottlar. Kanske att EK ljuger lite om att 2.2an har 400l/h? Såg nån test som visade att runt 100l/h var närmare sanninge. Kan det stämma? Tryckhöjden på DC-LT är ju lika som 2.2 så den borde därmed klara samma system (2 block och 2 radiatorer samt 7 90graders fittings.) ?

Tack för svar

Marcus.

Temp skillnaden beroende på flöde är rätt minimal och det krävs verkligen stor skillnad för att det ens ska synas då vatten har väldigt hög värme kapacitet.

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.
Så värmer du med 4181W effekt under en sekund ökar du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad

För att ta ett exempel med det så tänk en pump som ger 100 respektive 400 liter per timme. Det motsvarar 0.028 respektive 0.11 liter vatten per sekund.
Då du har custom loop har du överklockat så säg att din CPU avger 200W värme, i såna fall skulle det lägre flödet motsvara att temperaturen på vattnet ökar med (200/4181)/0.028 = 1.7 grader i exemplet med lägre flöde och 0.4 grader med den snabbare pumpen. Skillnaden är alltså högst marginell.

Lämnar reservation för att matten kan vara fel då jag eventuellt inte är helt nykter, men resultatet ska vara i dessa trakter oavsett, hastigheten på pumpen gör väldigt lite skillnad.

Och sist, DCP pumparna är skit, vill du få det tyst köp en ordentlig pump som alla andra redan sagt