SSD för OS och HDD för lagring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

SSD för OS och HDD för lagring?

Hej allesammans!

Jag är inte så insatt i datorer men har införskaffat en Samsung SSD 850 EVO för att sedan installera windows men jag vill gärna behålla min gamla HDD fast omformaterad för att funka som lager.

1. När jag öppnade min låda upptäckte jag att behövde fler kablar men vet inte exakt vilka?

2. Vet någon vad jag behöver och om det är möjligt att ha windows på SSD och lagring för HDD. Alternativt installera grundprogram som Adobe acrobat och windows på SSD och andra program som spel och CAD på min HDD ?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Du behöver en till av vardera två kablar du har inkopplade i hårddisken just nu. SATA-kabeln kan du hitta för en 20:a i någon datorbutik. Vet inte hur du löser bäst om du saknar strömkabel, men finns förmodligen en extra kontakt på samma kabel.

Ha bara din SSD inkopplad när du installerar så inga systemfiler hamnar på din hårddisk. Efter installation är det bara att sätta i hårddisken också och ordna rätt bootordning. Du behöver inga speciella program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Behöver jag ingen extra kabel för elen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av saint1:

Behöver jag ingen extra kabel för elen?

Menar strömmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av saint1:

Menar strömmen

Om du inte hittar någon ledig SATA ström kontakt på någon kabel från nätaggregatet så finns det olika adaptrar som du kan köpa, här är ett alternativ.

Ström Y-kabel SATA http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

janee