Permalänk
Medlem

Hög belastning i viloläge på cpu

Hejsan,
Jag har väldigt hög belastning i viloläge på cpu´n ca 40%, som visas i aktivitets-hanteraren.

Kör med en Intel i5-4690K, Asus z97-p och Kingston Hyper 1833 minne

Det är 2 fil/program som heter "system" och "systemavbrott" som finns under Windowsprocesser.
Programmen som körs heter "ntoskrnl" och systemavbrott "DPC-anrop och rutiner för avbrottstjänst"

Har en Windows 8.1 64 installerad. Har inte uppdaterat windows med nya drivrutiner eller installerat några program än.

Har kollat min andra dator om har Windows 8.1 men där är belastningen 0% i viloläge.
Den är i princip samma men med än något svagare CPU. Den har en massa installerade program men i aktivitets-hanteraren visas 0%.

Har även testat med Win 7 och det blir samma sak.

Har testat att byta till 1600 minne och skifta minneskretsarna men ingen skillnad.

Finns det någon som har en blekaste aning om vad det kan vara för problem.

Kan det vara fel på CPU eller MB ??

Permalänk
Medlem

Om du har speedstep eller liknande så är detta orsaken. Om inte så kolla vilken/vilka processer som tar upp mest resurser och googla sedan på det. Typ System drains cpu eller liknande

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Har inte gjort någonting med datorn mer än installerat win. Har inte varit i Bios.
Dom processer som tar resurser är bara "system" och "systemavbrott" om pendlar mellan 30-40%. Alla andra ligger på 0%.

Eftersom resultatet blir samma både i win 7 och win 8 verkar det ju inte som mjukvaran är fel eller..

Permalänk
Medlem

Speedstep klockar automatiskt ner cpun när den inte belastas. Detta gör att man kan fatta det som att det är hög belastning i idle.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Tyvärr hjälpte det inte att koppla bort speedstep.
Enda hårdvaran som jag har kopplat till datorn är en enkel mus, tangentbord, SSD och grafikkort (Zotec 960).
Är det ingen med ett Asus Z97-P som kan kolla.
Så här ser min aktivitetshanterare ut just nu -
http://i.imgur.com/0oBzrL7.jpg?1

Permalänk

Hög cpu p.g.a. systemavbrott tyder på problem med hårdvara/drivrutiner.

Ta hem LatencyMon, http://www.resplendence.com/latencymon

Starta och kolla sedan vad som käkar cpu-cykler.

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera ett tag. Kopplade sedan in en andra SSD , HD och dvdspelare och vips var allt ihop tillbaka
till ruta ett.
Hann inte kolla med LatencyMon för har återgått till min I5 2500 och asus Z-77.
Men jag använde alla nya delarna utom just CPU och MB. Installerade win 8.1 och allt funkar perfekt.

Måste vara fel på antingen CPU eller MB. Hur kollar med det ????