Permalänk

överklocka min AMD FX 6100 3,3 Ghz

hallå, satt och funderade på om jag skulle överklocka min processor med hjälp av AMD overdrive men är inte riktigt hemma på detta så skulle behöva lite hjälp. Har kollat runt på lite YT och har väl fått ett litet strå om hur man gör men det sitter inte ännu om jag säger så! den ligger på 3300 Mhz nu som är standard och prövade öka till 3400 och det kändes som det typ började lagga osv så ställde tillbaka den, så skulle behöva er hjälp nu

- Processor: AMD FX-Series FX-6100 3,3GHz
- grafikkort: Sapphire Radeon HD6950 Dual Fan HDMI DP 2xDVI 2GB
- Ram 8gb
- Moderkort ASUS m5a97

väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

hallå, satt och funderade på om jag skulle överklocka min processor med hjälp av AMD overdrive men är inte riktigt hemma på detta så skulle behöva lite hjälp. Har kollat runt på lite YT och har väl fått ett litet strå om hur man gör men det sitter inte ännu om jag säger så! den ligger på 3300 Mhz nu som är standard och prövade öka till 3400 och det kändes som det typ började lagga osv så ställde tillbaka den, så skulle behöva er hjälp nu

- Processor: AMD FX-Series FX-6100 3,3GHz
- grafikkort: Sapphire Radeon HD6950 Dual Fan HDMI DP 2xDVI 2GB
- Ram 8gb
- Moderkort ASUS m5a97

väldigt tacksam för svar

Dold text

Vad du än gör, ge blanka Jesus i AMD Overdrive. Den överdriver spänningen något så gud inåt helvete rent ut sagt.
Resultatet blir låg överklock och en glödhet processor som effektivt förkortar sitt eget liv.
Det finns trådar här på Sweclockers om överklockning, men jag kan ge dig en grundväg.
Höj frekvensen MHz/GHz tills du får blåskärm på originalvolt, därefter höjer du volten tills du pendlar mellan ca 1.2-1.4 på ett ungefär.
Höj även frekvensen när du höjer volt så kommer du att hitta en bra balans. Du kan även höja frekvensen på nord och sydbrygga.
Det sistnämnda kommer förmodligen tagas upp i överklockningstråden.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:
Dold text

Vad du än gör, ge blanka Jesus i AMD Overdrive. Den överdriver spänningen något så gud inåt helvete rent ut sagt.
Resultatet blir låg överklock och en glödhet processor som effektivt förkortar sitt eget liv.
Det finns trådar här på Sweclockers om överklockning, men jag kan ge dig en grundväg.
Höj frekvensen MHz/GHz tills du får blåskärm på originalvolt, därefter höjer du volten tills du pendlar mellan ca 1.2-1.4 på ett ungefär.
Höj även frekvensen när du höjer volt så kommer du att hitta en bra balans. Du kan även höja frekvensen på nord och sydbrygga.
Det sistnämnda kommer förmodligen tagas upp i överklockningstråden.
/Lifooz

Precis som Lioof säger, höj multipeln på originalvolt och stresstesta processorn tills den bli ostabil. Därefter höjer du volten i små steg och fortsätter på det spåret. Hur vet du då när det är dags att ge sig? Jo, när du anser att temperaturen inte längre är acceptabel.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

så hur/vilket program ska jag använda isåfall om jag inte ska använda AMD overdrive?

så for jag höjde från 3300 till 3400 så typ började det lagga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

så hur/vilket program ska jag använda isåfall om jag inte ska använda AMD overdrive?

så for jag höjde från 3300 till 3400 så typ började det lagga!

Du ska göra alla ändringar i BIOS.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du ska göra alla ändringar i BIOS.

har noll koll på hur jag gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

har noll koll på hur jag gör det

Då bör du läsa dom trådar Lifooz syftar på.

Permalänk

skulle du kanske kunna lägga någon? har hittat lite trådar men vet inte om jag är rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

skulle du kanske kunna lägga någon? har hittat lite trådar men vet inte om jag är rätt!

Kolla här, exempelvis.

Permalänk
Skrivet av saitek100:

har noll koll på hur jag gör det

Här kan du få en liten grund att stå på
https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk
bör vara samma med din processor.

Med ditt moderkort kommer du nog inte komma högre än 4.2 - 4.3Ghz pga att moderkortets nord och syd brygga kommer att överhettas och stänga av sig själv för att inte bli skadade. Eller ja... jag kom bara så högt men då hade jag en FX8320 så den behövde nog lite mer kräm.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Kolla här, exempelvis.

tackar

Skrivet av Brightsin:

Här kan du få en liten grund att stå på
https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk
bör vara samma med din processor.

Med ditt moderkort kommer du nog inte komma högre än 4.2 - 4.3Ghz pga att moderkortets nord och syd brygga kommer att överhettas och stänga av sig själv för att inte bli skadade. Eller ja... jag kom bara så högt men då hade jag en FX8320 så den behövde nog lite mer kräm.

när du gjorde detta så följde du bara videon och gjorde som han gjorde? kan jag göra samma sak eller ska jag göra något annorlunda?

Permalänk
Skrivet av saitek100:

tackar

när du gjorde detta så följde du bara videon och gjorde som han gjorde? kan jag göra samma sak eller ska jag göra något annorlunda?

Det är bara att prova men du kan börja med att se hur högt du kan höja utan att öka spänningen till din processor.

Börja dock med att ladda hem något program som du kan stresstesta och kolla temp på processorn.
Du kan också ta hem Cinebench 15 för det är alltid kul att se hur mycket prestandan ökar när man överklockar och när det slutar att ge ge mer prestanda

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D