Current pending sector count: Warning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

Current pending sector count: Warning?

Hej, har ett par gamla diskar som användes till förra datorn och som hängt med till den nuvarande. Eftersom att de är rätt så gamla tänkte jag att det vore lika bra att kolla dem med Crystal Disk Info och HD Tune. Direkt ser jag i båda programmen att ena disken har en varning: Current pending sector count. Vad betyder det? Alla värden är desamma som en annan "fungerande" disk.

Jag satte igång ett HD Tune-test precis innan jag började skriva och har redan fått en röd ruta. Är det rekommenderat att införskaffa en ny hårddisk nu?

Dator: R9 290 Ref. | i7 2600k | MSI Z77 | In-Win 904 | EVGA Supernova G2 750W
Tangentbord: HHKB PRO 2 | IBM Model M | Dell AT102W | KBP V60 MX Clear
Prylentusiast, Pythonist i dubbel bemärkelse och di-agnostiker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Att du har några sektorer som senaste gången de skulle läsas, inte gick att läsa felfritt, utan var dåliga.
De ligger (pending) i kö för att skrivtestas och ev bytas ut till reservsektorer nästa gång du skriver till just den sektorn.

Disken börjar bli till åldern, och det kan vara magnetiskt fel, så att en återskrivning nollställer felet, eller så kan sektorn vara skadad och den byter till en reserv. Du behöver omskivna sektorn (diskfresh med skrivning på kan göra detta, utan att förlora data, så länge sektorerna går att läsa).
Den kan dock fortsätta fungera några år till, eller dö imorgon, oberoende av detta. Dock är det en bra ide att göra backup, och kanske planera byta disken snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Paddanx:

Att du har några sektorer som senaste gången de skulle läsas, inte gick att läsa felfritt, utan var dåliga.
De ligger (pending) i kö för att skrivtestas och ev bytas ut till reservsektorer nästa gång du skriver till just den sektorn.

Disken börjar bli till åldern, och det kan vara magnetiskt fel, så att en återskrivning nollställer felet, eller så kan sektorn vara skadad och den byter till en reserv. Du behöver omskivna sektorn (diskfresh med skrivning på kan göra detta, utan att förlora data, så länge sektorerna går att läsa).
Den kan dock fortsätta fungera några år till, eller dö imorgon, oberoende av detta. Dock är det en bra ide att göra backup, och kanske planera byta disken snart.

Så antingen är det ett allvarligt fel eller så är det inte det. Att testa att skriva över med DiskFresh löser egentligen inga problem, eftersom att sektorn eventuellt skulle kunna skrivas över när som helst av något annat, såvida den inte är trasig, eller? Och de skadade sektorerna leder inte till kortare livslängd, utan det beror på andra saker?

Men jo, införskaffande av nya diskar är rätt aktuellt. I vila är de i princip det enda som låter - och tysta är de inte heller. Har du något tips? Tänkte mest ha dem för lagring av film mm men även spel som inte får plats på SSD:n, så rätt snabba fast inte för högljudda. Ljudet är viktigare än hastigheten, tror jag. 1-2 TB räcker nog.

Dator: R9 290 Ref. | i7 2600k | MSI Z77 | In-Win 904 | EVGA Supernova G2 750W
Tangentbord: HHKB PRO 2 | IBM Model M | Dell AT102W | KBP V60 MX Clear
Prylentusiast, Pythonist i dubbel bemärkelse och di-agnostiker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Om du gör en slow format så kommer hårdiskens firmware ta hand om det. Alla hårdiskar har extra sektorer som inte vanligtvist används. När det blir fel på en sektor och firmwaren är säker på att du inte behöver datan som finns på sektorn (vid en seg formatering eller diskfresh t.ex.) så kommer den trasiga sektorn bytas ut mot en av de extra sektorerna.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, HD7970, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av FilosofN:

Så antingen är det ett allvarligt fel eller så är det inte det. Att testa att skriva över med DiskFresh löser egentligen inga problem, eftersom att sektorn eventuellt skulle kunna skrivas över när som helst av något annat, såvida den inte är trasig, eller? Och de skadade sektorerna leder inte till kortare livslängd, utan det beror på andra saker?

Men jo, införskaffande av nya diskar är rätt aktuellt. I vila är de i princip det enda som låter - och tysta är de inte heller. Har du något tips? Tänkte mest ha dem för lagring av film mm men även spel som inte får plats på SSD:n, så rätt snabba fast inte för högljudda. Ljudet är viktigare än hastigheten, tror jag. 1-2 TB räcker nog.

Att testa skriva över kan lösa ev läsproblem i framtiden, så du inte mister data, eller får krasher (eller i värsta fall, ej bootbar dator). Om sektorn faktiskt är skadad så kommer disken själv flytta om det, som Xeno88 förklarar.

Ang tips på hårddiskar är jag inte så detaljerad då jag typ bara handlar SSDer och större diskar (4TB+) för lagring i dagsläget.
Men Hitachi/Toshiba har vi på jobbet, och tex denna modell sitter i klient maskinerna. För att vara mekanisk disk är de snabba, men hörs inte vad jag vet.
WD gör också bra diskar, men jag är lite osäker på deras ljudvolym.