Mikrofon för akustisk gitarr

Permalänk

Mikrofon för akustisk gitarr

Tjena!

Känner någon till en bra mikrofon för inspelning av akustisk gitarr? Jag har inte en jättestor budget men jag är villig att lätta på plånboken om det absolut krävs.

Tack på förhand,
Er Discoboll

Permalänk

En stormembranmikrofon är en bra allroundlösning för upptagning av akustiska instrument. Den fungerar bra både ganska nära ljudkällan och på lite avstånd. De kräver normalt fantommatning, men finns även med ljudinterfejs och fantommatning inbyggt i miken, som ansluts via USB. För närmikning (<20cm, ca) kan det vara bra att välja en modell som har ett högpassfilter.
Nuförtiden finns en hel skog av billiga stormembransmikrofoner. Av de som för närvarande finns i Thomanns sortiment har jag nog bara använt Samson U01 och någon tusenkronors Behringer-mik. Bägge upplevdes som väldigt prisvärda.

Om du inte alls är sugen på att få med rumsljud (pga störande ljud i inspelningslokalen, liveanvändning eller att du vill behandla ljudet mycket i efterhand) så finns det aftermarketprylar som monteras på instrumentet. Jag har en gitarr med piezomik - det är lätt att få ett gitarrljud med mycket topp som hörs genom en kompakt mix, men miken tar inte upp så mycket fingerskrap från strängar, hand-mot-gitarrkroppsljud etc så i en gles mix låter det lite sterilt och plastigt.