Ljud varierar i kvalité

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Aug 2005

Ljud varierar i kvalité

Införskaffade för bara några dagar sedan ett Creative Soundblaster ZXR då jag inte hade ett löst ljudkort innan utan körde direkt ifrån moderkortet.
Införskaffade sedan ett par Audioengine A5+ då dom verkade vettiga och lätt schysst då jag lyssnade på dom.

Dom två första dagarna gick bra, märkte inget speciellt. Det lät bra och jag hade inget att klaga på.

Nu för någon timme sedan så lyssnade jag på musik genom spotify och det lät bra som vanligt. Helt plötsligt så blir ljudkvalitén... världsdålig. Det låter som om högtalarna har sprängts. Jag har inte haft speciellt hög volym på under tiden som högtalarna har varit i min ägo så jag blir väldigt fundersam.
Funderar på om det kanske är kablarna så jag kopplar om lite där bak och det låter genast bättre. Men efter en stund blir det samma sak. Basen låter sprängd och ljudet låter helt enkelt skit. Jag är absolut inte kräsen när det kommer till ljud. Kräver inte speciellt mycket, men det låter verkligen skit.

Så jag kopplar tillbaka till RCA-kablarna (helt nya supra kablar, bara för att liksom) och startar om datorn. Nu är ljudet tillbaka som vanligt igen, det låter bra, hyffsat schysst bas och det är som det ska vara. Men så blir kvalitén skit igen efter en stund, men så blir det bra, och så blir det dåligt... och så håller det på.

Någon som vet vad som kan vara fel eller varför det blir såhär?

Får ljudkortet inte tillräckligt med kräm? Jag har ett 750W Corsair nätagg, 8 hårddiskar (6 SSD) och ett Radeon 7950 bl.a.

Jag har som sagt inte en aning. Alla tips uppskattas.

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Om du provar med moderkortets ljud ett tag, blir det samma sak då med?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Aug 2005

Japp. Jag kopplade till moderkortet när jag fipplade med kablarna första gången.

Jag ställde om högtalarna lite, ingen markant skillnad direkt men jag kom på att dom stod annorlunda ifrån början så jag ställde tillbaka dom på samma sätt. Dom blev kanske överhettade eller något? Inte en aning. Funkar som vanligt just nu iallafall.

Jag kopplade även ur det s.k. dotterkortet, har ingenting kopplat till det ändå. Så den som lever får se.

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Gratzner:

Japp. Jag kopplade till moderkortet när jag fipplade med kablarna första gången.

Jag ställde om högtalarna lite, ingen markant skillnad direkt men jag kom på att dom stod annorlunda ifrån början så jag ställde tillbaka dom på samma sätt. Dom blev kanske överhettade eller något? Inte en aning. Funkar som vanligt just nu iallafall.

Jag kopplade även ur det s.k. dotterkortet, har ingenting kopplat till det ändå. Så den som lever får se.

verkar som högtalarna är defekta isf. du borde lämna in dom på garanti.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |