Permalänk

i5 4670k/4690k - Priskurva?

Detta är bara en lite intressefråga som jag har. Dollarkursen har ju förändrats vilket dragit upp priser gärnet här i Sverige. Nu kostar en i5a upplåst ca 2350kr. Men var den inte extremt mycket billigare i början när den släpptes? Om jag minns rätt så kunde man köpa den för strax under 1800kr förr. Stämmer detta eller inte?

Vet ni någon sida där man kan se kurvor över prisförändringen på specifika produkter?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=43649...

Kolla hur dollarkursen har gått upp. Var dessutom nära 9:-. En dollar är 8.60:- just nu.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av breakwin:
Skrivet av Superlight:

http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=43649...

Kolla hur dollarkursen har gått upp. Var dessutom nära 9:-. En dollar är 8.60:- just nu.

Där ser man. Det är otroligt hur ett land kan ha så stor inverkan på vissa saker. Dollarn har gått upp hela 30% på ett år och prisökningen på i5orna är i princip identiska. Jag ska vara glad för demoexemplaret jag köpte hos komplett för 1500kr som inte ens kom in, vilket resulterade i att jag fick en helt nyu för det priset. Detta var här om veckan.

Ska kika närmre på andra prylar

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 4690K 2/7 2014 när den var rätt ny på marknaden för 1890 kr hos Webhallen. Idag kostar den 2335, nästan 25% upp.

Permalänk
Medlem

Det är mest under 2015 som priserna har gått upp massor. Min bror köpte en 4690K för 1890 på netonnet så sent som i Januari! Jag skulle köpa en 5820K och den har gått från 3000 till 3890! Inte det roligaste...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det märkliga i sammanhanget är nog att AMD's processorer kostar precis likadant som förut. Startade en likadan tråd själv inför min uppgradering till intel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Det märkliga i sammanhanget är nog att AMD's processorer kostar precis likadant som förut. Startade en likadan tråd själv inför min uppgradering till intel.

mest troligt ligger amd på gammalt lager,
om det är nån grossist som har större lager.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Där ser man. Det är otroligt hur ett land kan ha så stor inverkan på vissa saker. Dollarn har gått upp hela 30% på ett år och prisökningen på i5orna är i princip identiska. Jag ska vara glad för demoexemplaret jag köpte hos komplett för 1500kr som inte ens kom in, vilket resulterade i att jag fick en helt nyu för det priset. Detta var här om veckan.

Ska kika närmre på andra prylar

De hade nog sålt för många demo-ex då den låg uppe hela helgen, jag fick också en men jag vet inte jag ska göra med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Azodan:

De hade nog sålt för många demo-ex då den låg uppe hela helgen, jag fick också en men jag vet inte jag ska göra med den

Skickades från m.sweclockers.com

Men du har fått ett demo-ex skickat till dig alltså? Jag kontaktade dem efter att ingenting hade hänt på 2 dagar, och då sa dem att dem förmodligen inte skulle få in någon prosessor. Jag krävde då en ny för samma pris. Men man undrar ju hur länge jag hade fått vänta om jag inte kontaktat dem själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Men du har fått ett demo-ex skickat till dig alltså? Jag kontaktade dem efter att ingenting hade hänt på 2 dagar, och då sa dem att dem förmodligen inte skulle få in någon prosessor. Jag krävde då en ny för samma pris. Men man undrar ju hur länge jag hade fått vänta om jag inte kontaktat dem själv...

Nä jag skulle få en ny, Komplett ringde mig på Onsdagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

samma här.fick en helt ny för demo-ex pris,riktigt bra gjort av komplett.

Permalänk
Medlem

Betalade ungefär 2300 för min 4690k i höstas så mest troligt har valutan påverkat värdet. Är däremot riktigt nöjd med mitt exemplar, överklockades fint och bra

Permalänk
Skrivet av fromis:

Betalade ungefär 2300 för min 4690k i höstas så mest troligt har valutan påverkat värdet. Är däremot riktigt nöjd med mitt exemplar, överklockades fint och bra

Är också nöjd med min! Jag är ingen erfaren klockare, men det jag gjorde var att sätta vcore på 1,25v och sedan kräma ut så mycket som möjligt på det. Den ligger just nu på 4,4ghz, vilket är helt klart godkänt.