Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Usb 3.1 hur funkar det

Hej!

Blev så att jag köpte ett moderkort som stödjer usb 3.1, därefter så började jag tvivla om jag kan använda det. När man söker info om usb 3.1 så är det som talas mest om den nya usbkontakten, men dagens chassing har inte sådana uttag.

Tvivlar att jag kommer kunna använda mig av det, någon mer erfaren som vet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av heneli627:

Hej!

Blev så att jag köpte ett moderkort som stödjer usb 3.1, därefter så började jag tvivla om jag kan använda det. När man söker info om usb 3.1 så är det som talas mest om den nya usbkontakten, men dagens chassing har inte sådana uttag.

Den nya kontakten, "typ C" är just det, en ny kontakt. Den är inte hårt knuten till USB 3.1 och det kommer säkerligen finnas adaptrar för den som behöver det.

Hursomhelst, USB 3.1 Gen1 är i princip samma lika som USB 3.0, USB 3.1 Gen2 har dubbla bandbredden.
(Som ett exempel så har den nya macbooken en enda kontakt: USB typ C USB 3.1 Gen1, dvs i princip en USB 3.0-kontakt.)

Här kan du läsa lite om USB typ C och 3.1:
http://www.extremetech.com/computing/197145-reversible-usb-ty...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av heneli627:

Hej!

Usb 3.1 är signaleringsstandarden, usb c är den nya vändbara kontakten och de är oberoende av varandra.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.