Cooler Master 212 Evo + Fractal Design R5

Permalänk

Cooler Master 212 Evo + Fractal Design R5

Hejsan!

1. Ny i området av att bygga dator och har precis byggt min egen dator enligt min signatur med lite hjälp från en polare som byggt dator förut men blev nu osäker på riktning av min processorkylare efter ha läst på lite i forumet...

Har nämligen monterat processorkylaren så fläkten sitter längst bak (alltså närmast baksidan av chassit) men då förstår jag det som att fläkten blåser igenom kylaren mot framsidan vilket är fel?

Specs enligt signatur, tillhörande fläkt med chassit 1st på baksidan + 1st på framsidan. Har inte öppnat upp plattorna på ovansidan i chassit.

2. Skulle även vilja överklocka min dator lite, räcker det med Asus z97-a 5-way optimization? Har som sagt inte jättestor vana över bygga datorer även om jag förstår datorer en del men inte på Bios nivå.

3. I combo med överklockning, fungerar det med mina kylare eller behöver man mer?

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk
Medlem

Ja, den är felmonterad, vänd den 180 grader.

Nja, "räcker", beror ju på vad du vill göra. Vill du göra riktig överklockning får du ändra multipliern i bios.

Hyper 212 EVO är en utmärkt kylare, borde kunna kyla en klockad 4690k utan problem.

Permalänk
Medlem

Fläkten ska sättas framför kylaren och blåsa in.

Permalänk

Fläkten blåser ju luft åt ett håll, vilket betyder att den nu antingen blåser ut från chassit eller in igen. Detta kan du enkelt se på fläkten. Den sidan av fläkten som är helt öppen och bladen viker sig bort ifrån är den sida som luften går in i. Den sida som stängs av fyra pinnar som håller fläktmotorn och bladen på plats är den sida där luften går ut. Det finns även pilar på fläktens sidor som pekar ut blås och rotationsriktning.

Du har en överklocksvänlig CPU i ett populärt Z97-moderkort och en riktigt bra kylare för pengarna. Du borde kunna klocka upp processorn ett antal 0,1GHz genom att fippla med multipliern och v-core men då måste du vara säker på vad det är du ändrar. Allt detta sker alltså i bios och jag rekommenderar att du följer vettiga guider. Det kan hända att du kommer vilja köpa till ett par chassifläktar för att förbättre luftflöde och temperaturer.

Permalänk
Avstängd

Är bättre att klocka själv än använda det där programmet. Bara läsa på lite, googla eller läs guiden här på SweC, är inte så svårt att testa sig fram. Lägg aldrig vCore för högt bara.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Hejsan!

Har nämligen monterat processorkylaren så fläkten sitter längst bak (alltså närmast baksidan av chassit) men då förstår jag det som att fläkten blåser igenom kylaren mot framsidan vilket är fel?

Också gjort detta när jag var trätt en gång. DU behöver inte flytta på själva metalldelen. Ta bara och byt sida på fläkten. Det är ju knäppfästen om jag inte kommer ihåg fel. Tar typ 30 sekunder att flytta