Snabb mekanisk hårdisk runt 500 gig.

Permalänk
Medlem

Snabb mekanisk hårdisk runt 500 gig.

hejsan

jag är på jakt efter en ny mekanisk hårddisk som kommer användas till både program och spel. det är viktigt att den är både snabb och tyst.
för tillfället så installerar jag allt på min SSD och det börjar bli ont om utrymme. den behöver inte vara megasnabb med en miljon RPM. men ändå tillräckligt snabb för att köra större spel utan större svårigheter.

Permalänk
Medlem

WD Black.

Permalänk
Medlem

Brukar nästan alltid vara värt det att gå upp till 1TB då det är så liten prisskillnad.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara skaffa en till SSD?
Alternativt om det tvunget ska vara mekaniskt är det ju raptordiskar som gäller för hastighet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Brukar nästan alltid vara värt det att gå upp till 1TB då det är så liten prisskillnad.

Skrivet av _niko_:

Varför inte bara skaffa en till SSD?
Alternativt om det tvunget ska vara mekaniskt är det ju raptordiskar som gäller för hastighet.

Håller med båda dessa kommentarer. 500GB + HDD idag är ett o-ekonomiskt köp.

Snabb + 500GB = SSD.
Om de måste vara hårddisk, satsa ändå på en större (1-2TB) och minska partitionerna så du s.k. short-stroke. Större hårddiskar är generellt snabbare än mindre diskar + denna tekniken minskar söktiderna.
http://lifehacker.com/how-to-short-stroke-your-hard-drive-for...
Skulle du behöva mer utrymme i framtiden så kan du bara utöka partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med båda dessa kommentarer. 500GB + HDD idag är ett o-ekonomiskt köp.

Snabb + 500GB = SSD.
Om de måste vara hårddisk, satsa ändå på en större (1-2TB) och minska partitionerna så du s.k. short-stroke. Större hårddiskar är generellt snabbare än mindre diskar + denna tekniken minskar söktiderna.
http://lifehacker.com/how-to-short-stroke-your-hard-drive-for...
Skulle du behöva mer utrymme i framtiden så kan du bara utöka partitionen.

grejen är att jag har redan två SSDer i min dator, ena SSDn använder jag för windows och den andre använder jag till spel. jag har även en två terabytes hårdisk i datorn som jag enbart använder till lagring det vill säga serier,film och annat skit som inte kräver installation. så det jag är ute efter är en hårddisk som enbart kommer användas till att ha installerade spel på. Så jag kommer inte behöva mer än 500gig, problemet med att skaffa en tredje SSD är att det skulle kosta för mycket för jag behöver tillräckligt med utrymme för att få plats med alla spel som jag vill spela.
setupen som jag är ute efter är följande

1 60 gigs SSD för windows.
1 120 gigs SSD för spel.
1 500 gigs hårdisk för större spel som inte får plats på SSDn.
1 2 terrabyte hårdisk för lagring.

det jag har kollat på är WD red och WD black men jag vet inte vilken av dom som är är bäst för mig.

Permalänk
Medlem

En modern 1TB är snabbare än 500GB pga högre densitet på plattorna. Och prisskillnaden mot 500GB är liten. Så det är en 1TB du bör skaffa.

Permalänk
Medlem

prisjakt.nu verkar vara nere just nu, men Seagate SSHD (en hybriddisk med integrerad ssd-cache) på 1TB kanske kan vara något?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/sata-35...

Vet inte om den är tyst dock.

Utförlig recension hos StorageReview.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Folk verkar säga att 1TB är snabbare. så jag antar att det innebär att jag borde skaffa en 1TB disk. Men jag undrar fortfarande vilken modell som är lämplig. borde jag skaffa WD black eller WD red eller borde jag välja någon annan modell?

Permalänk
Medlem

För hastighet är det Black. Red är till för NAS, den är anpassad för att stå och gå 24/7/365.

Permalänk
Medlem

Jag måste avråda från Seagate SSHD.
Har i och för sig ingen erfarenhet utav deras 3,5" diskar, men har haft första generationen SSHD 2,5" som pajade efter strax över ett år, och sitter nu på senaste generationen SSHD 2,5" som även den beter sig flummigt.
Enda anledningen till att jag köpte en ny SSHD var att alla WD var slut just då.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kör på en WD Blue om du vill ha en snabb och tyst hårddisk. Black är optimerad för prestanda men högre ljudnivå. Black har däremot längre garanti.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

Folk verkar säga att 1TB är snabbare. så jag antar att det innebär att jag borde skaffa en 1TB disk. Men jag undrar fortfarande vilken modell som är lämplig. borde jag skaffa WD black eller WD red eller borde jag välja någon annan modell?

Black är snabbare, men definitivt inte tyst i jämförelse.
Red är NAS optimerad och visst fungerar de sim single disk, men deras prestanda är inte hurra sim single disk.
Och ja... 1TB+, även om du sk short-stroke:ar den är bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbaste och tystaste högprestandadisken (ja, velociraptor är förhållandevis tyst, tystare än Black iaf enligt min erfarenhet) är denna https://www.komplett.se/wd-velociraptor-500gb/750094
Accesstiden är mycket lägre än för 7200rpm-diskar som black, det som har störst betydelse vid program/spel som ska ladda många småfiler. Skillnaden är mycket märkbar och jag har kört både green/red/blue/black/raptor/velociraptor och RE (av fem generationer). RE låter mest i dagsläget (extremt oväsen), sedan black (hörs tydligt även i dämpade lådor), sedan VR (kan höras ibland men stör inte), sedan blue och tystast är red/green. Red pro är 7200rpm och lär låta som en blue, men ej testat red pro.

Om man inte behöver hög skrivtålighet som vid viss databashantering t ex så hade jag i dagsläget valt en SSD istället eftersom accesstiden är ytterligare mycket lägre än en VR. Dock är accesstidskillnaden mellan Black och VR högst märkbar, så ska man ha mekaniskt är VR att föredra.

Allt in my humble opinion, som vanligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hmm folk verkar rekommendera olika hårddiskar. Men WD blue verkar göra jobbet så jag tror jag ska sattsa på 1tb WD blue
tack så mycket för alla bra tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

hmm folk verkar rekommendera olika hårddiskar. Men WD blue verkar göra jobbet så jag tror jag ska sattsa på 1tb WD blue
tack så mycket för alla bra tips

Alla har vi olika erfarenheter och olika åsikter, men det blir nog bra till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Alla har vi olika erfarenheter och olika åsikter, men det blir nog bra till slut

vr raptor är snabbare som multiman säger men då är du ändå å nosar på ssd priserna så ska du ha en snabb hyffsat billig så är det wd black som gäller låter dock en del har en och kommer nog inte köpa fler!

Jag antar multiman att du kör re 7200rpm för mina 5400rpm antar jag dem är re4 gp låter betydligt mindre än black men låter mer än green

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gorian:

Jag måste avråda från Seagate SSHD.
Har i och för sig ingen erfarenhet utav deras 3,5" diskar, men har haft första generationen SSHD 2,5" som pajade efter strax över ett år, och sitter nu på senaste generationen SSHD 2,5" som även den beter sig flummigt.
Enda anledningen till att jag köpte en ny SSHD var att alla WD var slut just då.

//Gorian

Själv har jag en 2.5" SSHD på en TB och två 3.5" på 2 TB och jag har aldrig haft problem med mina.
Vad menar du med flummigt och vad säger SMART?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |