Workstationbygge, delar beställda! Directed I/O-, AMT/IPMI. Virtualiseringsplattform.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cupertino
Registrerad
Nov 2002

Workstationbygge, delar beställda! Directed I/O-, AMT/IPMI. Virtualiseringsplattform.

För er som gillar virtualisering och bra hårdvara att i framtiden nedgradera till server så tänkte jag dela med mig av min research.

För att få VT-D / Directed I/O / PCI Passthrough / IOMMU att fungera krävs det att både moderkort och processor har stöd för det. K-versionerna har EJ stöd för detta, däremot har vanilla-versionerna det (t.ex. i5-4690).

För AMT-KVM Krävs vPro-stöd på moderkort och i processor samt en processor med integrerad grafik.

Moderkort för desktop som stödjer VT-D måste bygga på Q87-chipsetet. Q87 är tyvärr gammalt och stödjer inte Haswell Refresh out-of-the-box och det blir väldigt struligt om man inte har en gammal 1150-processor som ligger och skräpar.

Jag löste detta genom att köra på en Xeonbaserad lösning istället.

• CPU - Xeon E3-1246V3, motsvarar prestandamässigt i7-4790 men med något lägre klockning (3.9 vs 4.0)

• Moderkort - Asrock C226M, mATX-moderkort med stöd för det mesta, dubbla intel-nicar som stödjer teaming, och M2/Sata-express

• Minne - KVR16LE11L/8, Då minnesslottarna sitter rätt nära CPU-sockeln så ville jag inte att minnena skulle krocka med kylaren, så jag köpte ecc-minnen med väldigt låg profil vilket var sjukt svårt att hitta.

Totalkostnad runt 6200:- (Prisjakt-lista)

Vad kan man göra med detta?

• Fjärransluta direkt till datorn på hårdvarunivå via nätverket, om datorn krashar eller dylikt

• Slå ihop nätverkskorten till en länk för att få ut 2gb full duplex

• Köra ESXi/KVM och köra sin speldator virtuellt, med Directed I/O kan grafikkortet ägas av den virtuella maskinen

• Sätta in flera NIC'ar och bygga NAS/Brandvägg/Webbserver virtuellt

• ...

Återkommer när allt är uppsatt - fråga gärna om det är något ni undrar

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag funderar på någon liknande dator som du privat fast typ 10 gånger så mycket ram, då denna mängd i ddr4 kostar skjortan nu avvaktar jag lite och kör med företagsdatorerna istället. 8GB och börja virtualisera är tyvärr väldigt snålt.

Angående Xeon E3-1246V3 vs i7-4790 så är jag förvånad att inte fler kör med Xeon E3-1246V3 då denna enligt mig är mer prisvärd.
Visst i7-4790 har lite högre klock, men det beror väl mest på att Intel sänker säkerhetsmarginalerna eftersom kunderna som köper i7or inte är lika kvalitetsmedvetna som Xeon-användare.
Vet inte om det är inbillning men i7or för mig låter som andra sorteringsgrejer och jag skulle betala mer för samma cpu bara för att det står Xeon på cpun. (det står ju även i windows och i diverse program) När priserna typ är desamma, ja då är valet givet.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cupertino
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Johan86c:

Jag funderar på någon liknande dator som du privat fast typ 10 gånger så mycket ram, då denna mängd i ddr4 kostar skjortan nu avvaktar jag lite och kör med företagsdatorerna istället. 8GB och börja virtualisera är tyvärr väldigt snålt.

Angående Xeon E3-1246V3 vs i7-4790 så är jag förvånad att inte fler kör med Xeon E3-1246V3 då denna enligt mig är mer prisvärd.
Visst i7-4790 har lite högre klock, men det beror väl mest på att Intel sänker säkerhetsmarginalerna eftersom kunderna som köper i7or inte är lika kvalitetsmedvetna som Xeon-användare.
Vet inte om det är inbillning men i7or för mig låter som andra sorteringsgrejer och jag skulle betala mer för samma cpu bara för att det står Xeon på cpun. (det står ju även i windows och i diverse program) När priserna typ är desamma, ja då är valet givet.

Tio ggr mer minne blir rätt dyrt, ja sen maxar ju hela i-serien och xeon e3-serien ut på 32gb... Jag kör flera burkar istället! Två nucar en en desktop för totalt 56gb ram fördelat på ett antal virtuella maskiner.

Håller med om Xeon vs i7. Så länge man inte tänkt Klocka får man ju ECC-stöd, vPro, integrerad grafik som är certifierad för autocad etc, fast memory switching, stöd för olika stora minnen i dual channel, och detta till lägre pris. Förr var ju prisläget tvärt om så det kan ju ha att göra med att AMD faktiskt är rätt starkt på serversidan?

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av x86:

Tio ggr mer minne blir rätt dyrt, ja sen maxar ju hela i-serien och xeon e3-serien ut på 32gb... Jag kör flera burkar istället! Två nucar en en desktop för totalt 56gb ram fördelat på ett antal virtuella maskiner.

Håller med om Xeon vs i7. Så länge man inte tänkt Klocka får man ju ECC-stöd, vPro, integrerad grafik som är certifierad för autocad etc, fast memory switching, stöd för olika stora minnen i dual channel, och detta till lägre pris. Förr var ju prisläget tvärt om så det kan ju ha att göra med att AMD faktiskt är rätt starkt på serversidan?

Jag kör flera hostar i jobbet (64 GBram st)och tycker det är smidigare och jag styr den från samma gränssnitt (Vmware vsphere) Då har jag har tydligt fördelat upp maskinerna på olika hostar och hittar dem lätt.
Problemet är att min budget är lite lägre än vad som var i jobbet, så jag vill bygga en riktig kraftig maskin relativt billigt.

Angående max 32GB ram så trodde jag inte den begränsningen fanns i e3-serien, men idag kostar ram så mycket så det gör inte så mycket.
Annars tycker jag utvecklingen har börjat stagnerat nu så man skulle kunna köpa en värstingdator som står sig ett bra tag. Medans för en 10år sedan så var en 2år dator mer eller mindre skrot.

Att köra utan ECC är som att köra bil utan bilbälte, smidigt och bekvämt tills olyckan inträffar. Jag själv kommer nog köra utan ECC privat, men jag vet vilka risker som jag tar.

Nå lycka till med maskinen, jag själv tänkte en liknande cpu som du, men vill ha mer minne, jag har dessutom inte tid att greja med burken just nu heller och då kan jag avvakta.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cupertino
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Johan86c:

Jag kör flera hostar i jobbet (64 GBram st)och tycker det är smidigare och jag styr den från samma gränssnitt (Vmware vsphere) Då har jag har tydligt fördelat upp maskinerna på olika hostar och hittar dem lätt.
Problemet är att min budget är lite lägre än vad som var i jobbet, så jag vill bygga en riktig kraftig maskin relativt billigt.

Angående max 32GB ram så trodde jag inte den begränsningen fanns i e3-serien, men idag kostar ram så mycket så det gör inte så mycket.
Annars tycker jag utvecklingen har börjat stagnerat nu så man skulle kunna köpa en värstingdator som står sig ett bra tag. Medans för en 10år sedan så var en 2år dator mer eller mindre skrot.

Att köra utan ECC är som att köra bil utan bilbälte, smidigt och bekvämt tills olyckan inträffar. Jag själv kommer nog köra utan ECC privat, men jag vet vilka risker som jag tar.

Nå lycka till med maskinen, jag själv tänkte en liknande cpu som du, men vill ha mer minne, jag har dessutom inte tid att greja med burken just nu heller och då kan jag avvakta.

Ja, jag hade också velat kunna klämma ut 64 minst men kände samtidigt att minnet är så grymt dyrt just nu och 32gb räcker ändå rätt långt. På vissa sätt är amdplattformen bättre att bygga på när det kommer till generell prisvärd virtualisering då de har alla features i samtliga cpuer, stöd för mer minne och tydligare specat vilka chip som stödjer vad. Ville dock ha ut singlecoreprestandan i intelcpun för spelandets skull.

Angående framtiden så är det typ som bostadsmarknaden där priserna för närvarande ser ut att alltid gå upp och därför kan man köpa med vetskapen om att priserna fortsätter gå upp, men förr eller senare kommer brytpunkten. Om bara AMD släpper något konkurrenskraftigt 2016 så kan jag tänka mig att intel redan har saker i pipen, det känns som om vi kanske befinner oss precis i slutet av en produktcykel som inte byts ut på grund av bristande konkurrens. Oavsett kommer nog 1246-an att kunna hänga med ett tag!

Byggde för övrigt ihop maskinen igår, satte i annat minne medan jag väntar. Det fanns gott om utrymme för minnet trots placeringen när sockeln så något lågprofilminne behövdes då inte...

Återkommer när jag hunnit testa kvm och vt-d med grafikkortet!