Connecting Photos - Nytt sätt att dela foton med vänner

Permalänk

Connecting Photos - Nytt sätt att dela foton med vänner

För er som är otåliga börjar vi med adressen: http://connectingphotos.com

Bakgrund
När en grupp människor som känner varandra mer eller mindre gör något tillsammans, exempelvis åker på en resa, går på bröllop, svensexa, möhippa, födelsedag etc. tar alla foto. När det är dags att skiljas åt lovar alla varandra att dela sina foton med varandra. Ofta uppstår det ett problem med att det är för komplicerat. Mail kan bara hantera ett visst antal bilder åt gången samt att du behöver allas mailadresser, Dropbox, Picasa etc. kräver registrering vilket människor i allmänhet inte orkar med för att dela sina foton. Ibland händer det att någon delar sina foton på sociala medier vilket kräver att man antingen är ansluten till samma grupp eller vän med personen, dessutom komprimeras bilderna väldigt hårt vilket förstör bildkvalitén. DVD, USB-minne etc. är ute ur tiden.

Man vill ha något som är enkelt och snabbt som inte förstör bildkvaliteten eller kräver registrering men ändå är privat för de som gjort den gemensamma aktiviteten.

Connecting Photos är precis detta. Man skapar ett virtuellt rum bara genom att ange ett namn på rummet innan eller efter ett evenemang. Rummet identifieras av en unik länk som är tillräckligt komplicerad för att inte någon ska kunna gissa sig till den (vilket gör bilderna privata). Länken delas med de som ska få tillgång till rummet och kan börja ladda upp/ner foton och på så sätt enkelt dela bilder i bra kvalité.

Webbsidan är nu i en testfas och alla bilder kommer att raderas när testfasen är slut beroende på hur många kritiska buggar som hittas. Då kommer även pop-up rutan på förstasidan försvinna.

Länkar ”Privacy”och ”Terms of Use” i footern har ingen länk då det ännu inte finns någon text till dem.

Vad tycker ni om webbsidans layout och design?

Förstår ni vad sidan handlar om ifall ni går in på förstasidan och inte läst texten ovan?

Är sidan enkel och användarvänlig, även för mindre datorvana personer?

Någon önskad funktionalitet framöver?

Något säkerhetskritiskt? Skicka PM om det är något allvarligt.

Saknas någon information eller finns det något ställe där informationen är överflödig?

Övriga kommentarer?

Adressen igen ifall någon missade den: http://www.connectingphotos.com

Nästa steg är att göra Connecting Photos mer anpassad för smartphones.

Permalänk

Över hundra personer har läst tråden men ingen feedback

Kan tillägga att gränsen på 5 bilder, vardera 5 MB kommer att höjas när webbsidan går live på riktigt.

Permalänk
Medlem

Första reaktionen är att det är lite torftig design för att vara en fotosida.

Sen borde det första målet vara att få användaren att förstå vad siten har för syfte, vilket problem ska det lösa hos användaren? Du visar (från övre vänstra hörnet som ofta tittas först i) länk till sig själv, faq-länk, feedback-länk. Och sen ett stort formulär som för att skapa något slags rum. Vid det här laget har en vanlig användare med farligt stor sannolikhet tröttnat.

Jag tycker du skulle behöva lägga mer krut på att först av allt visa användaren vilket problem du löser.

EDIT: Kikade inne i ett rum också. Det är lite plåttrigt, kan inte riktigt sätta fingret på det. Kanske att färgerna inte går ihop + lite för mycket element.

EDIT2: Lät lite väl kritiskt kanske, jag gillar din idé, jag tror bara du behöver jobba lite mer på design ur användarsynpunkt enligt ovan.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

1. Varför kör du PHP 5.3?
2. Aktivera GZIP för css/js
3. Skaffa ett CDN för statiska filer

Hade i farten skrivit "apache 5.3" istället för "PHP 5.3"
Permalänk
Skrivet av Gräs-Mannen:

Första reaktionen är att det är lite torftig design för att vara en fotosida.

Sen borde det första målet vara att få användaren att förstå vad siten har för syfte, vilket problem ska det lösa hos användaren? Du visar (från övre vänstra hörnet som ofta tittas först i) länk till sig själv, faq-länk, feedback-länk. Och sen ett stort formulär som för att skapa något slags rum. Vid det här laget har en vanlig användare med farligt stor sannolikhet tröttnat.

Jag tycker du skulle behöva lägga mer krut på att först av allt visa användaren vilket problem du löser.

EDIT: Kikade inne i ett rum också. Det är lite plåttrigt, kan inte riktigt sätta fingret på det. Kanske att färgerna inte går ihop + lite för mycket element.

EDIT2: Lät lite väl kritiskt kanske, jag gillar din idé, jag tror bara du behöver jobba lite mer på design ur användarsynpunkt enligt ovan.

Tack för feedback! Inget fel att vara kritisk så länge det är konstruktivt

Har försökt att hålla en så ren design som möjligt med stort fokus på användarvänlighet. Tanken är att det är användarnas bilder som ska ligga i fokus.

Tidigare hade jag en text under skapa rum som förklarade vilket problem sidan löser. Tyckte dock det gjorde förstasidan rörig och har nu gjort om den till ännu mer stilren och flyttat den texten till FAQ istället (som du nämner är andra länken). Håller med dig att man tydligare bör visa vad sidan är och varför man bör använda den. Problemet är att människor i allmänhet inte läser text och särskilt inte om det är en stor mängd text. Sen vill man heller inte göra webbsidan "blaffig" eller scam-liknande vilket det lätt kan bli med för mycket "försäljningsargument". Har haft tankar på om man skulle lägga in en 30 sekunders video där man använder webbsidan (skapa rum, ladda upp bild, dela länk, besöka rum) på förstasidan. Dropbox körde i början en animerad film som visade syftet med deras webbsida men tyvärr har jag inte så stora kunskaper i videoredigering. Kan man skapa sådana filmer enkelt på något sätt? Som sagt du får gärna ge tips på hur man kan fånga användaren mer utan att det för den skull ger ett oseriöst intryck eller stora mängder med text? Testade med punktform på förstasidan men det blev heller inte bra.

Du får gärna fundera på vad du tycker det är som känns plottrigt inne i ett rum. Har försökt hålla mig till få färger.

Skrivet av kevvs:

1. Varför kör du apache 5.3?
2. Aktivera GZIP för css/js
3. Skaffa ett CDN för statiska filer

Tack för feedback!

1.
Kör apache 2.2.29 vilket är näst senaste men PHP-version 5.3.29. Anledningen är att webbhotellet rekommenderar den. Ska faktiskt fråga dem varför. Jag kan ändra det.

2.
Ska ta en titt på det. Har inte heller minifierat mina css/js vilket jag kommer göra.

3.
Ska göra det. Anledningen var att jag började använda Bower och läst att det kan vara dumt att använda CDN ifall tjänsten ligger nere. Man kan annars köra en fallback-lösning såfall.

Permalänk
Medlem

1. Jag kör PHP 5.6 på min VPS och jag vet inte om det är jag som inbillar mig eller ej men 5.6 känns mycket snabbare än 5.4.
2. https://css-tricks.com/snippets/htaccess/active-gzip-compress...
3. https://www.cloudflare.com/ = gratis, lätt att konfigurera samt bra prestanda

Permalänk

Många uppdateringar har gjorts på connecting photos även om många är ”under huven”.

- Galleriet har fått en ny design. Bilderna hittar sin optimala plats för att presentera dem på bästa sätt.

- Bättre prestanda över hela webbsidan.

- Generering av zip-fil när man laddar ner alla bilder har blivit mer än tre gånger snabbare. Buggen att man får en korrupt zip-fil ska nu vara fixad.

- Webbsidan är nu mer responsiv och fungerar mycket bättre på telefoner och plattor.

- Det går att klicka på bilderna och bläddra mellan dem i fullstorlek (även om det inte är grundtanken med webbsidan).

- Ny logga.

- Nytt utseende för uppladdning av bilder.

- Informationstexterna som tidigare var överst i ett rum har nu flyttats.

- Uppladdningsgränsen har höjts till 10 MB / bild.

- Många andra buggfixar.

- Har även skapat en facebook-sida där jag skriver om uppdateringar och nyheter https://www.facebook.com/connectingphotos