Hur mycket ström drar dator och TV, hur hög blir elräkningen?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Hur mycket ström drar dator och TV, hur hög blir elräkningen?

Jag flyttar snart in i en lägenhet där elen inte ingår i hyran. Under de senaste 10 åren har jag bott i lägenheter där elen alltid ingått i hyran. Så min undran är nu, hur stor tror ni att min elräkning kommer bli varje månad?

Jag har en LCD TV och en bärbar dator, och dessa brukar stå på 24/7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

500 kr? Varför har du på TVn dygnet runt eller stänger du i alla fall av den när du sover? Sen har du väl kylskåp/frys, spis och lampor också men det räknade jag med.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Svårt att säga, ta reda på vad allt drar, ta reda på ett ungefär vad grannarna betalar och dra ett snitt?

Jag bor i en 1.5'a och betalar ca 270 spänn..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

När jag bodde hemma hos mor min så drog mitt rum ca 100-200Kr/månaden.

Vinkyl(Alltid igång)
Dator med 2st skärmar(Datorn var alltid igång och skärmarna var igång när jag var hemma och vaken)
TV(Alltid igång när jag var hemma och oftast 3-4 timmar efter jag somnat)
Förstärkare(Samma som TVn)
Subwoofer(Alltid igång)

ASUS SABERTOOTH Z87 | Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866Mhz DOMINATOR | Corsair Hydro H80i | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Corsair Obsidian 550D | Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Exakt vad dina saker drar är ju svårt för oss att veta, men kan säga att jag som bor i en 3a betalar 800-1000kr per kvartal och då har jag datorn i min signatur som garanterat drar mer än din laptop igång 24/7. TVn igång många timmar per dygn då denna även används som skärm till datorn.
Förstärkare och sub igång 24/7.

Edit: sen beror det ju självklart på vad du får för pris hos din leverantör, kommer du ha fast eller rörligt pris etc.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jul 2005

Tänk om man kunde ha så låga elräkningar, jag betalar närmare 3000 i månaden
Men när jag bodde i lägenhet så betalade jag ca 700 i månaden, då hade jag en dator som nästan alltid var igång, en tv som var igång mer eller mindre hela dagen, kyl+frys samt en frysbox.

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2003

Jag och frugan brukar landa på 350:- i månaden inklusive allt.

Då har vi en 42" äldre plasma som går kanske 3-5 timmar om dagen. En stationär dator som nästan alltid är på, en HTPC som står på dygnet runt.

Samt Diskmaskin som går 2-3 gånger i veckan (KLass A++), spis och ugn som används dagligen, modern kyl/frys i klass A++.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.