Permalänk
Avstängd
Skrivet av VooDoo:

Kan säga att skärmen bara stödjer freesync mellan 35hz-90hz så det stämmer som står på asus sida...
Återkommer strax med bilder.
Om det är något spec. ni önskar får ni säga till.

Men hittills så är jag riktigt nöjd (inte spelat något än), helt klart mycket bättre färger etc än vad jag upplevde på acer xg270hu

Lustigt att färgerna skulle vara bättre, det finns nämligen bara en panel tillgänglig från AU Optronics.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på den (Ursäkta kvalitén)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lustigt att färgerna skulle vara bättre, det finns nämligen bara en panel tillgänglig från AU Optronics.

xg har väll tn panel xb därimot har samma panel tror jag

Permalänk
Medlem

Saturation inställning. Yes beställer en nu då.

Permalänk
Medlem

Besviken över att freesync inte stöds upp till 144hz. Jag vill inte behöva ställa in antingen i Windows eller på skärmen om freesync skall vara aktivt eller ej.

Jag vill kunna gå från exempelvis CS GO där jag har 144 hz till att lira Star Citizen med rejält påskruvad grafik och därmed behöva utnyttja freesync utan att behöva några manuella ingrepp.

Detta kan mycket väl vara en deal breaker för mig. Frågan är vilken skärm som man skall börja snegla på härnäst? Då jag redan har valt att skippa Benq XL2730Z och Acer XG270HU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Besviken över att freesync inte stöds upp till 144hz. Jag vill inte behöva ställa in antingen i Windows eller på skärmen om freesync skall vara aktivt eller ej.

Jag vill kunna gå från exempelvis CS GO där jag har 144 hz till att lira Star Citizen med rejält påskruvad grafik och därmed behöva utnyttja freesync utan att behöva några manuella ingrepp.

Detta kan mycket väl vara en deal breaker för mig. Frågan är vilken skärm som man skall börja snegla på härnäst? Då jag redan har valt att skippa Benq XL2730Z och Acer XG270HU.

Du behöver inte göra någon ändring på skärmen för 144hz vs 90hz.
Utan sänker du i windows till 90 eller lägre så hoppar freesync in automatiskt.
Har inte hunnit testa men misstänker att detta gäller spel också där du kan ställa in hz själv.

Ska prova med gta 5 senare, där kan jag tex ställa in att jag vill ha 90hz så då hoppas jag den sätter på freesync automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

xg har väll tn panel xb därimot har samma panel tror jag

Oj, nu blev jag drabbad av Acers fina namnschema...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oj, nu blev jag drabbad av Acers fina namnschema...

Vi har alla åkt på den. Det är så underbart logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Du behöver inte göra någon ändring på skärmen för 144hz vs 90hz.
Utan sänker du i windows till 90 eller lägre så hoppar freesync in automatiskt.
Har inte hunnit testa men misstänker att detta gäller spel också där du kan ställa in hz själv.

Ska prova med gta 5 senare, där kan jag tex ställa in att jag vill ha 90hz så då hoppas jag den sätter på freesync automatiskt.

Om detta gör att ställa in per spel och få det hela att funka automatiskt är det ett steg i rätt riktigt. Då som i ditt fall när man gör GTA så kan target fpstänkas vara ex 75 fps vilket gör att man vill ha freesync, men i exempelvis cs go där 144 hz önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om detta gör att ställa in per spel och få det hela att funka automatiskt är det ett steg i rätt riktigt. Då som i ditt fall när man gör GTA så kan target fpstänkas vara ex 75 fps vilket gör att man vill ha freesync, men i exempelvis cs go där 144 hz önskas.

Testade nyss.
I GTA V när man går in under inställningarna (i GTA) och väljer tex 90hz så ändras skärmen till freesync på, väljer jag 144hz istället så ändras det till av.

Dock fick jag lite känslan av att den gav skuggor som de andra skärmarna har gjort :-/

Permalänk
Medlem

Låter lite jobbigt. Det måste ju vara ett drivrutinsfel från AMD då det drabbar alla skärmar på exakt samma vis.

Permalänk

Well, den här skärmen åker tillbaka till Dustin. Jag satsar på den billiga Acern istället för 3890 kr, visserligen TN men det får duga i år. Aldrig jag betalar så här mycket pengar för något som inte är TOP NOTCH.

Permalänk
Medlem

Jahopp, freesyncintervallet sprack ju minst sagt glädjebubblan frågan är ju dock om det behövs någon sync-teknik vid så pass höga uppdateringsfrekvenser?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lustigt att färgerna skulle vara bättre, det finns nämligen bara en panel tillgänglig från AU Optronics.

Det finns tre stora faktorer som påverkar färgåtergivningen och alla tre är lika viktiga för vad man för för produkt i slutändan.

Belysningen (lysdioderna) hör till den viktigaste för de måste kunna alstra en fördelning av ljusenergi för att täcka in åtminstone rec.709/sRGB-färgrymden. Men olika fabrikat av dioder kommer helt enkelt att generera olika typer av fördelning av ljusenergi och redan där kommer det att skilja sig åt hur skärmen återskapar färger.

Panelens uppgift är att reglera ljusflödet och där finns det förvisso gott om exemplarskilllnader. Men panelen är krasst uttryckt bara ett filter eller en ventil om man så vill. Panelen har i sig själv ingen egen förmåga att skapa något. Därför är det den elektroniska styrning av panelen tillsammans med bild- och signalbehandling också avgörande för vilken precision det blir på färgåtergivningen.

Exakt samma sorts panel kan sitta i flera olika produkter. Skiljer sig produkterna åt i fråga om ljuskälla och elektronik, vilket de ofta gör, kommer det att skilja sig åt ganska ordentligt i fråga om färgåtergivning. Likadan LCD-panel är inte samma sak som likadana färger eller likadan bild, något som verkar vara en spridd missuppfattning.

Sedan kan man förstås ha tycka att det är "bättre" eller "sämre" färger. Där är jag mer inne på att det ska vara rätt färger.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har precis fått hem skärmen men hittills så har det bara varit problem! Har idag ett Gigabyte HD 7970 med dem senaste drivrutinerna och Windows 8.1, kör med Displayport kabel med.

Får problemet

"DisplayPort™-länkfel
Systemet har upptäckt ett länkfel och kan inte ställa in önskad upplösning och uppdateringsfrekvens på din DisplayPort™-bildskärm.
Din bildskärm stöder kanske inte önskad upplösning eller det kan finnas problem med kabelanslutningen till din dators bildskärm."

Detta händer efter ett tag när man surfar runt och direkt när man startar ett spel. Skärmen blinkar till och detta meddelande kommer upp, problemet är att den byter till 60HZ!!!

Har ni några tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonte6950:

Detta händer efter ett tag när man surfar runt och direkt när man startar ett spel. Skärmen blinkar till och detta meddelande kommer upp, problemet är att den byter till 60HZ!!!

Har ni några tips?

Japp, tyvärr mer eller mindre standard att det sker med AMD:s kort. Du behöver de senaste drivrutinerna och ifall det inte hjälper, en bättre och troligtvis också kortare DP-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, tyvärr mer eller mindre standard att det sker med AMD:s kort. Du behöver de senaste drivrutinerna och ifall det inte hjälper, en bättre och troligtvis också kortare DP-kabel.

Ah okej! Blir o dra ner till Elgiganten för en ny DP-Kabel. Hoppas de löser problemet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

Det säkraste är att välja en kabel som är certifierad och då har du åtminstone en kabel som svara mot kraven. Sedan kan det bråka ändå, tyvärr.

http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Sökfunktion för certifierade kablar:

http://www.displayport.org/products-database/?products_catego...

Det är ganska få kablar som finns direkt på svenska marknaden, Accells kablar har i alla fall distribution. Men ju fler som efterfrågar detta tack vare krävande upplösningar och frekvenser, desto fler tillverkare och ÅF lär hänga på. Listan har då ökat sedan jag kollade sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det säkraste är att välja en kabel som är certifierad och då har du åtminstone en kabel som svara mot kraven. Sedan kan det bråka ändå, tyvärr.

http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Sökfunktion för certifierade kablar:

http://www.displayport.org/products-database/?products_catego...

Det är ganska få kablar som finns direkt på svenska marknaden, Accells kablar har i alla fall distribution. Men ju fler som efterfrågar detta tack vare krävande upplösningar och frekvenser, desto fler tillverkare och ÅF lär hänga på. Listan har då ökat sedan jag kollade sist.

Vill att det ska fungera som det ska redan idag! Tror du Elgiganten har någon bra :)?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingen aning. De har säkert en hel hylla. Men du kan alltid ställa säljaren lite mot väggen och fråga vilka som är certifierade.

Och nej, det finns inget som heter 1.2-kabel eller liknande. Men du kan få höra det nämnas.

Permalänk

Måste säga att färgerna är väldigt bra,
men har haft en ips skärm tidigare och den har vart snäppet bättre i färg återvinning,
Men märktes bara när skärmarna står bredvid varandra och jag speglade dom.
Denna skärmen är väldigt bra tack vara 144hz (Freesync 90hz) men hellre 90hz med bra flyt och lite mer ögongodis än 144hz. Undantag cs och cod titlarna körs på 144hz .
Presterar hyfsat bra men skulle vart en lägre prislapp tycker jag.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen aning. De har säkert en hel hylla. Men du kan alltid ställa säljaren lite mot väggen och fråga vilka som är certifierade.

Och nej, det finns inget som heter 1.2-kabel eller liknande. Men du kan få höra det nämnas.

Funka inge bra med en annan kabel heller, att det alltid ska va problem med allt.. roligt o köra i 60hz.. :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det funkar hur bra som helst med den inbyggda grafiken på i7an i 120HZ iallafall, Vad tror ni man kan göra åt mitt 7970? Sälja och köpa annat kort?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Låter lite väl drastiskt att sälja grafikkortet utan att ge det ett tag för folk att komma på lösningar på problemet, lär ju vara fler som råkar ut för det, som jag skrev i din andra tråd... En tråd räcker ju för övrigt!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Låter lite väl drastiskt att sälja grafikkortet utan att ge det ett tag för folk att komma på lösningar på problemet, lär ju vara fler som råkar ut för det, som jag skrev i din andra tråd... En tråd räcker ju för övrigt!

Yes får ursäkta! Är bara otålig och vill få det fixat, Verkar vara just kortet som är problemet, Hd graphics kör ju 120hz DP utan problem medans 7970it kan bara köra i 60hz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

Yes får ursäkta! Är bara otålig och vill få det fixat, Verkar vara just kortet som är problemet, Hd graphics kör ju 120hz DP utan problem medans 7970it kan bara köra i 60hz.

Testat andra drivers?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Testat andra drivers?

yes det har jag! Inga resultat där!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

yes det har jag! Inga resultat där!

Vet att det varit/är rätt känsligt med kablar till just AMD kort. Du kan inte reklamera och testa annat märke/modell av kabel?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det låter inte bra för mig då jag har ett 7970 Windforce OC och ett Sapphire 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Yes får ursäkta! Är bara otålig och vill få det fixat, Verkar vara just kortet som är problemet, Hd graphics kör ju 120hz DP utan problem medans 7970it kan bara köra i 60hz.

Har du testat med alla "portar" på grafikkortet. Vet att många 7870 bara har dual-dvi stöd på en dvi-port etc. så kanske är likadant med displayporten?