Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr så blir det nog att min skärm får åka tillbaka också...
Gillar den skarpt! men nu när dom gick ut med att det inte blir något FreeSync crossfire stöd inom en snar framtid så blir det nog att avvakta. Samt diverse andra saker som "stör" mig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Har du testat med alla "portar" på grafikkortet. Vet att många 7870 bara har dual-dvi stöd på en dvi-port etc. så kanske är likadant med displayporten?

Yes mitt 7970 har bara två mini DP ingångar, har provat båda två!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Ja, tyvärr så blir det nog att min skärm får åka tillbaka också...
Gillar den skarpt! men nu när dom gick ut med att det inte blir något FreeSync crossfire stöd inom en snar framtid så blir det nog att avvakta. Samt diverse andra saker som "stör" mig lite.

Lite nyfiken på vad mer du inte gillar med den? Byggkvalitet, foten eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite nyfiken på vad mer du inte gillar med den? Byggkvalitet, foten eller något sådant?

Nej, byggkvaliteten tycker jag är perfekt! mycket mycket bättre än Acer XG.

Ska försöka lite lite pro's och con's

PROs:
#Färgerna
#144hz
#2560x1440p

Cons:
#freesync (måste tyvärr lista den på cons då jag inte upplever det som att fungerar bra för tillfället samt inget crossfire stöd)
#Priset (Ja för 6500kr så borde man nog kunna förvänta sig en produkt utan problem, (den är väl egentligen inte skärmens fel utan freesync's))

Ja alltså, jag står verkligen i valet och kvalet...
Problemet är ju om man ska se det så att jag får ju ingen annan 144hz 1440p skärm för det här priset (borträknat korea skärmar).

Permalänk
Medlem

Tjena igen!

Någon som har köpt skärmen och testat med R9 290-290X i 2560x1440P? Vill vara 100% på att det fungerar då jag får Displayport Link Failure med mitt 7970!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Nej, byggkvaliteten tycker jag är perfekt! mycket mycket bättre än Acer XG.

Ska försöka lite lite pro's och con's

PROs:
#Färgerna
#144hz
#2560x1440p

Cons:
#freesync (måste tyvärr lista den på cons då jag inte upplever det som att fungerar bra för tillfället samt inget crossfire stöd)
#Priset (Ja för 6500kr så borde man nog kunna förvänta sig en produkt utan problem, (den är väl egentligen inte skärmens fel utan freesync's))

Ja alltså, jag står verkligen i valet och kvalet...
Problemet är ju om man ska se det så att jag får ju ingen annan 144hz 1440p skärm för det här priset (borträknat korea skärmar).

Tack, det låter rätt bra ändå faktiskt. FreeSync-stödet lär bli bättre med tiden (även om just denna modell inte lär kunna drivas i 144Hz FreeSync oavsett), jag själv kör ändå bara singel-GPU och priset väntar jag på att sjunker.

Hoppas det dyker upp någon riktig fullpottare framöver. Personligen är jag nästan hellre utan skärm än att behöva köra TN istället för IPS.

Permalänk
Medlem

funkar freesyncen i windowed mode? ser fram emot att testa ips 144hz när min skärm kommer vilket fall

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack, det låter rätt bra ändå faktiskt. FreeSync-stödet lär bli bättre med tiden (även om just denna modell inte lär kunna drivas i 144Hz FreeSync oavsett), jag själv kör ändå bara singel-GPU och priset väntar jag på att sjunker.

Hoppas det dyker upp någon riktig fullpottare framöver. Personligen är jag nästan hellre utan skärm än att behöva köra TN istället för IPS.

Ja, nu överväger jag igen att behålla den...
Ska ge den 1v så får vi se.

Permalänk
Medlem

Ingen fler som fått en och har åsikter att dela? Inte beställt min än då det är tentaperiod och distraktionen kan bli lite för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen fler som fått en och har åsikter att dela? Inte beställt min än då det är tentaperiod och distraktionen kan bli lite för stor.

fick min igår, bytte från en swift och är mycket nöjd än så länge, inte testat freesync än men 144hz ips är underbart fick lite backlight bleed i kanterna, mest runt menyknapparna men som tur är syns det inte under vanligt användande.

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Något jag inte sett är om det finns någon strobing teknik på denna skärm. Prophet eller VooDoo kan ni ge någon information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Något jag inte sett är om det finns någon strobing teknik på denna skärm. Prophet eller VooDoo kan ni ge någon information?

inte vad jag sett i menyerna iallafall

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Vad kör ni på för inställningar då? sRGB-läget ser ju onekligen väldigt bra ut om man är ute efter korrekta färger, detta läge ska väl också vara fabrikskalibrerat.

Men i sRGB-läget har man ju tyvärr ingen möjlighet att ändra på speciellt många inställningar , skulle personligen vilja sänka brightness något samt sharpness, då det är lite overscan och bildas konturer runt vissa objekt (trots att t.ex. VividPixel är ställt till 0).

Har läst att inställningen "Trace Free" ska sänka ghosting, någon som märker skillnad?

Tacohej.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vad kör ni på för inställningar då? sRGB-läget ser ju onekligen väldigt bra ut om man är ute efter korrekta färger, detta läge ska väl också vara fabrikskalibrerat.

Men i sRGB-läget har man ju tyvärr ingen möjlighet att ändra på speciellt många inställningar , skulle personligen vilja sänka brightness något samt sharpness, då det är lite overscan och bildas konturer runt vissa objekt (trots att t.ex. VividPixel är ställt till 0).

Har läst att inställningen "Trace Free" ska sänka ghosting, någon som märker skillnad?

Tacohej.

jag kör rts läget just nu, men har inte bestämt mig vilket läge jag gillar mest hehe

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

inte vad jag sett i menyerna iallafall

Låter ju inte så kul. Får skriva en rad i ASUS subforumet och se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så kommer jag behålla skärmen, som Prophet^ skriver så är det nice med 144hz IPS.
Dock märker jag av skuggningen som visat sig på andra freesync skärmar (detta är ju även med freesync avstängt) dock så kommer ju detta problem troligtvis lösa sig med drivrutiner.

//P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Som det ser ut nu så kommer jag behålla skärmen, som Prophet^ skriver så är det nice med 144hz IPS.
Dock märker jag av skuggningen som visat sig på andra freesync skärmar (detta är ju även med freesync avstängt) dock så kommer ju detta problem troligtvis lösa sig med drivrutiner.

//P

Trist att problemet med skuggningar är kvar även i 144Hz.

Samtidigt har priserna på skärmen sakta börjat vandra ner om man tittat på Prisjakt. Nu återstår det ju att se hur mycket mer den lär sjunka den närmaste tiden. Ett alternativ är ju att skicka tillbaks och se om problemet löser sig med mjukvaruuppdateringar eller om det krävs en bättre scaler i skärmen. Dock kan jag tänka mig att det är svårt att gå tillbaks efter att ha suttit en tid med 144Hz IPS.

Permalänk
Medlem

Det bör ligga i mjukvaran anders190 då problemet inte uppkommer när personer använder grafikkort som inte är freesynckompatibla som jag förstått det från recensioner av andra freesyncskärmar.
Förhoppningsvis kan Swec eller tftcentral trycka ut en recension på den här snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Det bör ligga i mjukvaran anders190 då problemet inte uppkommer när personer använder grafikkort som inte är freesynckompatibla som jag förstått det från recensioner av andra freesyncskärmar.
Förhoppningsvis kan Swec eller tftcentral trycka ut en recension på den här snart.

Ah, det låter ju rätt lovande då.

Hoppas ni som har skärmen håller oss uppdaterade med!

Permalänk
Medlem

Jahapp, då blir det att lämna tillbaka och avvakta... *suck*

http://www.sweclockers.com/nyhet/20463-asus-aterkallar-mg279q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Jahapp, då blir det att lämna tillbaka och avvakta... *suck*

http://www.sweclockers.com/nyhet/20463-asus-aterkallar-mg279q...

nu är frågan om jag ska vänta tills asus tar emot skärmarna eller om jag ska skicka tillbaks skiten och köra på swiften tillsvidare >_<

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad man ska fylla i formuläret (Reklamation)

Service ID (Kundkod alt. den kod du fick utav kundtjänst 08 587 69 407) Obligatoriskt uppgift,

Ringde Asus Supporten, dem fatta ingenting.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Någon som vet vad man ska fylla i formuläret (Reklamation)

Service ID (Kundkod alt. den kod du fick utav kundtjänst 08 587 69 407) Obligatoriskt uppgift,

Ringde Asus Supporten, dem fatta ingenting.

du får ett service id när du kontaktar supporten om ett specifikt ärende, finns i email ämnet tex

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

När de ändå håller på borde de fixa så freesync automatiskt stängs av och skärmen övergår till 144Hz när man passerat 90 FPS

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

du får ett service id när du kontaktar supporten om ett specifikt ärende, finns i email ämnet tex

Ah tackar! hjälpte ej att ringa dem, fick ett ID när jag mailade!

Är det ens särskilt stor skillnad på 120hz 0 144hz, värt o reklamera, eller vad tror ni?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonte6950:

Är det ens särskilt stor skillnad på 120hz 0 144hz, värt o reklamera, eller vad tror ni?

Jag skulle säga att det krävs ett väldigt vältränat sinne öga-hand-hjärna-koordination för att 144 vs 120 Hz ska bli tydligt. Fördelen med 144 över 120 Hz har annars handlat mycket om att Vsync vid halvering hamnar på 60 respektive 72 Hz och den skillnaden är faktiskt märkbar.

Är det främst Freesync som gäller för dig så är det sak samma eftersom det är 35 till 90 Hz i vilket fall.

Men, du bör få till en firmware-fix helt enkelt för att det ökar andrahandsvärdet på skärmen och att du i framtiden slipper tänka på att du sitter med en ofixad skärm. Det kan också vara en praktisk fördel då jag märkte att MG279Q gärna vill få grafikkort och liknande att alltid synka mot 144 Hz. Du kan hamna i situationen där ett program prompt vill köra i 144 Hz och därmed drabbas av frame-skippingen oavsett vad du väljer i Windows-inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah tackar! hjälpte ej att ringa dem, fick ett ID när jag mailade!

Är det ens särskilt stor skillnad på 120hz 0 144hz, värt o reklamera, eller vad tror ni?

Har de sagt nåt om när de fixar det, tänkte mer om skärmen funkar i övrigt om man kanske kör den i 120hz sålänge eller 60hz beroende på vad den klarar av och då kanske man kan vänta tills när de eller butiken får in nya?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle säga att det krävs ett väldigt vältränat sinne öga-hand-hjärna-koordination för att 144 vs 120 Hz ska bli tydligt. Fördelen med 144 över 120 Hz har annars handlat mycket om att Vsync vid halvering hamnar på 60 respektive 72 Hz och den skillnaden är faktiskt märkbar.

Är det främst Freesync som gäller för dig så är det sak samma eftersom det är 35 till 90 Hz i vilket fall.

Men, du bör få till en firmware-fix helt enkelt för att det ökar andrahandsvärdet på skärmen och att du i framtiden slipper tänka på att du sitter med en ofixad skärm. Det kan också vara en praktisk fördel då jag märkte att MG279Q gärna vill få grafikkort och liknande att alltid synka mot 144 Hz. Du kan hamna i situationen där ett program prompt vill köra i 144 Hz och därmed drabbas av frame-skippingen oavsett vad du väljer i Windows-inställningarna.

Ah man märker ingen större skillnad men viktigt vid Vsync halveringen! Sant, man vill inte sitta med en ofixad skärm! Om man ska sälja den eller senare så är det nog ingen som vill ha en defekt skärm ju! Har också märkt i spel att den först försöker synka mot 144hz även om man har ställt in 120hz i skärminställningarna. Jo blir att skicka in!

Skrivet av godspeed:

Har de sagt nåt om när de fixar det, tänkte mer om skärmen funkar i övrigt om man kanske kör den i 120hz sålänge eller 60hz beroende på vad den klarar av och då kanske man kan vänta tills när de eller butiken får in nya?

Yes dem sa att man skulle köra i 120HZ tills början av juni så att dem hinner få ut fungerande produkter och sedan skicka in den via deras reklamationsformulär, (finns i nyheten)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men, du bör få till en firmware-fix helt enkelt för att det ökar andrahandsvärdet på skärmen och att du i framtiden slipper tänka på att du sitter med en ofixad skärm. Det kan också vara en praktisk fördel då jag märkte att MG279Q gärna vill få grafikkort och liknande att alltid synka mot 144 Hz.

Hur såg/ser det ut med 7970/280X kort och skärmen, det verkar ju vara lite problem och eftersom Caroline på ASUS forum inte kunde ge mig något svar så hoppas jag på dig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur såg/ser det ut med 7970/280X kort och skärmen, det verkar ju vara lite problem och eftersom Caroline på ASUS forum inte kunde ge mig något svar så hoppas jag på dig.

Ingen aning, körde ett 290X. Men AMD:s kort är generellt bråkiga när man ska köra 144 Hz. De flesta kablar fungerar inte och det uppstår ofta störningar även med korta kablar. Inga problem i 120 Hz däremot.