Dator går upp i varv vid avstängning

Permalänk
Medlem

Dator går upp i varv vid avstängning

Hej! Som titeln säger så går datorn upp i varv vid avstängning. Tror det är främst CPU fläkten som går igång, vilket är konstigt då fläktkurvan oftast gör att den går tyst. Den tar även cirka en minut att stänga av sig efter att jag tryckt på av-knappen, dock startar den mycket snabbt, för ja har nyligen installerat om windows (8.1). kör os på en 2TB HDD. Prolle är i5 3570k, klockad till 4.4 GHz. GPU är ASUS 980 Strix, PSU ett 550w XFX 80+ bronze.
Hoppas någon har en idé på vad det kan bero på!
Om tråden ligger fel så får någon snäll gärna flytta den

Visa signatur

THE GAME

Permalänk

Hej, för mig och antagligen alla andra gäller samma sak.

Är ganska säker på att fläktuppvarvningen på åtminstone grafikkortet har att göra med att då drivrutinen "stängs av" av Windows så tar hårdvaran över fläktstyrningen vilket i princip alltid betyder 100% fläkthastiget. Detta går inte att göra någonting åt men är helt normalt.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanes256:

Hej! Som titeln säger så går datorn upp i varv vid avstängning. Tror det är främst CPU fläkten som går igång, vilket är konstigt då fläktkurvan oftast gör att den går tyst. Den tar även cirka en minut att stänga av sig efter att jag tryckt på av-knappen, dock startar den mycket snabbt, för ja har nyligen installerat om windows (8.1). kör os på en 2TB HDD. Prolle är i5 3570k, klockad till 4.4 GHz. GPU är ASUS 980 Strix, PSU ett 550w XFX 80+ bronze.
Hoppas någon har en idé på vad det kan bero på!
Om tråden ligger fel så får någon snäll gärna flytta den

Du kan tex ha nån form av windows programvara som styr CPU fläkten.
när programmet avslutas går fläkten för fullt, kolla om inte bios kan styra fläkten istället, och så slipper du också då onödiga program för detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan tex ha nån form av windows programvara som styr CPU fläkten.
när programmet avslutas går fläkten för fullt, kolla om inte bios kan styra fläkten istället, och så slipper du också då onödiga program för detta.

Kurvan styrs av bios, inte av program i windows. Anledningen till att jag reagerar är att datorn inte riktigt betedde sig så här innan jag ominstallerade windows. Skillnaden nu är ett nytt graffe samt cpu kylare, jämfört med innan ominstallation

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Medlem

Samma här. Jag använder Open Hardware Monitor för att styra fläkthastigheten. När jag stänger av datorn, stängs programmet av och fläktarna går upp i 100% i några sekunder tills den stängs av. Inte så att du har något sånt program?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanes256:

Kurvan styrs av bios, inte av program i windows. Anledningen till att jag reagerar är att datorn inte riktigt betedde sig så här innan jag ominstallerade windows. Skillnaden nu är ett nytt graffe samt cpu kylare, jämfört med innan ominstallation

Det är förmodligen grafikkortet som varvar upp, när drivrutinen stängs av, som tidigare nämnt.

Jag hade ett GTX 980 från Gigabyte innan, och det varvade 100% vid uppstart till drivrutinen laddades in, och likadant när jag stängde av datorn, det är inget att oroa sig över.

Kan tillägga att min CPU kylare har lite samma fenomen, men inte lika höga varv bara, men det ändrar sig också under uppstart osv.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara bra då det kanske blåser bort lite damm.