Dator går upp i varv vid avstängning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Okt 2012

Dator går upp i varv vid avstängning

Hej! Som titeln säger så går datorn upp i varv vid avstängning. Tror det är främst CPU fläkten som går igång, vilket är konstigt då fläktkurvan oftast gör att den går tyst. Den tar även cirka en minut att stänga av sig efter att jag tryckt på av-knappen, dock startar den mycket snabbt, för ja har nyligen installerat om windows (8.1). kör os på en 2TB HDD. Prolle är i5 3570k, klockad till 4.4 GHz. GPU är ASUS 980 Strix, PSU ett 550w XFX 80+ bronze.
Hoppas någon har en idé på vad det kan bero på!
Om tråden ligger fel så får någon snäll gärna flytta den

THE GAME

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Apr 2011

Hej, för mig och antagligen alla andra gäller samma sak.

Är ganska säker på att fläktuppvarvningen på åtminstone grafikkortet har att göra med att då drivrutinen "stängs av" av Windows så tar hårdvaran över fläktstyrningen vilket i princip alltid betyder 100% fläkthastiget. Detta går inte att göra någonting åt men är helt normalt.

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av hanes256:

Hej! Som titeln säger så går datorn upp i varv vid avstängning. Tror det är främst CPU fläkten som går igång, vilket är konstigt då fläktkurvan oftast gör att den går tyst. Den tar även cirka en minut att stänga av sig efter att jag tryckt på av-knappen, dock startar den mycket snabbt, för ja har nyligen installerat om windows (8.1). kör os på en 2TB HDD. Prolle är i5 3570k, klockad till 4.4 GHz. GPU är ASUS 980 Strix, PSU ett 550w XFX 80+ bronze.
Hoppas någon har en idé på vad det kan bero på!
Om tråden ligger fel så får någon snäll gärna flytta den

Du kan tex ha nån form av windows programvara som styr CPU fläkten.
när programmet avslutas går fläkten för fullt, kolla om inte bios kan styra fläkten istället, och så slipper du också då onödiga program för detta.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älmhult
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av ggustavsson:

Du kan tex ha nån form av windows programvara som styr CPU fläkten.
när programmet avslutas går fläkten för fullt, kolla om inte bios kan styra fläkten istället, och så slipper du också då onödiga program för detta.

Kurvan styrs av bios, inte av program i windows. Anledningen till att jag reagerar är att datorn inte riktigt betedde sig så här innan jag ominstallerade windows. Skillnaden nu är ett nytt graffe samt cpu kylare, jämfört med innan ominstallation

THE GAME

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Samma här. Jag använder Open Hardware Monitor för att styra fläkthastigheten. När jag stänger av datorn, stängs programmet av och fläktarna går upp i 100% i några sekunder tills den stängs av. Inte så att du har något sånt program?

Citera för svar! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av hanes256:

Kurvan styrs av bios, inte av program i windows. Anledningen till att jag reagerar är att datorn inte riktigt betedde sig så här innan jag ominstallerade windows. Skillnaden nu är ett nytt graffe samt cpu kylare, jämfört med innan ominstallation

Det är förmodligen grafikkortet som varvar upp, när drivrutinen stängs av, som tidigare nämnt.

Jag hade ett GTX 980 från Gigabyte innan, och det varvade 100% vid uppstart till drivrutinen laddades in, och likadant när jag stängde av datorn, det är inget att oroa sig över.

Kan tillägga att min CPU kylare har lite samma fenomen, men inte lika höga varv bara, men det ändrar sig också under uppstart osv.

* Fractal Design R5 * Acer Predator XB240Hbmjdpr * MSI Z170A GAMING M7 * Intel Core i7 6700K / NZXT Kraken x61 * MSI GTX 1080 8GB Gaming X* Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB 3000MHz * EVGA SuperNova 850W G2 * Samsung SSD PRO 850-Series 250GB * Samsung SSD EVO 850-Series 1TB * Windows 10 Pro -64bit * Objetive Designs O2+ODAC * Philips Fidelio X2 + AntLion MicMod V4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Kan ju vara bra då det kanske blåser bort lite damm.

Lite olika intel datorer jag spelar och mixtrar på.