Den ena GPU:n överhettar på ett 7990.

Permalänk
Medlem

Den ena GPU:n överhettar på ett 7990.

Fick hem mitt Powercolor 7990 som jag köpte som fyndvara för 2000kr hos webhallen förra veckan. De hade bara lindat in det i "bubbelplast" och sen lagt det löst i en pappkartong, jäkligt dåligt förpackat. Fick en skruv i handen (var iofs bara till backplaten) när jag packade upp det. Prövade lite bf4 och la märke till att den ena GPU:n throttlade, den går upp till 90 grader och sen sänker den frekvensen till 501Mhz medans den andra GPU:n ligger på ~60 grader och full fart 900Mhz.

Kan det vara så att kortet har blivit skadat under transporten och kylaren har lossnat lite grann? Eller är det drivrutinerna som spökar?
Nätagget som sitter i burken är ett xfx xxx 650w vilket borde vara på gränsen tillsammans med en 2500k i 4.5Ghz mätte upp effektförbrukningen och kom aldrig över 350w under bf4/futuremark visserligen med ena GPU:n strypt, så det kan väl inte vara nätagget?

Permalänk
Medlem

350w med 7990 och överklockad 2500k tror jag inte på, där lär något vara konstigt.

sitter kylaren på ordentligt? plocka bort och byta kylpasta?

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut under Futuremark http://imgi.se/image.php?di=3RCA GPU 1 50% load 900Mhz, GPU 2 100% load 501Mhz.

Permalänk
Medlem

Har precis själv fått ett 7990, läste på ganska mkt innan det kom hem, Det är ett VARMT kort, men enligt amd så fixar det väldigt höga temps! Saker att testa! Ladda ner MSI afterburner, disabla "ulps" under general settings, det är en strömsparande funktion som släcker den ena kärnan då den inte behövs, dock så kan den tydligen spöka under gameplay och skapa ojämn belastning, så bort med den. Sen kan man sänka volten, någonstans mellan 1175 och 1160 kan funka, fick ner mitt till 1165 sedan tog det stopp. beroende på vad du kör för spel så kan du klocka ner kortet en aning också, jag har en profil på 900mhz core och 1400mhz mem och då kan man smyga ner volten liiite till. När jag fick hem kortet testkörde bara för att notera temps och benchmarks. kom upp i 93 grader under firestrike, tog ut kortet, bytte kylpasta, in igen, 82 grader(!) Det var ingen vacker syn när man plockade bort kylaren, extremt mkt kylpasta, extremt kladdigt, så det var välbehövligt och gjorde stor skillnad. Det jag gjorde sedan var att ta bort standard fläktarna och höljet och strappade på två st 120 corsair sp, gjorde iof bara 2 graders skillnad, Inte jätte snyggt men omg vad mkt tystare det är nu. nu hamnar jag på ca 79-80 under firestrike, kör jag med min nedklockade profil ligger det kring 76-77 typ. Kan varmt rekommendera att testa dessa saker!

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon

Permalänk
Medlem

Löste problemet, har det special byggda kortet av powercolor som byggdes innan det officiella släpptes ifrån AMD samma stora 3 slots kylare som sitter på devil 13. Det var en konstruktions miss, skruvarna är för "korta" som håller fast kylaren emot GPU:erna och eftersom kylaren är så tung så ligger den inte emot GPU:n. Var och köpte ett par brickor och la imellan PCBn och skruvarna vilket fixade temperaturen.

Skulle nog behöva byta pastan någon som vet vilken pasta som passar?

http://tpucdn.com/reviews/Powercolor/HD_7990_Devil_13/images/tempfix_small.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albin967:

Löste problemet, har det special byggda kortet av powercolor som byggdes innan det officiella släpptes ifrån AMD samma stora 3 slots kylare som sitter på devil 13. Det var en konstruktions miss, skruvarna är för "korta" som håller fast kylaren emot GPU:erna och eftersom kylaren är så tung så ligger den inte emot GPU:n. Var och köpte ett par brickor och la imellan PCBn och skruvarna vilket fixade temperaturen.

Skulle nog behöva byta pastan någon som vet vilken pasta som passar?

http://tpucdn.com/reviews/Powercolor/HD_7990_Devil_13/images/tempfix_small.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör vara någon trögflytande pasta typ AS 5 eller liknade. Dock ska du ju inte ta mycket på den så de flesta pastor klarar det antagligen bra ändå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Löste problemet, har det special byggda kortet av powercolor som byggdes innan det officiella släpptes ifrån AMD samma stora 3 slots kylare som sitter på devil 13. Det var en konstruktions miss, skruvarna är för "korta" som håller fast kylaren emot GPU:erna och eftersom kylaren är så tung så ligger den inte emot GPU:n. Var och köpte ett par brickor och la imellan PCBn och skruvarna vilket fixade temperaturen.

Skulle nog behöva byta pastan någon som vet vilken pasta som passar?

http://tpucdn.com/reviews/Powercolor/HD_7990_Devil_13/images/tempfix_small.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem faktiskt på mitt beg Powercolor som jag införskaffade nyligen. Fick det billigt pga detta.
Med denna lösning funkar det bra

Visa signatur

Cooler Master Gladiator 600|MSI P55A-G55|Inte i5 760|Noctua NH-U12P|A-Data 8GB (4x2048MB) GAME-Series|PSC 6970, XFX 6970|Corsair TX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Löste problemet, har det special byggda kortet av powercolor som byggdes innan det officiella släpptes ifrån AMD samma stora 3 slots kylare som sitter på devil 13. Det var en konstruktions miss, skruvarna är för "korta" som håller fast kylaren emot GPU:erna och eftersom kylaren är så tung så ligger den inte emot GPU:n. Var och köpte ett par brickor och la imellan PCBn och skruvarna vilket fixade temperaturen.

Skulle nog behöva byta pastan någon som vet vilken pasta som passar?

http://tpucdn.com/reviews/Powercolor/HD_7990_Devil_13/images/tempfix_small.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar använda Noctuas kylpasta. Brukar "spara" flera grader med den.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB