Externt HDD chassi som fixar en 6TB disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2008

Externt HDD chassi som fixar en 6TB disk?

Har svårt att hitta ett externt HDD chassi som kan ta en 6TB disk. Har någon några tips för mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Inte 100%, men alla som stöder 4TB "borde" stöda 6TB också.
Alla 4TB diskar har nämligen 4k sektorer och måste köra GPT precis som alla 6TBare.
I teorin iaf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Frågan är väl om stöd för 4TB = 4TB, 5TB, 6TB, 6.3TB, 8TB, 10TB etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Phobios:

Har svårt att hitta ett externt HDD chassi som kan ta en 6TB disk. Har någon några tips för mig?

Vart står det att dom inte klarar av 6TB ? t.ex https://www.komplett.se/icy-box-ib-366stu3b-35-hdd-chassi/790...

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2008

http://www.deltaco.eu/se/product/(MAP-GD34U3)/DELTACO-externt...
"Klarar hårddiskar med max 4TB kapacitet."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Titta på en NAS från QNAP så kan du garanterat byta ut hårddisken i flera år framåt utan problem med storleksbegränsningar.

Det är antalet hårddiskar som avgör priset. Men en sådan här som klarar 2 diskar skulle du säkert gilla.

QNAP TS-212P - Prisjakt

Produktspecifikation QNAP TS-212P
Kompatibla hårddiskar

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Phobios:

Skumt, det som skiljer sig tekniskt är väl egentligen att MBR partitioner inte kan vara över 2Tbyte men kan man hantera GPT över 2Tbyte borde det inte finnas nån mer begränsning innan man begränsas av GPT och det är än så länge en bra bit innan det lär ske för privatpersoner.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Phobios:

Märkligt, kan ju vara gammal information från när det bara fanns 4TB att köpa ??
Som sagt det finns en begränsning på *2.2TB*.
Jag tror inte det finns någon 4TB begränsning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2008

Fick nu möjlighet att testa disken i ovan nämnda chassi från deltaco och det var inte något problem. Den fixade 6TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Alpha77:

Märkligt, kan ju vara gammal information från när det bara fanns 4TB att köpa ??
Som sagt det finns en begränsning på *2.2TB*.
Jag tror inte det finns någon 4TB begränsning.

Skrivet av mrqaffe:

Skumt, det som skiljer sig tekniskt är väl egentligen att MBR partitioner inte kan vara över 2Tbyte men kan man hantera GPT över 2Tbyte borde det inte finnas nån mer begränsning innan man begränsas av GPT och det är än så länge en bra bit innan det lär ske för privatpersoner.

Jo, det finns 4k sektor begränsningar.
Men som jag sa ovan, om de klarar 4TB (som måste vara 4k sektorer för att få plats med allt) så ska det gå med 5-6TB också, då det inte borde vara en skillnad.