Söker extern lagring för uppspelning via iPAD

Permalänk
Medlem

Söker extern lagring för uppspelning via iPAD

Hej allihopa

Jag är ute efter en extern hårddisk, eller om jag behöver en NAS, på runt 1-2TB där jag tänker streama till min iPAD via appen Infuse. Någon som har något tips på en bra extern hårddisk NAS för mina ändamål? Behöver inte alls vara något advancerat.

EDIT: Hade detta funkat? https://www.komplett.se/wd-my-cloud-personal-storage-2tb/8031...

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nåt som kan fungera som DLNA server, den du länkar verkar stödja det, funktionen finns även i många bättre routrar och då kan man ansluta valfri disk till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

DLNA för steaming till telefoner/surfplattor, så jaa den du länkade fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem

Perfekt, tackar för snabbt svar. Har dock telia fiber så då är man fast med deras egna router =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Perfekt, tackar för snabbt svar. Har dock telia fiber så då är man fast med deras egna router =/

Den har väl både usbuttag för diskar och DNLA server, åtminstone har min det och har du fiber borde du också ha en 799a.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det då bättre att köpa en WD Cloud eller en extern hårddisk till min router?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Är det då bättre att köpa en WD Cloud eller en extern hårddisk till min router?

Wd cloud är ju både och men jag vet inte hur den presterar ensam som nas, troligen är den minst lika bra men det är ju billigare att köpa en ren disk, kan du inte låna en disk för att prova ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo jag kan testa när jag kommer hem, har externa hårddiskar. Men jag tänker att pengarna är skitsamma (fick tillbaka fint på skatten så tänkte unna mig lite ).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Jo jag kan testa när jag kommer hem, har externa hårddiskar. Men jag tänker att pengarna är skitsamma (fick tillbaka fint på skatten så tänkte unna mig lite ).

Då kanske du ska skaffa en ordentlig nas i stället, en Synology så kan du få ännu mer utrymme och bättre prestanda. Eller en ny router med bra diskprestanda typ Linksys wrt 1900ac det snabbar ju även upp wifin rejält.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske behöver en sådan router och så en vanlig extern hårddisk. Grejen är att jag tidigare ville köpa ny router, men dom på telia säger att det inte går eftersom deras router är den som endast funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Ja, kanske behöver en sådan router och så en vanlig extern hårddisk. Grejen är att jag tidigare ville köpa ny router, men dom på telia säger att det inte går eftersom deras router är den som endast funkar.

Nej det är inte den enda som fungerar, har du bara data är det bara att ansluta vad som helst, har du tv är det lite mer pill men det finns trådar om hur du konfar vlanen, har du telefon behöver du även en telefoniadapter, man kan även be Telia brygga smarten så får du sedan själv hantera lanet, smarten agerar då bara tjänstefördelare och telefoniadapter och matar ut lanet på en port där du ansluter vad du nu vill ha för enhet för lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såhär säger deras support:

15:19:06 TELIA: Hej
Vi kan egentligen inte lämna några garantier på annan router utan det är helt upp till dig själv att välja något som passar dina behov och önskemål.
Om du har ett modem av modellen Technicolor/Thomson tillhandahållet utav Telia så behöver vi även genomföra en bryggning mot port 4 om du ska koppla in e egen router.

15:21:11 JAG: Jag har tv också från er
15:21:26 JAG kan jag då få den nyinköpta som standard o då koppla in eran o bara köra tv via den?

15:21:56 TELIA Då krävs det att vårt modem är inkopplat för att tv-tjänsten ska fungera.
Vi bryggar då modemet mot port 4 så att du kan ansluta din egna router mot den porten. Dom övriga portarna (1-3) nyttjas då för dina tv-boxar.

15:23:57 TELIA Trafiken kommer bara att skickas vidare till port 4 som en publik ip-adress vilket innebär att din egna router kommer att hantera anslutningen både med nätverkskabel och trådlöst.

Routerdelen blir helt inaktiverad i det modem som du har från Telia

__________________________________________________________________________

Så då kan jag köpa den där routern för hastigheten är inte allt för bra på deras egna asså =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Såhär säger deras support:

15:19:06 TELIA: Hej
Vi kan egentligen inte lämna några garantier på annan router utan det är helt upp till dig själv att välja något som passar dina behov och önskemål.
Om du har ett modem av modellen Technicolor/Thomson tillhandahållet utav Telia så behöver vi även genomföra en bryggning mot port 4 om du ska koppla in e egen router.

15:21:11 JAG: Jag har tv också från er
15:21:26 JAG kan jag då få den nyinköpta som standard o då koppla in eran o bara köra tv via den?

15:21:56 TELIA Då krävs det att vårt modem är inkopplat för att tv-tjänsten ska fungera.
Vi bryggar då modemet mot port 4 så att du kan ansluta din egna router mot den porten. Dom övriga portarna (1-3) nyttjas då för dina tv-boxar.

15:23:57 TELIA Trafiken kommer bara att skickas vidare till port 4 som en publik ip-adress vilket innebär att din egna router kommer att hantera anslutningen både med nätverkskabel och trådlöst.

Routerdelen blir helt inaktiverad i det modem som du har från Telia

__________________________________________________________________________

Så då kan jag köpa den där routern för hastigheten är inte allt för bra på deras egna asså =/

Ja du kan köra via en egen router för datatrafiken eller konfigurera nåt eget så att vlanen fungerar via den om du även vill köra tv utan Teliasmarten, det finns åtminstone 3 trådar om det i forumet, det enklaste är att be Telia om bryggning och sedan koppla in sin egen utrustning för lanet och låta smarten ta hand om kopplingen till tvn, det kräver inget avancerat pill med vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läser runt lite om den på olika sidor på nätet och det verkar som att folk har problem med den routern, varierande hastighet, svår att ställa in, svår att få den o funka rättare sagt osv. Kanske blir WD Cloud ändå o bara köra på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nimren:

Läser runt lite om den på olika sidor på nätet och det verkar som att folk har problem med den routern, varierande hastighet, svår att ställa in, svår att få den o funka rättare sagt osv. Kanske blir WD Cloud ändå o bara köra på.

Menar du smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Köp en NAS, klart skönare att ha allt på ett ställe än att fiffla med hårddiskar hit och dit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|