Permalänk

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4ghz

Tja,

Känner mig som en amatör som måste fråga denna fråga, men måste vara helt säker då jag ska uppgradera min dator. Är Intel Core 2 Quad Q6600 2.4ghz kompatibel med MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150? Relativt säker på att svaret är nej, men som sagt, måste vara helt säker. Om nu svaret är nej (vilket jag förväntar mig), vad för processor tycker ni jag borde köpa? En processor i medelklass helst, då jag inte kan betala allt för mycket. Min budget ligger på ca 1000-2000:-.

P.S: Jag spelar relativt krävande spel, därför vill jag gärna ha en processor som är anpassad för spelande (om det nu finns sådana).

Tack på förhand för svar.

Permalänk

Passar ej då det är socket 775.

Permalänk
Skrivet av strike_formation:

Passar ej då det är socket 775.

Befarade det.. Tack för ett sånt snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Passar som sagt inte, Intel har bytt sockel ett par gånger sedan Q6600 var aktuell.

Med din budget så är det nog Core i5 4460 som gäller. Lite utanför din budget ligger Core i5 4690K som är aningen snabbare, men har fördelen att den går att överklocka (K = överklockningsbar). Det kan vara en rätt bra egenskap att ha, eftersom man då kan överklocka processorn istället för att köpa en ny när den inte längre hänger med.

Permalänk
Medlem

Köp den dyraste Core i5 du har råd med. Om 2000kr är taket så är det i5 4460 som gäller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572166

Lägger du till några hundra så får du den antagligen populäraste CPU'n i lite bättre spel-datorer idag:

i5 4690K (den är även överklockningsbar)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2677308

EDIT: perost hann före, lite kul att vi har identiska rekommendationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman92:

Tja,

Känner mig som en amatör som måste fråga denna fråga, men måste vara helt säker då jag ska uppgradera min dator. Är Intel Core 2 Quad Q6600 2.4ghz kompatibel med MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150? Relativt säker på att svaret är nej, men som sagt, måste vara helt säker. Om nu svaret är nej (vilket jag förväntar mig), vad för processor tycker ni jag borde köpa? En processor i medelklass helst, då jag inte kan betala allt för mycket. Min budget ligger på ca 1000-2000:-.

P.S: Jag spelar relativt krävande spel, därför vill jag gärna ha en processor som är anpassad för spelande (om det nu finns sådana).

Tack på förhand för svar.

Din Q6600 passar som sagt inte.

Det bästa hade varit om du lyckas få tag på en beggad 4670k/4690k på swec marknad