Router problem (trådat bredband) Löst

Permalänk
Medlem

Router problem (trådat bredband) Löst

Idag var jag iväg och köpte en router för mobilt bredband, en TP-Link TL-MR 3420 men jag får det inte att fungera. Söker därför hjälp här.

För det första så fanns det ett faktafel i guiden. Man ska INTE, vilket det står i anvisningen, i webbläsaren navigera till en "sidan" 192.168.0.1 utan istället till 192.168.1.1. Då fungerar det och jag kommer vidare. Jag lyckades ansluta en dator via Wi-Fi. Fick dock gissa mig till hälften, jag kör Linux och det fungerar inte som Windows vilket gör guiden värdelös. Modemet hittas och jag kan ansluta men så fort jag via "sidan" 192.168.0.1 skrev in mitt lösenord (pin till USB modemets sim) blev jag bortkopplad igen. Varför? Jag blev också bortkopplad efter en viss tid.

OK, jag genomförde testet med ett gammalt modem ZTE MF821D (vilket nu inte fungerar alls så jag kan inte testa igen men jag har ett nyare Huawei E367 som jag använder direkt i datorn nu) men det borde väl fungerat. Frågan är: Vad gör jag för fel? Jag har inte testat att ansluta det nya modemet till routern eller provat att ansluta en dator via kabel. All hjälp mottages tacksamt. Jag kan också nämna att detta nya modem inte på något sätt verkar vara bättre än det gamla och att det (så fort det kopplas till datorn) öppnar ett fönster med filen _firewall.ini och mappen Fsecure. Säkerhetspaketet hade troligtvis automatiskt installerats under Windows. Fölrbindelsen bryts också med jämna mellanrum.

PS. Min operatör för Mobilt bredband är Bredbansdbolaget om det är viktigt. Datorer som ska anslutas: Laptop med Linux Mint 13 (Wi-Fi) och stationär med Ubuntu 12.04 LTS (kabel).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, inaktivera PIN-koden på ditt USB-modem genom att installera USB-modemet i din Windows-dator. Sen kan du börja felsöka när du anslutit USB-modemet till din router.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag själv lyckades få igång maskineriet, både trådlöst och trådat. Fråga mig inte hur för det vet jag knappt själv men det tog några timmar. Det håller ännu så länge men hur det går nästa gång datorn startas vet jag inte. Det verkar halta lite men ännu har det inte "klippt" och jag har kört sedan 10-tiden idag.

Jag var inne under TP Link (192.168.1.1) och rotade runt i alla menyerna. På ett ställe skulle man skriva in PIN koden och efter ett par försök lyckades jag också spara den där. Routern kommer nu att stå påslagen hela tiden och jag hoppas som sagt att jag inte behöver fixa för mycket nästa gång jag ska ut på nätet (stänger av snart för jag ska spela på windows datorn).

Till sist en liten fundering. Mitt gamla modem "satt" på 192.168.0.1, kan det vara så att denna adress nu är upptagen/förbrukad och det är därför jag fick TP Link under en annan IP adress än det var meningen?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jo, det fungerade men inte mer än så. När solen lyste! Efter några timmars inaktivitet fick routern startas om igen och nu på kvällen har signalstyrkan gått ner till 40-45%. Istället för att då gå långsamt så förlorar jag helt kommunikationen. Ger snart upp, vilket j-a nät ska jag skaffa tills de grävt färdigt fibern (byggstart i höst). Kastar snart ut skiten. Ska jag behöva beställa ett dåligt modem till varje dator i huset?

Först hade jag sagt upp Bredbandsbolegets trådlösa och tecknat mig för Telia fast. Det gick inte att använda alls och efter 2 dagars försök så gav jag upp. Beslutade mig då för att förtsätta med mobilt bredband men jag beställde ett Bättre modem och köpte en router. Och nu fungerar inte det heller. (Modemet var faktiskt sämre, det andra fungerar i vart fall direkt i datorn men det vill de ha tillbaka annars kostar det mig ett par tusen kronor. Tror inte modemet är värt så mycket på långa vägar).

Svar till "hasenfransen": Jag har en windows dator men den har inget nätverkskort. Den kan inte ta emot Wi-Fi heller. Jag kör Linux (Ubuntu, Mint).

Till alla: Jag beklagar tonen i inläggen, det är inte min normala stil men jag är nu så genomtrött på dessa internet strulande att mitt psyke är vid vägs ende.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Vila i frid

Vad säger WiFi-Analyzer i en androidtelefon om din trådlösa omgivning?

Om du har många grannar, som t.ex. i nya bostadsområdet Alderholmen i Gävle, kan det trådlösa inte räcka till när det finns över 150 accesspunkter inom en 100 meters radie som skall samsas om 13 kanaler - som mer realistiskt egentligen bara är tre kanaler som inte överlappar varandra - OM alla kör med 20 MHz bandbredd - vilket alla inte gör.

Fungerar din internetanslutning om du ansluter en nätverkskabel mellan router och din dator?

Permalänk
Medlem

Beklagar att jag inte kan något om nätverk egentligen. Jag hade igång telefonens Wi-Fi men jag tänkte inte på att kontrollera något då (och nu är allt ner plockat). Signalen var dock sämre på kvällen. Räknade in 3-4 trådlösa nätverk samtidigt. Jag bor ute på landet (inne i en by) och masten står runt 2 km härifrån.

Jag hade igång 2 datorer samtidigt, en laptop med Wi-Fi och en stationär med kabel från routern. Resultatet blev dock samma på båda, nämligen att kommunikationen bröt. Den trådlösa dongeln satt direkt i routern och det syntes ju på dongeln att det inte kommunicerade (lysdioden var svart, den ska vara ljus eller cyanblå om det är OK). Routern slutade ibland "prata" med den stationära datorn (vilket syntes på des indikeringar) medans Wi-Fi fortsatt fungerade. Omstart av routern löste detta.

Jag sitter nu här (på stationär dator) med den gamla dongeln ZTE MF821D som trots allt fungerar vilket den nya inte gjorde.

Jag tänkte lite på det hela och har nu EN lösning kvar att prova. Jag kan beställa ett ADSL abbonemang från Telia, men får då bara 8 Mbits/s. Det kan jag acceptera. Jag kan då använda mitt gamla ADSL+ modem (Netgear DM111P) men den har bara en nätverksport. Jag kan då testa med min nya router vilken, som jag uppfattat det, har möjlighet till inkoppling av ADSL modem (kartong säger: xDSL) eller skaffa annan utrustning typ homeplug (som gör vilket eluttag som helst till en del i nätverket, men det visste ni säkert redan). Frågan är vilket som är bäst att satsa på eftersom jag inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på detta projekt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Du får med en smart om du använder Telia som operatör, det ingår i kostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

? Vad är en smart? Jag hade tecknat mig för Telia 30 Mbits och fick en router/modem modell Technicolor. Den fick jag inte att fungera, vare sig trådlöst eller med sladd. Den ska returneras i veckan och jag sade upp avtalet.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

? Vad är en smart? Jag hade tecknat mig för Telia 30 Mbits och fick en router/modem modell Technicolor. Den fick jag inte att fungera, vare sig trådlöst eller med sladd. Den ska returneras i veckan och jag sade upp avtalet.

Smart är vad Telia kallar Tthomsongatewayen som ingår, de fungerar för det mesta helt perfekt men en del verkar inte komma överens med dem. Det låter mycket underligt att du inte fick den att fungera med sladd, du kanske har gjort någon manuell inställning i datorn och inte kör via dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inget om någon Thomson. Det jag fick var en:

Supporten menade att det var fel på kabeln mellan tele jacket och routern och skickade en ny. Efter en hel helgs "meckande" var jag så slut i huvudet och så ursinnig att jag sade upp hela "klabbet" och hämtade därför aldrig ut någon kabel. VDSL var det också så jag kunde inte koppla in mitt gamla modem och köra med det. (Vilket jag fick klart för mig vid andra samtelet till supporten).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Technicolor är ett varumärke från Thomson. Det där ser ut som en 799, om splittern inte funkar kan man köra utan för att testa funktionen för den behövs främst för att telefonin ska funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OK, tack för informationen. Jag kan dock inte testa det nu eftersom jag inte har något avtal med dem. Ja, just telefonin var ett problem. Alla (fasta) telefoner slogs ut men jag lärde mig senare att alla tre kablarna måste vara kopplade för att det ska fungera (obs, jag hade inte anmält mig för IP telefoni).

Förresten år min idé (se post 6 sista stycket) något att gå vidare med? Lika bra att fråga när man ändå är på gång. (Obs, lite OT)

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

OK, tack för informationen. Jag kan dock inte testa det nu eftersom jag inte har något avtal med dem. Ja, just telefonin var ett problem. Alla (fasta) telefoner slogs ut men jag lärde mig senare att alla tre kablarna måste vara kopplade för att det ska fungera (obs, jag hade inte anmält mig för IP telefoni).

Förresten år min idé (se post 6 sista stycket) något att gå vidare med? Lika bra att fråga när man ändå är på gång. (Obs, lite OT)

Vad menar du där egentligen ? Ska du köra via dsl eller 3-4g ?
Det spelar ju egentligen ingen roll för ditt lan eftersom det ändå är separerat från wananslutningen, men hur ska du ansluta och vad har du för nätverksdelar just nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bara undrade om det kanske fungerar bättre med ett "äldre" bredband som ADSL (skriver "äldre" eftersom det har funnits ett bra tag nu, det nya var ju VDSL) eller om det kanske hakar upp sig där också. mina datorer är gamla.

Jag har några komponenter nu:
Modem: Netgear DM111P (som nämnts i tråden redan) samt ett zyxel P-660H (Detta är ADSL+, beklagar fakta felet i post 6)
Router: TP-Link TL-MR 3420.

Jag vet inte om dessa komponenter kan samarbeta fullt ut dock. Det var därför jag var lite tveksam. 2 Datorer (Linux) ska dela på internet: en stationär via kabel (sitter kvar sedan tidigare) och en laptop via Wi-Fi (om det är möjligt). Husets beskaffenhet (läs: väggar och tak) är dock inte optimal för trådlösa lösningar. Men det fungerade ju bitvis. Eventuellt får jag komplettera med ett nytt nätverks kort till min stationära eftersom jag inte vet hur bra det nuvarande fungerar. Det har inte använts på flera år så det kan ju vara dåligt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Zyxel P-660H är inget modem utan en Gateway, den kan du inte använda med en till router såvida du inte bryggar den så du stänger av routingfunktionaliteten.

TP-Link TL-MR 3420 har bara 100Mbit portar vilket gör att man egentligen är dumsnål om man skaffar en sån eftersom den kommer att bli en flaskhals i lanet, jag hade lämnat tillbaka den och bytt den mot nått med Gbit portar och helst även bättre wifidelar, 5GHz och 802.11ac är inte fel.

Ett kablat nätverkskort lär fungera ok om det är helt, det har inte hänt nått särskilt med dem på 10år sedan Gbit kom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så bra det här som sagt. Om Zyxel P-660H inte är ett modem så förstår jag inte varför det offeciellt heter modem. Hittade det på NetOnNet och där kallas den båda delar. Portarna är dock låsta och det stod ingenting om möjlighet till kopplingar med router så vi stryker den ur samtalet.

Varför ska jag förresten skaffa en router med Gbit portar? Allt annat i kedan handlar ju om Mbit (abonnemang, modem etc). Jag bygger inte för framtiden här, jag vill bara ha ett fungerande nät tills vidare. (Nej, jag är inte tjurig, jag försöker bar förstå allt ni andra verkar ha stenkoll på, och den som inte frågar får inget veta ).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

Jag är inte så bra det här som sagt. Om Zyxel P-660H inte är ett modem så förstår jag inte varför det offeciellt heter modem. Hittade det på NetOnNet och där kallas den båda delar. Portarna är dock låsta och det stod ingenting om möjlighet till kopplingar med router så vi stryker den ur samtalet.

Varför ska jag förresten skaffa en router med Gbit portar? Allt annat i kedan handlar ju om Mbit (abonnemang, modem etc). Jag bygger inte för framtiden här, jag vill bara ha ett fungerande nät tills vidare. (Nej, jag är inte tjurig, jag försöker bar förstå allt ni andra verkar ha stenkoll på, och den som inte frågar får inget veta ).

Lanet används för all kommunikation mellan dina egna apparater, det är väldigt liten prisskillnad på 100Mbit eller 1Gbit delar, om du ska göra något annat än surfa så kommer du att märka stor skillnad på farten på lanet, tex om du skaffar en nas, flyttar filer mellan olika apparater, strömmar film osv, du får typ 10x högre fart för 10% högre pris så därför tycker jag man är dumsnål om man köper nya prylar som bara klarar 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då vet jag vad du menar. Nå, jag surfar bara och de största flaskhalsarna är nog de gamla datorerna (mjuk/hårdvara, tänker dock inte ta tråden Off Topic och diskutera det här). Huvudsaken är att jag får ett nätverk som fungerar, inte kopplar ner eller krånglar på annat sätt. Jag har lagt för mycket tid och energi på detta redan. Känns som jag skulle vilja ha en tekniker som sätter upp ett nätverk men det kommer att kosta mer än det smakar. Jag känner en kunnig person (på jobbet) men inte om han sysslar med nätverk.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde börja med att få till en bredbandsanslutning, adsl är ju att föredra i de flesta fall om du inte ska slå i trafiktaken på 3-4G.
Att du kör linux påverkar ju inte särskilt mycket och exakt vad dina problem beror på är svårt att gissa eftersom du inte verkar ha gjort nån felsökning utan bara bytt prylar/ abbonemang direkt. därför bör du försöka få till en uppkoppling först och sedan ta itu med lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag redigerade rubriken så slipper jag ofoget att gå off topic samtidigt som all fakta bevaras i tråden. Hoppas att det är OK.

Jag beställde som planerat ett 8Mbit abbonemang från Telia och kopplade in min gamla utrustning (vilken fungerade sånär som på lite glapp i strömkabeln till modemet). Och det fungerade utmärkt! Glädjen höll dock bara i sig tills jag tog en telefon och skulle ringa ett samtal. Jag fick "fax ljud" (läs brus, tjut och liknande elände) i örat. Ringde supporten på Telia och fick tala med en människa som först var vänlig men sedan blev "putt" när hon hörde att jag inte ville använda deras utrustning. Och när jag tänkte starta en disskusion lade hon på luren i örat på mig (Fuu). Jag testade dock att göra en Reset på modemet men det fungerade inte heller, oljudet var kvar.

Nåväl, man kan väl visa lite god vilja och jag kopplade in deras fantastiska router/modem historia som tydligen ska vara så jättebra. Men det blev inte bättre för det. Faktiskt! Hade det på känn allvarligt talat. Ringde supporten igen och fick tala med en trevligare människa som inte heller kunde peka ut problemet. Så på måndag blir jag uppringd av en tekniker som ska hem till mig och titta på telejacket. Turligt nog är inte mitt kontaktnät vidare stort så jag slipper hänvisa så mycket folk till mobilen under tiden. Hoppas nu bara att jag får igång mitt internet ikväll, annars blir jag sur på riktigt (internet datorn har varit avstängd eftersom jag kört en annan dator på samma vägguttag). Nedan följer en kort presentation av min tele utrustning om ni vill spekulera i ämnet.

Mitt uttag nr 1: Första teleuttaget i villan är ett dubbelt uttag. I jack nr 1 (konstaterat första) sitter ett larm och det MÅSTE sitta där. Icke förhandlingsbart. Utanpå detta larm satte jag modemet och sedan satt en fast telefon. I det "sekundära" jacket sitter en bärbar telefon inkopplad. På övervåningen sitter det en fast telefon vilken också matas från detta dubla uttag. Kopplas modemet bort fungerar telefonerna som vanligt men så fort någon nätverksutrustning (ny eller gammal) kopplas in så blir det omöjligt att använda telefonerna på vettigt sätt. Det går att ringa, bli uppringd men det låter för illa.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

Jag redigerade rubriken så slipper jag ofoget att gå off topic samtidigt som all fakta bevaras i tråden. Hoppas att det är OK.

Jag beställde som planerat ett 8Mbit abbonemang från Telia och kopplade in min gamla utrustning (vilken fungerade sånär som på lite glapp i strömkabeln till modemet). Och det fungerade utmärkt! Glädjen höll dock bara i sig tills jag tog en telefon och skulle ringa ett samtal. Jag fick "fax ljud" (läs brus, tjut och liknande elände) i örat. Ringde supporten på Telia och fick tala med en människa som först var vänlig men sedan blev "putt" när hon hörde att jag inte ville använda deras utrustning. Och när jag tänkte starta en disskusion lade hon på luren i örat på mig (Fuu). Jag testade dock att göra en Reset på modemet men det fungerade inte heller, oljudet var kvar.

Nåväl, man kan väl visa lite god vilja och jag kopplade in deras fantastiska router/modem historia som tydligen ska vara så jättebra. Men det blev inte bättre för det. Faktiskt! Hade det på känn allvarligt talat. Ringde supporten igen och fick tala med en trevligare människa som inte heller kunde peka ut problemet. Så på måndag blir jag uppringd av en tekniker som ska hem till mig och titta på telejacket. Turligt nog är inte mitt kontaktnät vidare stort så jag slipper hänvisa så mycket folk till mobilen under tiden. Hoppas nu bara att jag får igång mitt internet ikväll, annars blir jag sur på riktigt (internet datorn har varit avstängd eftersom jag kört en annan dator på samma vägguttag). Nedan följer en kort presentation av min tele utrustning om ni vill spekulera i ämnet.

Mitt uttag nr 1: Första teleuttaget i villan är ett dubbelt uttag. I jack nr 1 (konstaterat första) sitter ett larm och det MÅSTE sitta där. Icke förhandlingsbart. Utanpå detta larm satte jag modemet och sedan satt en fast telefon. I det "sekundära" jacket sitter en bärbar telefon inkopplad. På övervåningen sitter det en fast telefon vilken också matas från detta dubla uttag. Kopplas modemet bort fungerar telefonerna som vanligt men så fort någon nätverksutrustning (ny eller gammal) kopplas in så blir det omöjligt att använda telefonerna på vettigt sätt. Det går att ringa, bli uppringd men det låter för illa.

Att bruset hörs beror troligen på att du kopplar fel, dvs inte använder filtret på rätt sätt/ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den raka frågan blir då: Hur ska det kopplas in? Larmet måste vara kopplat i uttag 1, det har jag uppfattat likt ett direkt krav från min operatör. Allt annat måste sitta efter larmet. Den trådlösa telefonen har ett litet kontakstycke så den kan sitta i det första sekundära uttaget och det har den gjort i flera år nu. På senare tid har den dock börjat tappa kontakten med telefonlinjen vilket är både märkligt och högst oroväckande. Också i det första uttaget har det varit problem men alla trådar tycks sitta fast som de ska.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

Den raka frågan blir då: Hur ska det kopplas in? Larmet måste vara kopplat i uttag 1, det har jag uppfattat likt ett direkt krav från min operatör. Allt annat måste sitta efter larmet. Den trådlösa telefonen har ett litet kontakstycke så den kan sitta i det första sekundära uttaget och det har den gjort i flera år nu. På senare tid har den dock börjat tappa kontakten med telefonlinjen vilket är både märkligt och högst oroväckande. Också i det första uttaget har det varit problem men alla trådar tycks sitta fast som de ska.

Ingen telefon som ska användas för samtal ska finnas före filtret, exakt hur larmet påverkas/påverkar vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men det fanns ju ingen telefon före bredbands filtret. Den satt bakom. Även om jag kopplar båda telefonerna bakom, alltså: 1 larm-2 bredband-3 telefon-4 telefon, så blir det störningar. Jag har inte koll på var telefonen på övervåningen är kopplad, om det är till jack 1 eller 2, men om den sitter först så borde ju bara den bli oanvändbar, inte alla andra (tycker jag alltså).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

Men det fanns ju ingen telefon före bredbands filtret. Den satt bakom. Även om jag kopplar båda telefonerna bakom, alltså: 1 larm-2 bredband-3 telefon-4 telefon, så blir det störningar. Jag har inte koll på var telefonen på övervåningen är kopplad, om det är till jack 1 eller 2, men om den sitter först så borde ju bara den bli oanvändbar, inte alla andra (tycker jag alltså).

Det kan ju vara fel på filtret också och är du säker på att alla telefoner är hela ? Har du provat om det påverkar att koppla ur allt utom en telefon och med och utan filtret ? Påverkar det om du ringer in till den fasta telefonen, alltså ändras störningarna när det ringer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla telefoner fungerar när modemet är bortkopplat. Den bärbara kan som sagt tappa kontakten emellanåt men annars fungerar det bra. Jag testade som nämnt min uppkoppling med mitt gamla modem och drog jag ut sladden mellan modem och filtret (bara filtret satt kvar i jacket) så fungerade telefonerna bra. Jag kan ringa och bli uppringd trots störningarna men det låter ju rätt enerverande. Jag har dock inga problem att förstå den jag talar med. Stör ljudet förändras ej utan håller sig på samma nivå hela tiden. Det spelar ingen roll om det är den nya eller den gamla utrustningen heller.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem

Det du kallar förstajacket är det parallellkopplat eller seriekopplat ? Jag tror du har felkopplat nånstans så du har parallellkopplade jack eller så är filtret trasigt.
Har du provat om telefonerna bryter efterkommande delar när du trycker in nått i "centrumhålet" i jacket?
http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/hitta_forsta_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte en aning om hur det är kopplat, jag kan inget om sådant. När jag tidigare försökte koppla i fast bredband fick jag med en plastbit som man skulle använda för att hitta första jacket men någon sådan fanns inte med denna gång. Gjorde dock testet som fanns på supportsidan http://www.telia.se/privat/support/info/hitta-forsta-telejack... och Broadband lampan lyser så det ska vara rätt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagab:

Har inte en aning om hur det är kopplat, jag kan inget om sådant. När jag tidigare försökte koppla i fast bredband fick jag med en plastbit som man skulle använda för att hitta första jacket men någon sådan fanns inte med denna gång. Gjorde dock testet som fanns på supportsidan http://www.telia.se/privat/support/info/hitta-forsta-telejack... och Broadband lampan lyser så det ska vara rätt.

Du borde ju ha minst 2 filter och modem/gateways för du har väl fått en smart med filter från Telia också ? Hur fungerar det via Smarten och hur fungerar det att bara använda dess filter till ditt eget modem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte. Jag testade ett bredband från Telia tidigare (Bredband 30) men det fick jag inte att fungera så all utrustning returnerades. Jag skulle fått en ny splitter men eftersom jag inte trodde att det skulle hjälpa mig vidare så hämtade jag aldrig ut den. Jag har nu bara en ny splitter (med tre kablar som ska kopplas in i "smarten"). Mitt gamla modem har en "telepropp" med uttag för en kabel som sedan går till modemet. Den går alltså inte att använda till den nya enheten.

Jag har blandat en del information i tråden så det blir ganska rörigt (förlåt) och därför förtydligar jag här. Det jag nu försöker göra är att få en fungerande förbindelse. Vilken utrustning som jag sedan använder har jag inte funderat över. Projektet med mobilt bredband ska läggas ner när allt fungerar. Den trådlösa routern använd ej. Internetförbindelsen fungerar nu med både ny och gammal utrustning men telefonerna krånglar .

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone