Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

processor byte

Har en Hp Pavilion g6 1005eo ,med intel 6200 processor kan man byta till större typ i5 eller nåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Mr dell:

Har en Hp Pavilion g6 1005eo ,med intel 6200 processor kan man byta till större typ i5 eller nåt

Nej det går inte på en laptop. Däremot kan du byta till SSD om du vill ha snabbare laddtider.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Ja, det borde gå. Vet dock inte exakt vilka processorer som stöds, men i3 380M ska fungera. Hade nämligen en sådan i min Pavilion G6.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det borde gå. Vet dock inte exakt vilka processorer som stöds, men i3 380M ska fungera. Hade nämligen en sådan i min Pavilion G6.

Jag trodde det inte gick? Behöver man inte skicka laptopen till tillverkaren för att byta? Bryter det garantin?

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Cooling23:

Jag trodde det inte gick? Behöver man inte skicka laptopen till tillverkaren för att byta? Bryter det garantin?

Nej, det är jätteenkelt att byta. Processorn sitter i en nästan likadan sockel som i stationära. Jag är rätt säker på att det bryter garantin, men på en så gammal laptop tror jag knappast att det spelar roll.

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Cooling23:

Garantin bryts ifall du öppnar upp datorn mer än att byta ram/hdd. Och du behöver vara rätt kunnig inom pc-teknik för att byta vare sig cpu / gpu i en laptop, är ett jäkla pilligt jobb.

Sponsrad av Gigabyte & BenQ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det är jätteenkelt att byta. Processorn sitter i en nästan likadan sockel som i stationära. Jag är rätt säker på att det bryter garantin, men på en så gammal laptop tror jag knappast att det spelar roll.

Okej då vet jag det. Jag tror ändå det bästa är att byta till SSD. Det gör störst skillnad på en gammal laptop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Cooling23:

Okej då vet jag det. Jag tror ändå det bästa är att byta till SSD. Det gör störst skillnad på en gammal laptop.

Det tror jag också. TS processor är ju ändå big core Westmere med 2 kärnor på 2 GHz, så den räcker nog till alla vardagsbehov. Skillnaden mot en i5 kommer knappast vara enorm.

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Laptop processorer är väldigt svårt att hitta. Du måste kolla på Ebay eller begagnat om du vill ha en. En SSD kan ju få upp farten också.

1090T | NH-U9S | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | MX300 275 GB
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB
iPod 16GB 7th generation