Behöver jag mer än 550W strömm för gaming ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Jag mätte ingenting med mitt vram. Det finns i inställningarna på GTA 5. Provade att köra all 4gb vram tills det blev helt rött men då laggade det som SATAN... provade precis på att ha mitt vram på 3400 ca på gta 5. Tog bort MSAA. Laggfritt nu :).

Trodde faktiskt att man kunde använda all kraft som det här ''gtx 970 4gb '' har. Att den bara orkar 3.5gb i vram är ju kasst...

Det där blev en jättegrej som det skrevs om ett tag och det är inte normalfallet med kort som har 4GB ram. Det är just GTX970 som har det problemet. Så nu är det inga problem för dig för tillfället alltså?

Jag skulle säga att du läser på om hur du klockar och testar att klocka cpun först. Googla på det så kommer du få väldigt enkla guider att följa. Det kan inte bli så mycket enklare. Du får gratis prestanda som borde räcka till fint för dina behov. Du borde klara dig på 8GB ram i de flesta fall. Lägg inte pengar på något som kan visa sig onödigt. Det är bra att du vänder dig hit först. Lägg hellre alla pengar på ett nytt grafikkort och sälj ditt OM du ska göra något. Om du kör med originalkylaren så skulle jag säga att du lägger pengar på en bra eftermarknadskylare också som ger mer marginal för överklockning på cpun.

Så sammanfattningsvis är mitt råd:
Sitt i båten och håll i pengarna om allt funkar fint nu. Det blir billigast.
Ska du göra något, klocka cpun först. Möjligen köper du en ny eftermarknadskylare.
Lägg inte pengar på cpu först, köp ett bättre grafikkort med mer minne efter att du klockat cpun och sälj ditt nuvarande grafikkort medans det har ett värde kvar.
Har du en SSD?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meltha_90:

Trodde faktiskt att man kunde använda all kraft som det här ''gtx 970 4gb '' har. Att den bara orkar 3.5gb i vram är ju kasst...

Japp, som sagt NVidias fel där. Ge dem skiten i detta fallet, inte rockstar. Men håller även med om att du bör sitta kvar på kortet ändå iom priset att byta. Finns r9 290 som presterar nästan exakt som 970 men har 4GB vram, du bör kunna hitta en bytare på swec marknad om du orkar stöka med det. Köpte du även kortet innan jul typ så kan du lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka. Frågan som sagt är om det är värt arbetet. Finns även 290x med 8GB vram om du verkligen vill ha mycket VRAM. 290x presterar lite bättre än 970 och (4GB varianten) kostar lika.

Men ja, vill du och du köpte det vid rätt tid så kan du lämna tillbaka det emot ersättning. Markerar även för NVidia att sådan skit inte är OK.

Gtx 980 finns också men anser den är extremt oprisvärd när 295x2 går för samma pris.

Den vettigaste planen är att sitta kvar på kortet tills AMD's 300 serie eller NVidias 980ti och isf då uppgradera. 390x kommer få 8GB VRAM (enligt rykten) och 980ti 6GB VRAM. Båda dem två korten krossar även 970 i beräknings kraft.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det där blev en jättegrej som det skrevs om ett tag och det är inte normalfallet med kort som har 4GB ram. Det är just GTX970 som har det problemet. Så nu är det inga problem för dig för tillfället alltså?

Jag skulle säga att du läser på om hur du klockar och testar att klocka cpun först. Googla på det så kommer du få väldigt enkla guider att följa. Det kan inte bli så mycket enklare. Du får gratis prestanda som borde räcka till fint för dina behov. Du borde klara dig på 8GB ram i de flesta fall. Lägg inte pengar på något som kan visa sig onödigt. Det är bra att du vänder dig hit först. Lägg hellre alla pengar på ett nytt grafikkort och sälj ditt OM du ska göra något. Om du kör med originalkylaren så skulle jag säga att du lägger pengar på en bra eftermarknadskylare också som ger mer marginal för överklockning på cpun.

Så sammanfattningsvis är mitt råd:
Sitt i båten och håll i pengarna om allt funkar fint nu. Det blir billigast.
Ska du göra något, klocka cpun först. Möjligen köper du en ny eftermarknadskylare.
Lägg inte pengar på cpu först, köp ett bättre grafikkort med mer minne efter att du klockat cpun och sälj ditt nuvarande grafikkort medans det har ett värde kvar.
Har du en SSD?

Ok låter bra. Ja jag har en SSD. Men vilket grafikkort ska jag köpa. Titan x eller kommer det bättre grejjor snart ?

Och ja jag har spelat gta 5 nu några timmar sen sist vi pratade och det har flytit på skit bra. Har allt på very high istället för ultra. Har använt 3.5 gb utav 4gb på mitt vram utan problem nu :). Very high ser ju lika bra ut nästan

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Japp, som sagt NVidias fel där. Ge dem skiten i detta fallet, inte rockstar. Men håller även med om att du bör sitta kvar på kortet ändå iom priset att byta. Finns r9 290 som presterar nästan exakt som 970 men har 4GB vram, du bör kunna hitta en bytare på swec marknad om du orkar stöka med det. Köpte du även kortet innan jul typ så kan du lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka. Frågan som sagt är om det är värt arbetet. Finns även 290x med 8GB vram om du verkligen vill ha mycket VRAM. 290x presterar lite bättre än 970 och (4GB varianten) kostar lika.

Men ja, vill du och du köpte det vid rätt tid så kan du lämna tillbaka det emot ersättning. Markerar även för NVidia att sådan skit inte är OK.

Gtx 980 finns också men anser den är extremt oprisvärd när 295x2 går för samma pris.

Den vettigaste planen är att sitta kvar på kortet tills AMD's 300 serie eller NVidias 980ti och isf då uppgradera. 390x kommer få 8GB VRAM (enligt rykten) och 980ti 6GB VRAM. Båda dem två korten krossar även 970 i beräknings kraft.

Okej så alltså jag ska sitta kvar lite till och avvakta. MEN när 980ti kommer. Kommer jag kunna ha kvar min processor utan att klocka den då eller måste jag byta. Kommer den orka med de starka kortet ?.

Min processor säger jag igen är en i5 3450 3.10 GHz

Sjukt tacksam för er hjälp

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

Ok låter bra. Ja jag har en SSD. Men vilket grafikkort ska jag köpa. Titan x eller kommer det bättre grejjor snart ?

Och ja jag har spelat gta 5 nu några timmar sen sist vi pratade och det har flytit på skit bra. Har allt på very high istället för ultra. Har använt 3.5 gb utav 4gb på mitt vram utan problem nu :). Very high ser ju lika bra ut nästan

Skrivet av Meltha_90:

Okej så alltså jag ska sitta kvar lite till och avvakta. MEN när 980ti kommer. Kommer jag kunna ha kvar min processor utan att klocka den då eller måste jag byta. Kommer den orka med de starka kortet ?.

Min processor säger jag igen är en i5 3450 3.10 GHz

Sjukt tacksam för er hjälp

Titan är inte prisvärt någon stans. Sen skulle jag faktiskt råda dig att ta bort skygglapparna och titta vad amd kommer med nu i sommar, Nvidia har historiskt sett varit mindre prisvärda (lägger på runt 500/1000 extra bara för dom kan inte för några extra funktioner).

CPU:n är det sista du behöver oroa dig för. Vänta med att byta den, du får inte mycket boost att byta ändå runt 10/15% max (om du har tur).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titan är inte prisvärt någon stans. Sen skulle jag faktiskt råda dig att ta bort skygglapparna och titta vad amd kommer med nu i sommar, Nvidia har historiskt sett varit mindre prisvärda (lägger på runt 500/1000 extra bara för dom kan inte för några extra funktioner).

CPU:n är det sista du behöver oroa dig för. Vänta med att byta den, du får inte mycket boost att byta ändå runt 10/15% max (om du har tur).

Glöm inte att det är en ganska lågt klockad Ivy som TS sitter med.
Därmed inte sagt att det är någon brådska att byta ut den.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Glöm inte att det är en ganska lågt klockad Ivy som TS sitter med.
Därmed inte sagt att det är någon brådska att byta ut den.

Jo, jag sitter på sandy bridge och det funkar ju än även stock Är det FPS spel så är cpu:n inte lika viktig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ts verkar ju inte ha en K modell av processorn? Då borde det vara ganska svårt att kunna klocka den nånting
Tycker jag fick en ganska bra prestanda boost när jag klockade min 2500k till 4.2 Ghz.
Att säga att cpu inte spelar någon roll är ju nonsens, testade Gta V på
I5 2400
4 Gb ram
HD 6870 1 Gb

idag och cpun låg konstant 90%+ usage.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Ts verkar ju inte ha en K modell av processorn? Då borde det vara ganska svårt att kunna klocka den nånting
Tycker jag fick en ganska bra prestanda boost när jag klockade min 2500k till 4.2 Ghz.
Att säga att cpu inte spelar någon roll är ju nonsens, testade Gta V på
I5 2400
4 Gb ram
HD 6870 1 Gb

idag och cpun låg konstant 90%+ usage.

Frågan är om det är värt för TS att lägga ut 4000/5000 för att byta cpu, om man inte kollar begagnat då.

Jo GTA är nya undantaget, men oftast kräver just FPS mer av gpu. Frågan är om inte TS ska vänta på skylake eller något som kommer efter det, för vad jag ser på swec tester behöver rejäl cpu för att driva det hela.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

550W Ström? Haha gjorde min fredag

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Ts verkar ju inte ha en K modell av processorn? Då borde det vara ganska svårt att kunna klocka den nånting
Tycker jag fick en ganska bra prestanda boost när jag klockade min 2500k till 4.2 Ghz.
Att säga att cpu inte spelar någon roll är ju nonsens, testade Gta V på
I5 2400
4 Gb ram
HD 6870 1 Gb

idag och cpun låg konstant 90%+ usage.

visst gör CPU och ram mycket i loading men inte mycket i FPS. Hade en GTX 670 1 gb innan och när jag bytte till en gtx 970 så kunde jag maxa alla spel. Såklart bättre CPU gör lite skildnad men som de säger så gör GPU MER. Läste lite nu på olika forum och frågade dem på inet. De sa samma sak att alltid GPU före CPU. Så enligt inet så räckte min i5 3450 3.10 GHz ett litet tag till iom jag hade gtx 970 tillgodo.

Men som vi pratat här på forumet så kommer det snart fetare grejjer ut så ska uppgradera såfort de kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, jag sitter på sandy bridge och det funkar ju än även stock Är det FPS spel så är cpu:n inte lika viktig.

Jag ville bara påpeka att en modernare processor med möjlighet till mer överklockning kan ge betydligt mer än 15% mer prestanda.

Skrivet av juniorjesper:

Ts verkar ju inte ha en K modell av processorn? Då borde det vara ganska svårt att kunna klocka den nånting
Tycker jag fick en ganska bra prestanda boost när jag klockade min 2500k till 4.2 Ghz.
Att säga att cpu inte spelar någon roll är ju nonsens, testade Gta V på
I5 2400
4 Gb ram
HD 6870 1 Gb

idag och cpun låg konstant 90%+ usage.

Det går att öka turbon även på icke-K-modellerna.

Skrivet av Meltha_90:

visst gör CPU och ram mycket i loading men inte mycket i FPS. Hade en GTX 670 1 gb innan och när jag bytte till en gtx 970 så kunde jag maxa alla spel. Såklart bättre CPU gör lite skildnad men som de säger så gör GPU MER. Läste lite nu på olika forum och frågade dem på inet. De sa samma sak att alltid GPU före CPU. Så enligt inet så räckte min i5 3450 3.10 GHz ett litet tag till iom jag hade gtx 970 tillgodo.

Men som vi pratat här på forumet så kommer det snart fetare grejjer ut så ska uppgradera såfort de kommit.

Det beror helt på var flaskhalsen är i det aktuella fallet. Att säga att endera CPU eller GPU är viktigare än det andra, generellt, är totalt meningslöst.

Permalänk
Skrivet av Meltha_90:

visst gör CPU och ram mycket i loading men inte mycket i FPS. Hade en GTX 670 1 gb innan och när jag bytte till en gtx 970 så kunde jag maxa alla spel. Såklart bättre CPU gör lite skildnad men som de säger så gör GPU MER. Läste lite nu på olika forum och frågade dem på inet. De sa samma sak att alltid GPU före CPU. Så enligt inet så räckte min i5 3450 3.10 GHz ett litet tag till iom jag hade gtx 970 tillgodo.

Men som vi pratat här på forumet så kommer det snart fetare grejjer ut så ska uppgradera såfort de kommit.

Skulle inte byta cpu, kommer inte komma fetare grejer utan mer funktioner mest. Det du kan vinna på är att välja en cpu som går att överklocka. Hittar du en IVY alltså 3570K så skulle det göra en del på marginalerna (även om den cpu:n klockar dåligt så får du bättre marginaler i cpu tyngre spel).

Skrivet av lorgix:

Jag ville bara påpeka att en modernare processor med möjlighet till mer överklockning kan ge betydligt mer än 15% mer prestanda.

Det går att öka turbon även på icke-K-modellerna.

Det beror helt på var flaskhalsen är i det aktuella fallet. Att säga att endera CPU eller GPU är viktigare än det andra, generellt, är totalt meningslöst.

Jo, men sandy är det som klarar klockning bäst och enklare att kyla. Är nyaste haswell refresh, som har bäst förutsättningar för samma sak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

550W Ström? Haha gjorde min fredag

Helt fel har han ju inte, P = U * I

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Helt fel har han ju inte, P = U * I

Johoru helt fel har han, 550WA Blir det alltså?
Inte lätt för alla att veta!

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Meltha_90:

Ett spel som laggar lite är GTA 5 i max settings på 1080 p. Men tar jag ner upplösningen till 900-1050p så laggar det inte alls. Pluss att jag tycker inte det ser så hemskt ut i 1050p gämfört med 1080p.

Som sagt mitt mål är ju att maxa spel i Ultra 1080p och inte 4 k upplösning. Det är sjukt dyrt. Nästa spel som kommer är ju batman

Testa att låta musen gå i Windows mode.
Se till att du har nog med swapfil, GTA käkar mycket ram.
Jag kommer nog få skäll för detta, men jag rekommenderar mer än 8 GiB för GTA V, verkar som att många av de som har problem med lagg, har 8 GiB.
8GB till minne kostar inte speciellt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsson1997:

Johoru helt fel har han, 550WA Blir det alltså?
Inte lätt för alla att veta!

Var ju snarare menat som ett skämt som påpekar att strömmen faktiskt är relevant

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Var ju snarare menat som ett skämt som påpekar att strömmen faktiskt är relevant

Oh well, haha antar jag?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX